سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, خراسان جنوبی, دسته‌بندی نشده  »   توصیه های کارشناسی برای جلوگیری ازخسارت آفات و بیماری‌ها
17 آبان 1399 , ساعت 16:21

توصیه های کارشناسی برای جلوگیری ازخسارت آفات و بیماری‌ها

کارشناسان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی برای جلوگیری ازخسارت آفات و بیماری‌ها در فصل زمستان توصیه هایی را به کشاورزان عنوان کردند.

کارشناسان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی برای جلوگیری ازخسارت آفات و بیماری‌ها در فصل زمستان توصیه هایی را به کشاورزان عنوان کردند.

بسیاری از مردم با شروع فصل پاییز و زمستان رسیدگی به باغات را تا شروع فصل جدید (بهار) به فراموشی می‌سپارند، صورتی که فصل زمستان در کشاورزی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

انجام برخی اقدامات در مزارع و باغات در فصل زمستان و اوایل بهار توسط کشاورزان، تأثیر بسزایی در مقابله با آفات و بیماری‌ها و کنترل علف‌های هرز دارد، طوری که به واسطه انجام برخی عملیات در مزارع و باغات در طول فصل سرما، عملکرد محصول به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌یابد.

از جمله اقدامات مهم فصل زمستان که از خسارت آفات و بیماری‌ها در سال بعد جلوگیری می‌کند می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

سمپاشی درختان با استفاده از محلول بردو ۲ درصد: به منظور کنترل بیماری‌های قارچی و باکتریایی مانند انواع شانکر‌ها و لکه غربالی درختان دانه دار و هسته دار پس از انجام عملیات هرس نسبت به سمپاشی درختان با محلول بردو اقدام کنید.

هرس زمستانه و حذف شاخه‌های خشک و نیمه خشک: هرس شاخه‌های خشک ۱۰ تا ۲۰ سانتی متر زیر محل آلودگی به منظور کنترل آفات چوبخوار، پوستخوار و انواع شپشک‌ها موثر واقع می‌شود.

استفاده از کود حیوانی کاملا پوسیده: به منظور کنترل تخم علف‌های هرز و آفات، از کود حیوانی کاملا پوسیده در چالکود و کانالکود استفاده شود.

یخ آب زمستانه: در عملیات یخ‌آب زمستانه، مزارع و باغات به صورتغرقاب آبیاری شده و با یخ زدن آب سطح زمین در اثر سرما، عوامل بیماریزایی از قبیل فرم زمستانگذران آفات (تخم ولارو آفت) و همچنین بذر علف‌های هرز از بین می‌روند.

روغن پاشی زمستانه: استفاده از روغن ولک ۸۰ درصد با دوز دو درصد در زمان تورم جوانه‌ها باعث کنترل و کاهش جمعیت آفاتی مانند کنه، شته و شپشک‌ها می‌شود.

رعایت بهداشت باغ: حذف علف‌های هرز داخل و حاشیه باغات و مزارع و خودداری از قرار دادن شاخه‌های هرس شده آلوده به عوامل بیماریزا در حاشیه باغات بعنوان پرچین و دیوار سبب کنترل و کاهش جمعیت آفات و بیماری‌ها می‌شود.

جمع آوری برگ‌های خزان کرده پای درختان: با توجه به اینکه برخی از عوامل بیماریزا مانند لکه آجری بادام و سفیدک سطحی و … بخشی از سیکل زندگی خود را روی برگ‌های خزان کرده پای درختان می‌گذرانند بهتر است نسبت به جمع آوری برگ‌های ریخته شده پای درختان اقدام و برگ‌های جمع آوری شده را سوزانده و یا در تولید کمپوست مورد استفاده قرار دهیم.

خبرگزاری صدا و سیما

مطالب مرتبط

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران گفت: زمان مناسب مبارزه با آفات و عوامل بیماری زای باغات سیاه ریشه از دهه سوم آبان تا دهه اول آذر ماه بعد از ریزش 70 درصد ...
  به گزارش گیاهپزشکی ایران (ippn.ir) و به نقل از روابط عمومی سازمان حفظ نباتات کشور، این سازمان در اطلاعیه های جداگانه نسبت به توزیع غیرقانونی دو ترکیب قارچکش بیوسوبتیل و بردو به شرح زیر هشدار ...
No Thoughts on توصیه های کارشناسی برای جلوگیری ازخسارت آفات و بیماری‌ها

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>