جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, استان ها, کردستان  »   ۸۳ کلینیک گیاه‌پزشکی در کردستان تاسیس شد
23 آبان 1399 , ساعت 17:14

۸۳ کلینیک گیاه‌پزشکی در کردستان تاسیس شد

رییس گروه محیط زیست و سلامت سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: طی پنج سال گذشته با هدف دسترسی آسان بهره‌برادران کشاورزی به کارشناسان متخصص آفات و بیماری‌های گیاهی، ۸۳ کلینیک گیاه پزشکی در استان تاسیس شده است.

رییس گروه محیط زیست و سلامت سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: طی پنج سال گذشته با هدف دسترسی آسان بهره‌برادران کشاورزی به کارشناسان متخصص آفات و بیماری‌های گیاهی، ۸۳ کلینیک گیاه پزشکی در استان تاسیس شده است.

محمد غفوری روز جمعه اظهار داشت: این کلینیک‌ها پس از تشکیل گروه محیط زیست و سلامت غذا سازمان جهاد کشاورزی راه‌اندازی شده و مهمترین هدف آنها ارایه مشاوره‌های کارشناسی به بهره بردارن در زمینه‌آفات و بیمارهای گیاهی و توزیع سموم با نسخه برای استفاده در مزارع و باغات است.

وی اضافه کرد: امسال در ای راستا ۲۵۰ مورد آزمون خاک برای برآورد نیاز محصولات به کودهای شیمیائی مزارع و ۲۰۰ تا ۳۰۰ نمونه محصول تولیدی از مزارع و باغات مختلف این استان برداشت شده و توصیه‌های لازم برای تولید محصول ارگانیک به بهره برداران ارایه شده است.

رییس گروه محیط زیست و سلامت سازمان جهاد کشاورزی کردستان یادآور شد نتیجه این آزمایشات، دستورالعمل های شیوه کشت و کار برای محصولات بهاره و پاییزه جهت استفاده کشاورزان به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ها تهیه و ارسال شده است.

غفوری گفت: در نتیجه اخذ نمونه‌ محصلات تولیدی این استان در سال جاری ۱۲ مزرعه نشان سیب سلامت دریافت کردند و ۷۵ مزرعه نیز به علت تداوم تخلفات به مراجع قضایی معرفی شدند.

وی با اشاره اینکه عمده علت معرفی افراد خاطی به مراجع قضایی استفاده غیرمجاز از کود شیمیایی و سموم ناسالم بود، افزود: طرح بررسی سلامت محصولات کشاورزی از نظر باقی‌مانده سم و کود امسال در شهرستان‌های سنندج، قروه، دهگلان و کامیاران با همکاری دانشگاه علوم پزشکی اجرا شد.

غفوری تاکید کرد: تمرکز اصلی نیز بیشتر بر انواع سبزیجات برگی، غذه‌ای، خیار و سیب زمینی بودند که محصولات مزارع آنان منطبق بر استانداردهای معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی نبود.

وی یادآور شد: طی بررسی‌های پنج سال گذشته مشخص شد محصولاتی همچون توت فرنگی، گندم و محصولات باغی این استان از نظر آزمایشات باقی مانده سموم و کودهای شیمیایی سالم بوده و به همین دلیل از اولویت‌ها خارج شده است.

غفوری اضافه کرد: محصولاتی همچون سبزیجات برگی، خیار، سیب زمینی، گوجه فرنگی و پیاز همواره دارای برخی مشکلات بوده و همچنان در اولویت‌های این نظارت و بازرسی مشترک دانشگاه علوم پزشکی خدمات درمانی و بهداشتی و سازمان جهاد کشاورزی استان قرار دارد.

در استان کردستان سالانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ هکتار از مزارع آبی به کشت سبزی اختصاص می یابد و در حدود ۳۰۰ نفر در این بخش فعالیت می کنند.

استان کردستان با یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار زمین مستعد کشاورزی دارد که از این مقدار ۱۲۳ هزار هکتار به صورت آبی کشت و سالانه حدود سه میلیون تُن انواع محصول در این استان برداشت می‌شود.

مطالب مرتبط

طرح ملی پایش باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی نیشابور، با موفقیت انجام شد. مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نیشابور گفت: با توجه به دستور‌های ابلاغی سازمان غذا و دارو و اهمیت ...
سیزدهمین نمایشگاه ارگانیک ایران از تاریخ 22 آذر الی 30 آذر ماه 1402 در مرکز نمایشگاهی برج میلاد سالن A و B از ساعت 10 الی 20 برگزار می شود....
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: در زمان حاضر ۱۰ درصد آفت کش‌های نباتی تولیدی کشور در این استان فرموله می‌شود که با بهره برداری از یک مگا پروژه جدید ...
رئیس سازمان حفظ نباتات در نشست اتاق کرمان، از برنامه اساسی برای مدیریت سیاه‌بازار حاکم بر آفت‌کش‌ها خبر داد که تعدد سم فروشی‌ها را نیز به‌عنوان یک مسئله مهم مدنظر قرار خواهد داد....
No Thoughts on ۸۳ کلینیک گیاه‌پزشکی در کردستان تاسیس شد

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>