پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, هرمزگان  »   آفت سرخرطومی در ۴۵۰۰ هکتار از نخلستان‌های هرمزگان ردیابی می‌شود
10 آذر 1399 , ساعت 16:37

آفت سرخرطومی در ۴۵۰۰ هکتار از نخلستان‌های هرمزگان ردیابی می‌شود

مدیرحفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی هرمزگان گفت: ردیابی و کنترل آفت سوسک سرخرطومی حنایی خرما در چهار هزار و ۵۰۰ هکتار از نخلستان‌های این استان هدف گذاری شده است.

سیدعبدالرضا اشرف منصوری روز دوشنبه در بازدید از نخلستان‌های آلوده به آفت سوسک حنایی در استان اظهارداشت: در سالجاری برای ردیابی و کنترل این آفت عملیات پایش ومدیریت آفت شامل مونیتورینگ افت، شناسایی براساس ردیابی دقیق و نقطه یابی با استفاده از تله های فرمونی، عملیات بهداشت باغ و به زراعی و آموزش نخلداران در تمام شهرستان های استان درحال انجام است.
وی بیان داشت: عملیات شناسایی نقاط آلوده با توزیع ۲ هزار و۵۰۰ عدد« فرمون» و «کایرمون» تخصیصی شکار افت و تله شکارگر در تمام سطح استان هرمزگان صورت گرفت.

مدیرحفظ نباتات جهادکشاورزی هرمزگان اظهارداشت: از ابتدای سالجاری با ردیابی سه هزار و۸۰۰ هکتار از باغ‌ها نخلستان‌ها تاکنون ۴۵ نفر نخل الوده درشهرستان های بستک و پارسیان شناسایی و تیمار شد.
اشرف منصوری همچنین ابرازداشت: به منظور ردیابی نقطه به نقطه در شهرستان بستک و مهار آفت سرخرطومی حنایی خرما از روز جمعه (هفتم آذرماه) یک تیم ماهر در ردیابی و تیمار درختان آلوده شروع به عملیات ردیابی نموده که تاکنون ۲۱ نفر نخل الوده شناسایی و ۲ نفر نخل امحا گردید .
وی در پایان با بیان اینکه مراحل ضدعفونی با سموم شیمیایی انجام شده است، خاطرنشان کرد: عملیات ردیابی و شناسایی همچنان در شهرستان بستک ادامه دارد.

سوسک سرخرطومی حنایی به‌عنوان یکی از خطرناک‌ترین آفت‌های درختان نخل نام برده می‌شود که برای زندگی، لانه سازی و پرورش لارو به طور معمول از تنه درخت برای رشد و تکثیر خود استفاده می‌کند.
این حشره خطرناک با ایجاد حفره‌ها و راهروهای متعدد فضای کافی برای رشد کلنی درحال گسترش در درختان نخل بوجود می‌آورد و میزان رشد و باردهی درخت را تحت تاثیر قرارمی‌دهد و در نهایت در صورت مبارزه نکردن منجر به مرگ درخت خرما می‌شود.
خسارت اصلی این آفت توسط مرحله لاروی سوسک حنایی است که این حشره نابالغ با تغذیه از دسته‌های آوندی درخت نخل کانال‌هایی درجهت مختلف بالا و پایین ایجاد کرده و در اثر تغذیه، درختان حالت تشنگی از خود نشان می‌دهند.
بتدریج حشره کامل شده و از طریق زخم‌های موجود بر روی تنه درختان خرما وارد درخت می‌شوند و شروع به تخم‌ریزی کرده که تعداد زیاد تخم‌ها، شرایط مناسب دمایی و مبارزه نکردن به موقع می‌تواند منجر به گستردگی این آفت شود.

مطالب مرتبط

سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور، شکل‌گیری نهضت مردمی و ممنوعیت انتقال پاجوش‌ را راهکار اصلی مبارزه با آفت خطرناک سوسک سرخرطومی درختان نخل دانست و گفت: برخی مواقع اعتبار برای مبارزه نیاز نیست ...
آفت سرخرطومی حنایی خرما بعنوان یکی از مخرب ترین آفات و ازعوامل مهم تهدید کننده امنیت غذایی در سطح جهان می باشد ودر حال حاضر یکی از آفات قرنطینه ای در ایران به ...
پاجوش‌های نخل آلوده به آفت سوسک سرخرطومی حنایی در شهرستان گراش به مقصد نرسید. مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گراش از توقف و امحای ۳۸ اصله پاجوش نخل آلوده به آفت ...
به همت سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، "رویداد ملی فناورانه آفت سرخرطومی حنایی خرما" به مدت دو روز در روزهای 29 و 30 آذر ماه 1402 در جیرفت برگزار می گردد....
No Thoughts on آفت سرخرطومی در ۴۵۰۰ هکتار از نخلستان‌های هرمزگان ردیابی می‌شود

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>