پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, ایران  »   مبارزه بیولوژیک و کاهش مصرف 800 تا هزار تنی سموم در مازندران
22 اردیبهشت 1395 , ساعت 12:06

مدیرحفظ نباتات مازندران:

مبارزه بیولوژیک و کاهش مصرف ۸۰۰ تا هزار تنی سموم در مازندران

درحالی مبارزه بیولوژیکی با استفاده ازحشرات مفید سبب کاهش قابل توجه مصرف 800 تا هزار تنی سم دیازینون و گرانول در اراضی کشاورزی مازندران می شود ولی اجرای این روش مبارزه به دلیل کمبود اعتبار در تولید و توزیع حشرات مفید، سطوح مبارزه بیولوژیکی مزارع روند کاهشی دارد.

به دلیل کمبود اعتبار مبارزه بیولوژیکی با استفاده از حشرات مفید علیه آفت کرم ساقه خوار در دو سال اخیر از ۴۲ هزار و ۵۰۰ هکتار سال ۹۳ ، امسال به ۳۳هزار و ۵۰۰ هکتار کاهش یافته است.
کاهش ۹ هزار هکتاری مبارزه بیولوژیک با آفت محصولات کشاورزی مازندران در دو سال اخیر در واقع موجب افزایش مصرف سموم شیمیایی است.
مسئولان مازندران کمبود اعتبار را دلیل اصلی کم شدن سطح مبارزه بیولوژیک درهفت نوع از محصولات کشاورزی به ویژه برنج عنوان می کنند.
پارسال مبارزه بیولوژیک در ۳۸ هزار۵۰۰ هکتار از زمین های کشاورزی استان انجام شد.
مازندران ۴۶۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی دارد که سطح زیر کشت برنج آن حدود ۲۳۰ هزار هکتار و مرکبات آن ۱۱۰هزار هکتار است.
کنترل بیولوژیک و مبارزه با آفات در هفت نوع محصول شامل برنج ، مرکبات ، سویا ، ذرت ، چای ، پنبه و گوجه فرنگی استان مازندران انجام می شود.
بیشترین سطح اراضی کشاورزی که مبارزه بیولوژیک انجام می شود مربوط به برنج است که کمتر از ۲۰ درصد آن به صورت بیولوژیکی با آفت کرم ساقه خوار مبارزه می شود.
مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران در گفت و گو با ایرنا با تایید کم شدن سطح اراضی مبارزه بیولوژیکی دراستان گفت : به دلیل محدودیت در اعتبارات پیش بینی شده ، سطوح مبارزه بیولوژیک در دو سال قبل روند کاهشی دارد .
عبدالرحمن زاغی افزود : با توجه به اهمیت مبارزه بیولوژیک و نقش آن در کاهش مصرف سموم شیمیایی ،سلامت محصولات کشاورزی وسلامت جامعه، اعتبارات اجرای کنترل بیولوژیک در مقایسه با اهمیت سلامت، کم و ناچیز است.
وی با اشاره به اینکه امسال از ۳۳ هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی که مبارزه بیولوژیکی صورت می گیرد، ۲۸ هزارهکتار آن مربوط به شالی برنج است، بیان داشت: پیش بینی می شود با انجام مبارزه بیولوژیکی در این سطوح از اراضی کشاورزی مازندران ، مصرف سم دیازینون ۸۰۰ تا هزار تن کم شود.
وی با اشاره به اینکه در مرحله رها سازی زنبور تریکو گراما برای مبارزه با کرم ساقه خوار برنج هستیم، توضیح داد : کنترل بیولوژیک با سه عامل زنبور تریکوگراما، زنبور براکون و کفشدوزک کریپت انجام می شود.
زاغی گفت : مبارزه بیولوژیک از روش های پاک و شناسایی شده و سازگار با محیط زیست است که در کنار سایر روش های مبارزه غیر شیمیایی نظیر مبارزه زراعی، مکانیکی، استفاده از فرمون های جنسی جلب کننده جهت شکار انبوه و استفاده از فرمون اخلالگر در جفت یابی برخی از آفات، می تواند برای تولید محصول سالم و عاری از باقی مانده سموم موثر باشد.
وی با بیان اینکه هر چند یارانه سموم حذف شده و توقع می رود تا یارانه مبارزه بیولوژیکی با آفات محصولات کشاورزی افزایش بیابد، گفت : گفته شده که دولت با مشکلات جدی مالی مواجه بوده و قادر به حمایت بیشتر نیست.
وی در عین حال گفت : نقش مفید و سازنده عوامل کنترل بیولوژیک (دشمنان طبیعی آفات) در کنترل آفت باید با اطلاع رسانی به روش های مختلف فرهنگ سازی شود.
وی به وجود ابزارهای پیشرفته ارتباطی نظیر تلفن همراه اشاره کرد و گفت : امروز دانش فنی کشاورزی و اهمیت تولید محصولات سالم با استفاده از روش های مبارزه بیولوژیکی به راحتی در اختیار کشاورزان قرار می گیرد.
زاغی خاطر نشان کرد : با توجه به اینکه بیشتر خانواده های کشاورزان دارای دو تا سه فرزند تحصیل کرده هستند ،گرایش آنان به سمت و سوی روش های پاک و سازگار با محیط زیست برای مدیریت و کنترل عوامل خسارتزا در مزارع و باغات افزایش یافته است.
مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه اکنون ۶۰ درصد هزینه مبارزه بیولوژیک را دولت و ۴۰ درصد را کشاورز پرداخت می کند، گفت: در هر مرحله رهاسازی زنبور تریکوگراما برای هر هکتار حدود ۲۱ هزار تومان هزینه دارد که ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان را دولت به صورت یارانه ای پرداخت می کند.
وی با بیان اینکه استفاده از زنبور تریکوگراما علیه دسته های تخم کرم ساقه خوار برنج مورد استفاده قرار می گیرد، ادامه داد : همچنین امسال مبارزه غیر شیمیایی در ۲۰۰ هکتار از مزارع برنج مازندران با استفاده از فرمون های اخلال گر نیز انجام می شود.
او اضافه کرد: در این روش با نصب فرمون ها در ۱۰ نقطه از یک هکتار اراضی شالیزاری ، بوی ناشی از فرمون ها سبب اخلال ، گم راه شدن و سر گیجی پروانه ها در جفت گیری می شود.
عبدالرحمان عرفانی مسئول موسسه تحقیقات برنج مازندران به اهمیت مبارزه بیولوژیکی با استفاده از زنبور تریکوگراما اشاره کرد و گفت: امروز کرم های ساقه خوار نسل اول به مراتب نسبت به سال های قبل به دلیل شخم و شیار زمستان و از بین بردن علف های هرز حاشیه مزارع کمتر شده است.
وی اضافه کرد : در دو سال اخیر به دلیل انجام نشاء زودهنگام ۱۰ تا ۱۵ روزه نسبت به سال های قبل و تغییر اقلیم ، نسل اول و دوم کرم ساقه خوار برنج نتوانسته خسارتی به مزارع برنج آسیب وارد کند.
وی ادامه داد: بررسی های میدانی موسسه تحقیقات برنج مازندران نشان می دهد که سال قبل مصرف سم دیازینون برای مقابله با آفت نسل اول کرم ساقه خوار تا ۷۰ درصد استفاده نشده است، چراکه آفتی وجود نداشت.
مسئول موسسه تحقیقات برنج مازندران در عین حال گفت: به طور یقین این آفت امسال خود را بر اساس انجام نشاء زودهنگام تطبیق می دهد و کشاورزان باید مراقب بیشتری را نسبت حمله و هجوم این آفت ،انجام بدهند.
عرفانی مبارزه بیولوژیک در مزارع برنج با استفاده از حشره مفید تریکوگراما را مدیریت تلفیقی دانست و گفت : رها سازی زنبور به تنهایی اثر گذار نیست و کنترل آفات به روش بیولوژیکی باید با حمایت اﻣﮑﺎﻧﺎت ﻓﻨﯽ و ﻣﻬﺎرﺗﯽ همراه باشد.
وی خاطر نشان کرد: ﮐﺸﺎورزان ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺑا ﻣﺸﮑﻼت ﺣﻤﺎﯾﺘﯽ و ﺗﺮوﯾﺠﯽ از ﻗﺒﯿﻞ ﻋﺪم ﺗﺤﻮﯾﻞ ﺑﻪ ﻣﻮﻗﻊ زﻧﺒﻮر ﺑﻪ ﮐﺸﺎورزان، ﻫﻤﺎﻫﻨﮓ ﻧﺒﻮدن ﮔﺮوه ﺗﺮوﯾﺞ ﺑﺎ ﺑﺨﺶ ﺣﻔﻆ ﻧﺒﺎﺗﺎت و ﻣﺸﮑﻼت ﻣﻬﺎرﺗﯽ ﻣﺎﻧﻨﺪ دﺷﻮاری ﺑﻪ دﺳﺖ آوردن ﭘﯿﮏ ﭘﺮواز ﭘﺮواﻧﻪ مواجه هستند.
وی تصریح کرد: در واﻗﻊ ﺷﻨﺎﺧﺖ آﺳﺘﺎﻧﻪ اﻗﺘﺼﺎدی آﻓﺖ ﮐﻪ زﻣﺎن رﻫﺎﺳﺎزی زﻧﺒﻮر ﺗﺮﯾﮑﻮﮔﺮاﻣﺎ اﺳﺖ ﺑﺴﯿﺎر ﻣﻬﻢ اﺳﺖ. عرفانی گفت: اﺳﺘﻔﺎده ﮐﺸﺎورزان ﻫﻤﺠﻮار از روشﻫﺎی ﻣﺒﺎرزه ﺑﯿﻮﻟﻮژﯾﮏ به عنوان مهمترین عوامل موفقیت در مدیریت تلفیقی از چالش های جدی کشاورزی مازندران است.
وی از برگزاری پنج دوره مدیریت تلفیقی مزارع برنج برای کشاورزان پیشرو استان مازندران خبر داد. به گزارش ایرنا درحال حاضر قیمت سم دیازینون ۵ و ۱۰ درصد ۱۰ کیلویی ۳۹۰ هزار ریال است که برای هر هکتار ۲۰ کیلو نیاز است ولی با رها سازی زنبور یارانه ای برای هر هکتار کمتر از ۹ هزار تومان برای کشاورزان هزینه دارد.
معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه سال ۹۳ و ۹۴ به ترتیب سه هزار و ۹۰۰ و سه هزار و ۶۰۰ تن انواع سموم در اراضی کشاورزی استان مصرف شده است، گفت: یکی از دلایل کاهش مصرف سموم آگاهی کشاورزی ، رعایت نکات فنی در مراحل مختلف کشاورزی از جمله از بین بردن به موقع علف های هرز، شخم و شیار زمستانه و مبارزه بیولوژیکی است.
عزیزالله شهیدی فر افزود: به رغم اینکه با مبارزه بیولوژیکی علیه کرم ساقه خوار محصولات کشاورزی موجب کاهش محسوس سم دیازینون و گرانول می شود، اما حمایت یارانه ای در استفاده ازحشرات مفید زنبور تریکوگراما ، براکون و کفشدوزک کریپت کم است.
وی به کمبود اعتبارات ملی برای تولید و توزیع این زنبورها برای اراضی کشاورزی مازندران اشاره کرد و گفت: اعتبارات استانی برای تولید محصولات بیولوژیکی کشاورزی مازندران نیز ضروری است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

مطالب مرتبط

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: طرح کنترل بیولوژیک آفات با رها سازی زنبور‌های تریکوگراما و براکون در مزارع گوجه فرنگی و باغات انار در حال اجراست....
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خوزستان از رهاسازی ۲ نوع زنبور براکون و تلنموس در مزارع استان برای مبارزه بیولوژیک با آفت‌ها خبر داد. ناجی شهیب زاده گفت: کنترل ...
رئیس اداره ترویج دانش و فناوری سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: زنبورهای پارازیتوئید براکون در ۳۰۰ هکتار از مزارع نخود شهرستان سقز رهاسازی شد. مهدی فتحی روز چهارشنبه اظهار کرد: ...
با هدف ترویج مبارزه زیستی با آفات به جای سموم شیمیایی، برای اولین بار در کشور گروهی 12 نفری به نام گروه جهادی بسیج مبارزه بیولوژیک تشکیل شده است. ...
No Thoughts on مبارزه بیولوژیک و کاهش مصرف ۸۰۰ تا هزار تنی سموم در مازندران

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>