سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, خراسان جنوبی  »   مبارزه با جوندگان مضر در ۳۸۶۰ هکتار از مزارع خراسان جنوبی
27 آبان 1399 , ساعت 11:57

مبارزه با جوندگان مضر در ۳۸۶۰ هکتار از مزارع خراسان جنوبی

مبارزه با جوندگان مضر بخش کشاورزی در سطح ۳ هزار و ۸۶۰ هکتار اراضی کشاورزی خراسان جنوبی در سال جاری انجام شد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: کشاورزان باید به مراکز و مدیریت‌های جهاد کشاورزی و یا کلینیک‌های گیاهپزشکی در شهرستانها مراجعه و از جدید‌ترین روش‌های مبارزه مطلع شوند.

مهدی یوسفی افزود: محصولات زراعی پاییزه استان شامل زعفران، یونجه، کلزا، گندم وجو در معرض خسارت جوندگان مضر از جمله موش‌های کور، موش ورامین، و تشی هستند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: جوندگان بویژه انواع موش‌ها یکی از آفات مهم و خطرناک هستند که می‌توانند خسارت بسیار زیادی به بخش کشاورزی بویژه مزارع، باغات، سیستم‌ها و تأسیسات آبرسانی وارد کنند.

یوسفی مبارزه با جوندگان مضر در مزارع را الزامی دانست و افزود: عوامل متعددی باعث تکثیر و افزایش جمعیت موش‌ها می‌شود که در سال‌های اخیر می‌توان به فراوانی مواد غذایی در دسترس موشها، ریزش کمباین ها، ریزش غلات و سایر بذور هنگام برداشت و حمل ونقل، افزایش سطح زیر کشت زعفران، تغییرات آب و هوایی و کاهش یخبندان‌های زمستانه، کم شدن دشمنان طبییعی مثل مار و پرندگان شکاری در عرصه‌های کشاورزی و منابع طبیعی استان اشاره کرد.

وی با اشاره به روش‌های مدیریت و کنترل موش‌های مضر در بخش کشاورزی، گفت: روش‌های اصلی مبارزه با موش‌ها شامل روش‌ مکانیکی از قبیل تله گذاری، آبیاری و غرقاب، شخم زدن و خراب کردن لانه‌ها با بیل، روش بیولوژیکی استفاده از جانوران شکارچی و روش شیمیایی از جمله استفاده از انواع طعمه مسموم است که به صورت تلفیقی و آگاهانه و با زمان بندی مناسب باید به کار برده شوند تا تراکم و جمعیت آفت به حدی کاهش یابد که خسارتی وارد نکند.

یوسفی با اشاره به اینکه هدف از مبارزه با موش‌ها حذف کامل موش‌ها از طبیعت نیست، افزود: هرچند از طریق شبکه‌های مراقبت و پیش آگاهی بخش دولتی و خصوصی عملیات پروب برداری و شناسایی انجام می شود، اما این کافی نبوده و لازم است کشاورزان نسبت به رصد و پایش مزارع خود اقدام کنند.

خبرگزاری صدا و سیما

مطالب مرتبط

کُلاتیکَنَه یک اصطلاح محلی و نام دیگر آن «تَشی» است؛ نوعی جانور پستاندار شبیه جوجه‌تیغی که هر سال خسارت‌هایی به کشاورزان و باغداران نراق استان مرکزی وارد می‌کند. جوجه تیغی ...
No Thoughts on مبارزه با جوندگان مضر در ۳۸۶۰ هکتار از مزارع خراسان جنوبی

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>