جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
»   جهان  »   هشدار دانشمندان درباره استفاده نظامی آمریکا از حشرات دستکاری ژنتیکی شده
14 مهر 1397 , ساعت 11:48

هشدار دانشمندان درباره استفاده نظامی آمریکا از حشرات دستکاری ژنتیکی شده

متخصصان حوزه کشاورزی بر این عقیده اند که پروژه حشرات متحد، بیشتر کاربرد تهاجمی دارد

آژانس پروژه های پیشرفته دفاعی آمریکا (دارپا) چند وقتیست که روی پروژه «حشرات متحد» کار می کند و قصد دارد با دستکاری ژنتیکی حشرات، محصولات کشاورزی را در مقابل خشکسالی، آفات و بیماری ها مصون کند.

دارپا در پروژه مورد بحث حشراتی مانند شته که در حالت عادی آفت محسوب می شوند را به ویروس های مخصوصی آلوده کرده و در مزارع رها می کند. این ویروس های مفید سپس در سراسر زمین کشاورزی پراکنده می شوند و علاوه بر تقویت گیاهان، آفات و بیماری های موجود را از بین می برند. در ضمن مقابله با حملات بیولوژیک دشمن نیز یکی دیگر از کابردهای روش جدید است.

اما دانشمندان و متخصصان حوزه کشاورزی بر این عقیده اند که پروژه حشرات متحد، بیشتر کاربرد تهاجمی دارد و هرچند ارتش آمریکا روی کاربری مفید و دفاعی آن تأکید می کند، امکان تبدیل حشرات به سلاح های بیولوژیک غیر قابل کنترل همچنان وجود خواهد داشت.

مسئله دیگر، آغاز یک رقابت جهانی در زمینه توسعه روش های مشابه است که ریسک بروز فجایع زیستی را بسیار افزایش می دهد؛ چرا که در صورت رها سازی حشرات و ویروس هایی که به صورت ناخواسته و پنهان ویژگی های مخرب دارند، جمع آوری آنها عملاً غیر ممکن خواهد بود و خسارات جبران ناپذیری را به جامعه جهانی وارد خواهد کرد.

لازم به ذکر است که دانشمندان و اساتید دانشگاهی بسیاری با وجود تأیید حسن نیت ارتش و وزارت کشاورزی آمریکا در پروژه حشرات متحد، اظهار داشته اند که امکان سوء استفاده از فناوری مورد بحث وجود داشته و همینکه یک نیروی نظامی در پروژه دخالت دارد، نگرانی ها را درباره آن افزایش خواهد داد.

گفتنی است با افزایش جمعیت کره زمین و محدود شدن منابع غذایی، کشورهای مختلف به دنبال روش های جدیدی برای حفاظت از این منابع هستند و استفاده از روش هایی مانند پروژه حشرات متحد، در صورت موفقیت، می توانند امنیت غذایی انسان ها را تضمین کنند.

منبع: دیجیاتو

مطالب مرتبط

No Thoughts on هشدار دانشمندان درباره استفاده نظامی آمریکا از حشرات دستکاری ژنتیکی شده

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>