سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   مبارزه با قاچاق محصولات کشاورزی نیازمند عزم جدی/ ورود آفات کشاورزی نتیجه قاچاق میوه
24 آبان 1399 , ساعت 13:30

مبارزه با قاچاق محصولات کشاورزی نیازمند عزم جدی/ ورود آفات کشاورزی نتیجه قاچاق میوه

سرپرست معاونت امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد: با قاچاق محصولات کشاورزی به کشور باید جدی تر برخورد شود.

سرپرست معاونت امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد: با قاچاق محصولات کشاورزی به کشور باید جدی تر برخورد شود.

محمد علی طهماسبی با بیان اینکه قاچاق آفتی است که منافع ملی را هدف قرار می دهد، تصریح کرد: رواج قاچاق و نبود برخورد جدی با آن موجب مشکلات اقتصادی بسیار از جمله بیکاری و آسیب دیدن تولید را در پی دارد. در حوزه کشاورزی آفات قرنطینه‌ای و آفاتی که در یک کشور وجود دارد و در کشور دیگر نیست توسط قاچاق از کشور مقصد به مبدا وارد می‌شود و ضر‌های جبران ناپذیری را به کشاورزان وارد می کند.

وی افزود: اگر یک محصول کشاورزی از مبادی قانونی و با رعایت مسائل قرنطینه‌ای وارد کشور شود و مشکلی داشته باشد مرجوع می‌شود، ولی در قاچاق این امکان وجود ندارد.

سرپرست معاونت امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به تجارب ایران در ورود آفات به کشور بواسطه قاچاق محصولات کشاورزی اظهار داشت: مگس مدیترانه‌ای آفتی که چهارصد محصول را نابود می‌کند توسط قاچاق مرکبات وارد ایران شد و کردستان و یزد را آلوده کرد و تبدیل به چالشی بزرگ برای باغداران شد، همچنین مگس میوه زیتون هم توسط میوه‌های قاچاق و بواسطه رعایت نشدن مسائل قرنطینه‌ای وارد کشورمان شد، سوسک حنایی خرما هم که آفت خطرناکی است چند سال پیش از طریق قاچاق به کشورمان آمد.

طهماسبی تاکید کرد: در ایران تنوع اقلیمی به صورت چند صد اقلیم خرد و بزرگ وجود دارد و امکان کشت تمام محصولات کشاورزی گرمسیری نیمه گرمسیری و سردسیری وجود دارد.

وی ادامه داد: مشکل اینجاست که وقتی میوه قاچاق توقیف می‌شود می‌گویند چرا از بین برود به جای امحاء شدن وارد بازار می‌شود این در حالیست که از لحاظ بهداشتی باید حتما این دست محصولات قاچاق از این بروند.

سرپرست معاونت امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی افزود: پولی بابت کالای قاچاق ندادیم که دلمان برایش بسوزد و بگوییم با امحای آن سرمایه ملی از دست می‌رود در واقع اگر به قاچاق رحم کنیم منافع ملی را آتش زده ایم.

طهماسبی گفت: چهارمحصول موز، آناناس، انبه و نارگیل به دلیل تولید کم یا نبود تولید مجوز واردات دارند و با رعایت کامل شرایط قرنطینه‌ای و پرداخت کامل حق و حقوق گمرکی می توانند وارد کشور شوند.

او افزود: تولید موز در سال تا ۱۳۰ هزار تن رسیده و انواع آن در سیستان و بلوچستان در حال تولید است تولید آناناس خیلی کم است که شرایط خاص خود را می خواهد و در گلخانه‌های کوچک در حال انجام است ودر مورد نارگیل هم تولیدمان کم است و نیاز با واردات برطرف می‌شود.

سرپرست معاونت امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد:برای جلوگیری از قاچاق، ستادی در وزارت جهاد کشاورزی هست که در باره آن گفتگو می‌شود و با تدابیر اندیشیده شده قاچاق کاهش یافته، ولی این کافی نیست.

وی ادامه داد: کسانی که که مسئول قضیه هستند باید این میوه‌های قاچاق را توقیف و آتش بزنند و اصلا کامیونی را که بار قاچاق دارد آتش بزنند، کاری که در اندونزی انجام شد و شناور حامل بار قاچاق را منفجر کردند.

طهماسبی افزود: اگر ۱۰ تا ۲۰ کامیون حاوی کالای قاچاق در ملا عام آتش زده شود کسی دیگر جرات قاچاق نمی‌کند.

وی با بیان اینکه میوه قاچاق در بازار فراوان است و از بین رفتن آن‌ها برخورد می‌خواهد گفت: تمام نهاد‌هایی که وظیفه مبارزه با قاچاق داردند باید وارد میدان شوند و از نظر قانونی دست آن‌ها را باز بگذارند تا قاچاق جمع شود وگر نه با نصیحت کاری پیش نمی‌رود.

سرپرست معاونت امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد: قاچاقچی می داند که با او برخورد جدی نمی‌شود و در نهایت جریمه می‌شود و بنا بر این به کار خود ادامه می دهد.

وی اظهار داشت: منافع ملی را در نظر بگیریم و تنها امروز را نبینیم، اگر آفتی وارد ایران شود هزینه‌های گزافی برای ازبین بردن آن باید بپردازیم.

طهماسبی ادامه داد: اگر بیماری قرنطینه‌ای بیاید دیگر محصول نمی توانیم صادر کنیم، محصولاتمان می ماند و شغل‌های زیادی از بین می رود و ترحم به قاچاقچی یعنی از بین بردن منافع ملی.

سرپرست معاونت امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: امیدواریم با اقداماتی که صورت می پذیرد شاهد جلوگیری از قاچاق محصولات کشاورزی به کشور باشیم و ما هم در این راه هر کاری که از دستمان بر بیاید دریغ نمی کنیم.

مطالب مرتبط

اولین نشست همکاری های کشاورزی ایران و هند با حضور مریم جلیلی مقدم سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور، خانی نوذری معاون توسعه بازرگانی وزارت جهادکشاورزی و زهرا جلیلی مقدم مدیر کل دفتر امور ...
آفت سرخرطومی حنایی خرما بعنوان یکی از مخرب ترین آفات و ازعوامل مهم تهدید کننده امنیت غذایی در سطح جهان می باشد ودر حال حاضر یکی از آفات قرنطینه ای در ایران به ...
پاجوش‌های نخل آلوده به آفت سوسک سرخرطومی حنایی در شهرستان گراش به مقصد نرسید. مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گراش از توقف و امحای ۳۸ اصله پاجوش نخل آلوده به آفت ...
رئیس جهاد کشاورزی فارس گفت: اولین گزارش مشاهده آفت برگ خوار پاییزه در استان از شهرستان داراب دریافت شده است. مجتبی دهقان پور در نشست شورای کشاورزی استان با اشاره ...
No Thoughts on مبارزه با قاچاق محصولات کشاورزی نیازمند عزم جدی/ ورود آفات کشاورزی نتیجه قاچاق میوه

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>