پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, ایران  »   مبارزه با علف های هرز در 2 میلیون هکتار از اراضی کشور
29 فروردین 1395 , ساعت 15:11

رئیس سازمان حفظ نباتات:

مبارزه با علف های هرز در ۲ میلیون هکتار از اراضی کشور

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: تاکنون در 2 میلیون و 600 هکتار از اراضی کشور با علف های هرز مبارزه شده است.

محمدعلی باغستانی روز یکشنبه در حاشیه بازدید از مزارع گندم شهرستان مرزی مهران در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: از ۶ میلیون هکتار مزارع گندم کشور سه گروه آفات وجود دارد که علف های هرز یکی از مهمترین این آفت ها است.
وی با بیان اینکه پیش بینی می کنیم در چهار میلیون هکتار از این اراضی طرح مبارزه با علف های هرز انجام شود، افزود: بیماری زنگ زرد از دیگر بیماری های غلات کشور است که در استان های غرب، شمال و شمال غرب با توجه به بارندگی های اخیر شیوع پیدا کرده است.
باغستانی یادآور شد: تاکنون ۱۰۰ هزار هکتار از مجموع مزارع کشور دچار بیماری شده است که از این میزان ۲۰ هزار هکتار به بیماری زنگ زرد مبتلا شده اند.
وی تاکید کرد: بیماری زنگ زرد در بخشی از مزارع استان ایلام شیوع پیدا کرده که با تمام امکانات برای مبارزه با این بیماری اقدام کرده ایم و سم پاشی هوایی و زمینی اراضی درگیر با این بیماری در حال انجام است.
رئیس سازمان حفظ نباتات کشور پیش بینی کرد تا پایان سال زراعی بین ۳۰۰ هزار تا ۴۰۰ هزار هکتار از اراضی زیر کشت گندم در کشور علیه بیماری ها مبارزه شود.
مدیر جهاد کشاورزی مهران روز گذشته اعلام کرد: به دنبال شیوع بیماری زنگ زرد در ۲۰ درصد از مزارع گندم شهرستان مرزی مهران سمپاشی این مزارع به وسیله هواپیمای سم پاش آغاز شد.
حجت عارف گفت: عملیات کانون کوبی در مناطق آلوده به وسیله هواپیمای سمپاش در حال انجام است که برای هر هکتار نیم لیتر سم مصرف می شود.
وی اظهار کرد: حدود ۲ هزار هکتار از مزارع گندم مهران که آلوده به بیماری زنگ زرد هستند به مدت یک هفته سمپاشی بوسیله هواپیما انجام می شود.
عارف افزود: با افزایش میزان دمای هوا در هفته های آتی و همچنین کانون کوبی مناطق آلوده از رشد و تکثیر این نوع آلوده جلوگیری بعمل خواهد آمد.
وی اضافه کرد: از جمله عوامل بروز این بیماری بالا بودن میزان بارش ها و رطوبت هوا و همچنین دمای مناسب در شیوع این بیماری برای تکثیر قارچ زنگ زرد است.
مدیر جهاد کشاورزی مهران علائم مشخصه این بیماری را ظاهر شدن به ‌صورت جوش یا تاول ‌های کوچک بر روی برگ عنوان کرد و افزود: در صورت توسعه بیماری علائم به‌صورت خطوط نواری برجسته زرد یا نارنجی بر روی برگ‌ها گسترش یافته و در شدت بالای آلودگی خوشه‌ها نیز آلوده خواهند شد.
شهرستان مهران در ۸۵ کیلومتری جنوب غربی ایلام قرار دارد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

مطالب مرتبط

No Thoughts on مبارزه با علف های هرز در ۲ میلیون هکتار از اراضی کشور

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>