سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, بوشهر  »   باغداران بیشتر مراقب آفات نخیلات و مرکبات باشند
22 آبان 1399 , ساعت 11:59

باغداران بیشتر مراقب آفات نخیلات و مرکبات باشند

مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: هم‌اکنون چند نوع آفت نخیلات و مرکبات استان بوشهر را تهدید می‌کند که آفت چوبخوار خرما مهمترین آن‌ها است و کشاورزان باید بیشتر مراقب آن باشند.

مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: هم‌اکنون چند نوع آفت نخیلات و مرکبات استان بوشهر را تهدید می‌کند که آفت چوبخوار خرما مهمترین آن‌ها است و کشاورزان باید بیشتر مراقب آن باشند.

احمد سبحانی افزود: از مجموع ۳۴ هزار هکتار سطح نخیلات استان بوشهر بیش از پنج هزار هکتار به عنوان کانون آلودگی آفت چوبخوار خرما شناسایی شده و براساس بررسی‌های به عمل آمده بیشترین تراکم و فعالیت این آفت در نخیلات شهرستان‌های دشتستان و تنگستان است.

وی بیان کرد: آفت چوبخوار خرما حشره‌ای شبیه سوسک است که در طول سال فعال و از تنه درخت و قسمت‌هایی از برگ‌های انتهایی و دم خوشه تغذیه می‌کند و در اثر تغذیه این آفت، تعدادی از خوشه‌ها از بین می‌روند و خسارت کمی و کیفی زیادی به دنبال دارد.

سبحانی اضافه کرد: یکی از راه‌های کاهش خسارت آفت چوبخوار انجام روش بهداشتی و زراعی هرس است، باتوجه به اینکه محل زیست و فعالیت این آفت در قاعده دمبرگ‌ها است با هرس دمبرگ‌ها می‌توان بخشی از محل زندگی آفت را از باغ حذف کرد.

وی یکی دیگر از روش‌های مقابله با آفات چوبخوار خرما را استفاده از تله نوری و فرمونی عنوان کرد.

مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: کرم میوه خوار خرما نوعی آفت انباری به شمار می‌رود که قسمتی از زندگی خود را در باغ طی می‌کند و با برداشت محصول وارد انبار‌های نگهداری می‌شود.

سبحانی گفت: بهترین روش برای نگهداری محصول خرما استفاده از سردخانه است که دمای پائین آن مانع از فعالیت آفت‌های انباری می‌شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با اشاره به برداشت مرکبات در استان بوشهر گفت: آفت کنه مرکبات از جمله آفت‌های خسارت زا است که به کمیت و کیفیت محصول خسارت وارد می‌کند.

سبحانی ادامه داد: آفت کنه مرکبات از شیره برگ و میوه تغذیه می‌کند و موجب کم آب شدن، خشکیدگی پوست، ترکیدگی و کاهش بازارپسندی میوه می‌شود.

وی گفت: کنه‌ها محیط گرم و خشک را می‌پسندند و اگر به هر شکلی محیط مرطوب و مدیریت آبیاری انجام شود از بروز و خسارت کنه جلوگیری می‌شود.

سبحانی روش مدیریت کنه مرکبات را مدیریت آبیاری باغ، تغذیه اصولی و متعادل، مبارزه با علف‌های هرز میزبان کنه‌ها و مبارزه شیمیایی با استفاده از سموم کنه کش اختصاصی عنوان کرد.

خبرگزاری صدا و سیما

مطالب مرتبط

سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور، شکل‌گیری نهضت مردمی و ممنوعیت انتقال پاجوش‌ را راهکار اصلی مبارزه با آفت خطرناک سوسک سرخرطومی درختان نخل دانست و گفت: برخی مواقع اعتبار برای مبارزه نیاز نیست ...
آفت سرخرطومی حنایی خرما بعنوان یکی از مخرب ترین آفات و ازعوامل مهم تهدید کننده امنیت غذایی در سطح جهان می باشد ودر حال حاضر یکی از آفات قرنطینه ای در ایران به ...
پاجوش‌های نخل آلوده به آفت سوسک سرخرطومی حنایی در شهرستان گراش به مقصد نرسید. مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گراش از توقف و امحای ۳۸ اصله پاجوش نخل آلوده به آفت ...
به همت سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، "رویداد ملی فناورانه آفت سرخرطومی حنایی خرما" به مدت دو روز در روزهای 29 و 30 آذر ماه 1402 در جیرفت برگزار می گردد....
No Thoughts on باغداران بیشتر مراقب آفات نخیلات و مرکبات باشند

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>