راه اندازی رشته تحصیلی کشت بافت و سلول در کیش + فیلم

کشت بافت

چاپ

سرپرست اداره آموزش و پرورش کیش از راه اندازی رشته تحصیلی کشت بافت و سلول در جزیره کیش خبر داد.

پرویز حیدری راد گفت: رشته کشت و بافت و سلول در بحث مهندسی ژنتیک یکی از رشته‌هایی است که در کشور‌های پیرفته جایگاه مهمی دارد و کشورهایدر حال توسعه نیز به آن روی آورده اند
وی افزود: این رشته به مدت ۳۰ سال است که در سطح دنیا ایجاد شده است که یکی از روش‌های پیشرفته برای توسعه کشاورزی در بحث‌های ریز ازدیاد و بدون آفت میباشد که در آینده نیز در آیجاد درآمد زایی و اشتغال میتواند نقش مهمی داشته باشد.

حیدری راد با بیان اینکه متاسفانه اطلاعات کمی در سطح جامعه در این رابطه وجود دارد و جا دارد دانش آموزان به ویزه پایه نهم ورودی دهم را برای ورد به این رشته تشویق کنیم.
حیدری راد اضافه کرد: مدرسه مبین خلیج فارس امسال برای اولین بار این رشته تحصیلی را به صورت رایگان پس از کسب مجوز‌های استانی و کشوری راه انداز‌ی کرد. رشته‌ای نوپا و اینده دار که در بحث گل‌هایی که نیاز به نور ندارند و گل‌های گرانقیمت زینتی و گل‌های کمیاب یکی از رشته‌های جذاب و کارساز است.
وی افزود کیش به عنوان یک پایلوت به عنوان طرح‌های ملی کشور مطرح است و اگر نگاه ملی باشد با وجود ظرفیت‌های مختلف یکی از بهترین الگو‌های راه اندازی طرح‌های بزرگ ملی در کشور کیش است. و چون این رشته نیاز به سرمایه گذاری داشت به همت مدرسه مبین خلیج فارس و افراد خیر در بخش خصوصی این مهم صورت پذیرفت.

دکتر شعبانی دکتری ژنتیک و اصلاح و مدرس رشته جدید بافت کشت وسلول در کیش نیز در این زمینه گفت: این رشته برای اولین بار است که با کمک وزارت آموزش و پرورش و حوزه فنی و حرفه‌ای و کار دانش در کیش تصویب و راه اندازی شده است.
وی اضافه کرد با وجود اینکه در کیش خاک حاصلخیز و کشاورزی وجود ندارد یکی از اهداف راه اندازی این رشته را تامین گل و گیاه‌های لازم و تزیینی هتل‌های سطح جزیره بدون نیاز به خاک اعلام کرد که بعضا با قیمت گزاف تامین و یکی از مشکلات هتلداران جزیره کیش میباشد.
تهیه ژل مخصوص تامین نیاز‌های حیاتی گل و گیا‌های مورد اشاره در این رشته تحصیلی آموخته میشود و فراگیری آن تضمین شغلی دانش آموزان در آینده آنان خواهد بود.

.