پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   گفتگو, ویژه ها  »   برنج، گندم، چغندر قند و روغن پنبه‌دانه تراریخته وارد کشور نمی‌شود
2 خرداد 1395 , ساعت 14:22

رییس سازمان غذا و دارو:

برنج، گندم، چغندر قند و روغن پنبه‌دانه تراریخته وارد کشور نمی‌شود

رئیس سازمان غذا و دارو: برنج، گندم، چغندر قند و روغن پنبه‌دانه تراریخته وارد کشور نمی‌شود، رئیس انجمن ژنتیک: محصولات وارداتی تراریخته قابلیت کشت در داخل کشور را دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری برای دومین بار در ده روز گذشته به بررسی تولید محصولات تراریخته (دست ورزی شده ژنتیکی) پرداخت.

در این برنامه رسول دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو، محمود تولایی رئیس انجمن ژنتیک ایران، داوود حیات‌غیب نماینده سازمان محیط زیست کشور و آزاد عمرانی عضو هیأت رئیسه انجمن ارگانیک ایران حضور داشتند.

از نکات بسیار حائز اهمیت این گفت‌وگو اعلام موضع سازمان غذا و دارو نسبت به تولید محصولات تراریخته در کشور و همچنین اعتراف صریح رئیس سازمان غذا و دارو به بهتر بودن محصولات ارگانیک نسبت به تراریخته بود.

tavalaii1

محمود تولایی رئیس انجمن ژنتیک ایران گفت: قسمت اعظم ذرت تولیدی در دنیا تراریخته است که قسمت اصلی خوراک طیور را تشکیل می‌دهد. همچنین بخش قابل‌توجهی از سویای تولیدی در دنیا جزو محصولات تراریخته است.

رئیس انجمن ژنتیک ایران با بیان اینکه در حال حاضر هیچ برنج تراریخته‌ای در بازار مصرف وجود ندارد، گفت: ذرت، سویا، کنجاله‌ها، پنبه و چغندر قند که مصارف غذایی دارند، بخش زیادی تراریخته هستند.

تولایی گفت: از ۱۶۵ میلیون هکتار مساحت کشورمان ۵۱ میلیون هکتار مستعد کشاورزی است، اما این زمینهای مستعد کشاورزی با محدودیت آب و شوری خاک مواجه هستند، بنابراین فقط ۱۸.۸ میلیون هکتار از سطح اراضی کشورمان به زیر کشت محصولات کشاورزی می‌رود.

وی با بیان اینکه تمامی محصولات وارداتی تراریخته از جمله ذرت، سویا، چغندر قند و پنبه دانه در داخل کشور قابل کشت است، گفت: اگر ژن مقاوم شوری از گیاه خانواده نمک گرفته شود و به گندم انتقال شود، می‌توان بهره‌وری خوبی به دست آورد.

در ادامه این گفت‌گو رسول دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو گفت: برنج، گندم، چغندر قند و روغن پنبه‌دانه تراریخته به کشور وارد نمی‌شود.

وی افزود: از سال گذشته اقداماتی برای برچسب‌گذاری بر روی محصولات تراریخته آغاز کرده‌ایم که امسال عملیاتی می‌شود تا بدین ترتیب هر فرآورده تراریخته‌ای که مجوز بین‌المللی دارد و ما اجازه واردات آن را به کشور تأیید می‌کنیم، حتما با برچسب مشخصات به مصرف‌کننده عرضه شود.

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه نمی‌توان با علم مبارزه کرد، گفت: تراریختگی می‌تواند مفید یا مضر باشد، بنابراین آنجاهایی که مضر است، تأیید نمی‌شود و آنجاهایی که ایمنی آن برای انسان و دام قابل‌تأیید است، مجوز تأیید می‌گیرد و قابل‌استفاده و مصرف است.

دیناروند در پاسخ به این سوال که سیاست سازمان غذا و داروی کشور نسبت به تولید و انبوه‌سازی محصولات تراریخته در برنامه ششم توسعه چیست، گفت: هنوز مصوبه‌ای در این رابطه ابلاغ نشده ، اما تولید و انبوه‌سازی محصولات تراریخته در پیش‌نویس اولیه لایحه برنامه ششم توسعه قرار دارد.

وی افزود: ارائه این پیشنهاد برای تولید و انبوه‌سازی محصولات تراریخته و گنجاندن آن در برنامه ششم توسعه از سوی وزارت جهاد کشاورزی بوده است و دلیل آن هم این بوده تا امکان بهره‌برداری از پیشرفت‌های علمی دنیا در ایران فراهم شود.

معاون وزیر بهداشت در پاسخ به این سوال که نظر وزارت بهداشت راجع‌به توسعه و تولید محصولات تراریخته در کشور چیست، گفت: وزارت بهداشت نسبت به توسعه و تولید محصولات تراریخته مخالفت و یا تأیید کورکورانه ندارد.

دیناروند بیان داشت: وزارت بهداشت با توسعه و تولید محصولات تراریخته در کشور مخالف نیست.

وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی در حال حاضر پیشنهاد تولید پنبه تراریخته را داده و وزارت بهداشت هم مسئول ارزیابی آن است که البته هنوز تولید و انبوه‌سازی آن را تأیید نکرده‌ایم و در صورتی که مخاطره‌ای برای انسان،‌ دام و محیط‌‌‌ زیست نداشته باشد، اجازه ورود آن را به بازار می‌دهیم.

تولایی در ادامه اظهار داشت: حدود ۲۰ سال است که محصولات اصلاح‌شده ژنتیکی در بازار مصرف وجود دارد و تولید این محصولات از سال ۱۹۹۶ تاکنون صد برابر شده است.

رئیس انجمن ژنتیک ایران تصریح کرد: فرض کنیم که صحبت‌هایی که دوستان راجع‌به مضرات محصولات تراریخته دارند، درست باشد و بنابراین ما نه این محصولات را وارد و نه تولید کنیم، بنابراین اینجا می‌پرسم که نیاز غذایی سفره امروزه جامعه ما از کجا باید تأمین شود.

وی افزود: ۲۶ درصد محصولات وارداتی به کشور را واردات محصولات غذایی به خود اختصاص می‌دهد و همواره از ۱۰ قلم کالای وارداتی به کشور، ۵ یا ۶ قلم آن جزو محصولات غذایی است که بیش‌ترین میزان واردات را به خود اختصاص می‌دهد.

رئیس انجمن ژنتیک ایران با بیان اینکه دغدغه ما تأمین امنیت غذایی مردم است، گفت: هیچ علم و فناوری مطلق آرمان‌شهر‌گرایانه نیست و هیچ علم و فناوری هم به صورت مطلق ویران‌شهرگرایانه نیست.

تولایی گفت: ما باید به همه تکنولوژی‌ها دست پیدا کنیم و مطابق منافع ملی خودمان از آن استفاده کنیم.

وی گفت: اگر امروز به‌ناچار برای تأمین غذای مردم باید محصولات تراریخته را وارد کنیم، چرا این محصولات توسط دانشمندان خودمان که تحت کنترل و نظارت مرجع ایمنی زیستی، شورای عالی ایمنی زیستی و مقررات کنترلی در وزارت بهداشت است، تولید نشود.

در ادامه این برنامه دیناروند در پاسخ به این سوال که آیا به دلیل دغدغه امنیت غذایی باید محصولات تراریخته به کشور وارد شود، گفت: موضوع امنیت غذایی و افزایش مصرف محصولات غذایی در جهان یک موضوع اساسی و جدی است.

وی گفت: بخش قابل‌توجهی از کالاهای اساسی با صرف هزینه‌های هنگفت وارد می‌شود، پس بنابراین ما می‌توانیم مخاطرات محصولات تراریخته را ارزیابی کنیم.

دیناروند با بیان اینکه دلیلی برای مخالفت کورکورانه وجود ندارد، گفت: وزارت بهداشت از تولید محصولات ارگانیک از تولید و مصرف محصولات ارگانیک حمایت می‌کند، ولی این حمایت بدین معنا نیست که تولید یا مصرف تراریخته ممنوع شود و هیچ‌جای دنیا نیز چنین کاری را نکرده است.

وی گفت: سازمان جهانی بهداشت، سازمان فائو و کشورهای دیگر هم با محصولات تراریخته مخالفت صد درصدی ندارند.

معاون وزیر بهداشت بیان داشت: تمام محصولاتی که بیم تراریختگی دارند، در سازمان غذا و دارو کنترل می‌شود و در مورد رخدادهای دستکاری ژنتیکی، اگر تأییدیه‌های معتبر جهانی وجود نداشته باشد، اجازه ورود به کشور پیدا نمی‌کند، اما اگر محصولی تأییدیه معتبر داشته باشد، اجازه واردات آن داده می‌شود.

وی بیان داشت: تراریختگی محصولات کشاورزی، روغن و… در آزمایشگاه‌های کشور قابل‌ارزیابی است.

دیناروند در پاسخ به سوالی که درمورد اینکه محصولات تراریخته بهتر است یا محصولات ارگانیک، گفت: واضح است که محصولات ارگانیک خیلی بهتر از محصولات تراریخته است.

وی افزود: در محصولات ارگانیک نه‌تنها سمی به کار نمی‌رود، بلکه دستکاری ژنتیک هم روی آن صورت نمی‌گیرد.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: اما تولید محصولات ارگانیک هزینه بالایی دارد و به هیچ‌عنوان ظرفیت‌های زمین اجازه تولید فراوان آن را به ما نمی‌دهد.

دیناروند بیان داشت: البته برخی از محصولات اصلا امکان تولید ارگانیک آن وجود ندارد، مثلا هیچ‌گاه نمی‌توانیم مرغ ارگانیک تولید کنیم، زیرا تولید آن نیازمند شرایط خاصی است که امکان فراهم کردن آن نیست.

وی بیان داشت: وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو باید مخاطرات تولید و مصرف محصولات تراریخته ارزیابی کند و در صورتی که ایمنی این محصولات تأیید شد، اجازه واردات آن را به کشور بدهد.

 

منبع: خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط

سیزدهمین نمایشگاه ارگانیک ایران از تاریخ 22 آذر الی 30 آذر ماه 1402 در مرکز نمایشگاهی برج میلاد سالن A و B از ساعت 10 الی 20 برگزار می شود....
توجه: دیدگاههای مطرح شده در این گفتگو الزاما دیدگاههای "گیاه پزشکی ایران" نیست و صرفا جهت اطلاع رسانی منتشر می شود . کرمی، رئیس موسسه بنیاد ملی ...
چند سالی است که تب بازار میوه و سبزی ها و حتی لبنیات ارگانیک در میان مردم داغ شده است. آن هم از وقتی که از تزریق مواد شیمیایی و کودهای هورمونی برای رشد غیرطبیعی ...
رئیس انجمن ارگانیک ایران گفت: در حالی که ۳۷ کشور دنیا استفاده از محصولات تراریخته را منع کرده اند ۵.۵ میلیارد دلار محصولات تراریخته بدون توجه به سلامت مردم وارد سفره های ایرانی‌ها می شود. سید ...
No Thoughts on برنج، گندم، چغندر قند و روغن پنبه‌دانه تراریخته وارد کشور نمی‌شود

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>