پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, ایران  »   لزوم ایجاد شبکه ملی حفاظت از ذخایر ژنتیکی و تولید محصولات تراریخته
4 خرداد 1395 , ساعت 12:52

قطعنامه کنگره ژنتیک ایران:

لزوم ایجاد شبکه ملی حفاظت از ذخایر ژنتیکی و تولید محصولات تراریخته

متخصصان و محققان حوزه‌های مختلف علوم ژنتیک در چهاردهمین کنگره ژنتیک ایران با تدوین قطعنامه ای، خواستار ایجاد شبکه ملی حفاظت و بهره‌برداری از ذخایر ژنتیکی و تولید محصولات تراریخته شدند.

به گزارش خبرگزاری مهر، دومین کنگره بین‌المللی و چهاردهمین کنگره ژنتیک ایران با همفکری و همکاری بیش از یک‌هزار نفر از اندیشمندان، متخصصان، محققان و دانشجویان حوزه‌های مختلف علوم ژنتیک از جمله ژنتیک گیاهی، ژنتیک انسانی، ژنتیک جانوری، ژنتیک ریزسازواره‌ها، ذخایر ژنتیکی و شاخه سلول‌های بنیادی، از اول تا سوم خردادماه جاری در سالن همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهیدبهشتی برگزار شد.

در این رویداد ملی و بین‌المللی، علاوه بر ارائه ۵۳ مقاله کلیدی توسط محققان بین‌المللی از ۱۱ کشور جهان، محققان ایرانی مقیم خارج از کشور و چهره‌های برجسته علمی کشورمان، تعداد ۷۵۹ پوستر و ۸۹ سخنرانی نیز توسط متخصصان و محققان داخلی ارائه شد. همچنین در حاشیه کنگره، تعداد ۵ میزگرد و هم‌اندیشی، ۴ کارگاه آموزشی تخصصی و نیز نمایشگاهی از شرکت‌های ارائه دهنده خدمات و تجهیزات آزمایشگاهی برگزارشد.

شرکت کنندگان در این کنگره، پس از سه روز تبادل آخرین دستاوردهای علمی در سطح ملی و بین‌المللی و برگزاری هم‌اندیشی‌ها و میزگردهای مختلف، نسبت به تدوین قطعنامه پس از کسب نظرات متخصصان و جمع‌بندی پیشنهادهای ارائه شده اقدام کردند و خواستار توجه به مفاد این قطعنامه از سوی سیاستگذاران و برنامه‌ریزان و متخصصان کشور شدند.

این قطعنامه در ۷ بند به شرح زیر تدوین شده است:

۱. با عنایت به سوابق کشور ایران و قدمت مستندات و مکتوبات بیش از ۵ هزار ساله در حوزه ژنتیک و توجه ویژه به مقوله مرجعیت علمی و با عنایت به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر «ما می‌توانیم به قله‌های رفیع علمی برسیم، ما می‌توانیم مرجع علمی جهان شویم» انتظار دارد با برنامه‌ریزی و حمایت جدی مسئولان، مسیر تحقق رسیدن به قله مرجعیت علم ژنتیک تسهیل شود.

۲– از آنجایی که رسالت بنیادین انجمن ژنتیک، کمک به توسعه مرزهای این دانش، پرورش روحیه خلاقیت و گسترش تفکر در حوزه‌های مختلف علوم ژنتیک است، انجمن آمادگی کامل خود را برای تعامل و همکاری بیش از پیش به منظور نیل به اهداف ارزشمند ملی اعلام می‌ کند.

۳– با توجه به رشد بی‌رویه و توسعه کمی مراکز آموزش عالی در سال‌های اخیر و افزایش تعداد دانشجویان و همچنین بروز پدیده بیکاری دانش آموختگان رشته‌های مختلف علوم، از جمله رشته‌های وابسته به علم ژنتیک و نگرانی کاهش کیفیت آموزشی، تجدید نظر و بازنگری در رسالت، اهداف و فرآیندهای نظام آموزشی از دبستان تا دانشگاه امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر است.

۴– نظر به اهمیت اقتصاد دانش‌بنیان و اقتصاد مقاومتی، بر بستر تحقیق و دانش بومی، پشتیبانی بیشتر از محققان داخلی و برنامه‌ریزی، هدایت و حمایت هوشمندانه از حوزه ژنتیک و زیست‌فناوری بیش از پیش ضرورت دارد.

۵– به منظور هم‌افزایی و تقویت بخش تحقیقاتی علوم مرتبط با ژنتیک و کاربردی کردن نتایج تحقیقاتی آن و تبدیل دانش به فناوری، ضرورت برنامه‌ریزی و هدایت متمرکز و علمی مراکز آموزشی و تحقیقاتی مرتبط، امری ضروری به نظر می‌رسد.

۶- با عنایت به تنوع اقلیمی کشورمان، که آن را یکی از استثنائی‌ترین کشورهای جهان در زمینه تنوع ژنتیکی کرده است، ایجاد شبکه ملی به منظور شناسایی، جمع‌آوری، حفاظت و بهره‌برداری از ذخایر ژنتیکی برای نسل‌های حال و آینده توصیه اکید می‌شود.

۷– مطابق با اسناد بالادستی نظام جمهوری اسلامی ایران و نیاز مبرم کشور به امنیت غذایی و نظر به قابلیت‌های بالای فناوری‌های نو به ویژه مهندسی ژنتیک جهت تولید غذای سالم، حفاظت از محیط زیست و تامین توسعه پایدار کشور و موفقیت پژوهشگران کشورمان در تولید محصولات اصلاح شده ژنتیکی (تراریخته)، به منظور نیل به خوداتکایی و تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مدنظر مقام معظم رهبری، از مسئولان مربوطه موکدا خواسته می‌شود تا در قالب قانون ملی ایمنی زیستی کشور، زمینه‌های اجرائی تولید داخلی این محصولات و ترویج آن از سوی رسانه ملی را فراهم کنند.

منبع: خبرگزاری مهر

مطالب مرتبط

محققین دانشگاه شیکاگو به نتایج خارق العاده ای در زمینه تولید گیاهان مقاوم به خشکی و با توان تولید محصول بالاتر در اثر دستکاری RNA دست یافته اند. این کشف ...
دکتر بهزاد قره یاضی بنیانگذار و عضو هیات علمی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران و رئیس انجمن ایمنی زیستی صبح امروز بر اثر ابتلا به بیماری کرونا درگذشت. دکتر قره یاضی ...
چهارمین همایش بین‌المللی و دوازدهمین همایش ملی بیوتکنولوژی ایران به میزبانی انجمن بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران و با همکاری دانشگاه یزد و انجمن‌های علمی و موسسات پژوهشی این حوزه از 31 مردادماه تا ...
شرکت آمریکایی Del Monte که از بزرگترین تولیدکنندگان و پخش کنندگان مواد غذایی و میوه موز در سرتاسر جهان است اعلام کرده که در زمینه تحقیقات بر روی بیماریهای موز با دانشگاه تکنولوژی ...
No Thoughts on لزوم ایجاد شبکه ملی حفاظت از ذخایر ژنتیکی و تولید محصولات تراریخته

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>