پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, ایران  »   مردم در جریان محصولات دستکاری ‌شده ژنتیکی باشند
27 اردیبهشت 1395 , ساعت 18:30

در کارگاه ' ایمنی زیستی، غذای سالم' مطرح شد؛

مردم در جریان محصولات دستکاری ‌شده ژنتیکی باشند

هماهنگ ‌کننده پروژه توانمندسازی ایمنی‌ زیستی به توضیحاتی درباره تولید و مصرف محصولات دستکاری شده ژنتیکی پرداخت و تاکید کرد: افکار عمومی باید در معرض چالش ‌های موجود جهانی در زمینه محصولات دستکاری ‌شده ژنتیکی به استناد مقالات و مدارک معتبر قرار گیرد.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی پنجمین جشنواره بین المللی فیلم سبز، داوود حیات غیب در کارگاه آموزشی ایمنی زیستی، غذای سالم در مرکز فرهنگی هنری صبا با اشاره به اهمیت غذای سالم در سلامتی انسان ها، درباره پروژه توانمند سازی ایمنی زیستی ایران گفت: این پروژه از طرف سازمان محیط زیست درباره یک دانش روز طراحی شده است، دانشی به نام زیست فناوری که با به کارگیری ساز و کارهای زیستی و موجودات زنده دست به تولید محصولاتی می زند که در نهایت باعث بهبود سطح زندگی انسان ها می شود.
این کارشناس محیط زیست درباره اهداف این پروژه، اضافه کرد: این پروژه مصرف سم را کاهش می دهد، زندگی بهتری را برای کشاورزان ایجاد می کند، همچنین مصرف انرژی را پایین آورده و در حل مشکلات تغییرات اقلیمی تاثیر می گذارد.
وی درباره محصولات دستکاری شده ژنتیکی افزود: از سال ۱۹۹۶ که اولین محصول تجاری دستکاری ‌شده ژنتیکی به بازار عرضه شد، تاکنون فقط ۱۸۱ میلیون هکتار یعنی کمی بیشتر از ۱۱ درصد زمین‌ های قابل کشت به این نوع محصولات اختصاص یافته است که ۹۶ درصد آنها چهار محصول سویا، ‌ذرت، کلزا و پنبه هستند، به‌ عبارتی دنیا در برابر گسترش این محصولات، ابهامات و مخاطراتی را در نظر گرفته و با احتیاط عمل می‌ کند.
این کارشناس محیط زیست ادامه داد: محدودیت شدید تا ممنوعیت مصرف این محصولات در ١٧ کشور مانند اتریش، بلغارستان، کرواسی، قبرس، فرانسه، آلمان، یونان، مجارستان، ایتالیا، لتونی، لیتوانی، هلند، لهستان، ایرلند شمالی، دانمارک، لوکزامبورگ و اسلونی وجود دارد.
حیات غیب با اشاره به مستندات گفت: بررسی مستندات نشان می ‌دهد نزدیک به ١۴٠ میلیون از ١٨١ میلیون هکتار محصولات دستکاری‌ شده ژنتیکی دارای صفت تحمل علف‌ کش هستند و با این هدف تولید شده ‌اند که کشاورزان با کاشت این بذرها و مصرف سم شیمیایی گلایفوسیت (یک علف‌ کش قوی با نام تجاری Roundup و برند ثبت ‌شده شرکت چندملیتی مونسانتو)، اقدام به حذف علف‌ های هرز منطقه کرده و گیاه دستکاری ‌شده ژنتیکی خود را که از نظر ژنتیکی مقاوم به سم شده، حفظ کنند، در واقع برای گیاهان مقاوم به علف کش دستکاری ‌شده ژنتیکی (تراریخت) نیز به ‌ناچار باید از سموم شیمیایی جدید استفاده کنیم.
این استاد دانشگاه با تاکید بر سرطان زا بودن این محصولات گفت: با کاشت این نوع محصولات جزء وارد کنندگان این سم خواهیم بود در حالی که به‌ تازگی سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرده سم فسفره گلایفوسیت می ‌تواند سرطان‌ زا باشد.
هماهنگ کننده پروژه توانمند سازی ایمنی زیستی با اشاره به اهمیت مطلع بودن افکار عمومی از محصولات تراریخته گفت: باید افکار عمومی را در جریان محصولات دستکاری شده ژنتیکی قرار دهیم که آنها از مسوولان بخواهند تولید و کاشت این محصولات را متوقف کنند.
پنجمین جشنواره بین المللی فیلم سبز ۲۴ اردیبهشت ماه آغاز شد و تا ۳۱ اردیبهشت ماه در تهران و تمام مراکز استان ها ادامه خواهد داشت. سینما فلسطین ، مرکز فرهنگی هنری صبا و سینما کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از مراکز نمایش دهنده فیلم ها و برنامه های جشنواره در تهران هستند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

مطالب مرتبط

دکتر بهزاد قره یاضی بنیانگذار و عضو هیات علمی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران و رئیس انجمن ایمنی زیستی صبح امروز بر اثر ابتلا به بیماری کرونا درگذشت. دکتر قره یاضی ...
نشست کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی برای بررسی استفاده از محصولات تراریخته و مشکلات صادرات محصولات کشاورزی به ارمنستان با حضور مسئولان دستگاه‌های ذی‌ربط برگزار گردید....
دروه تخصصی بیوتکنولوژی کشاورزی به عنوان یکی از دوره های عالی مدرسه ملی زیست فناوری ایران، در سطح پیشرفته و به صورت مجازی توسط انستیتو پاستور ایران (برگزارکننده علمی) برگزار می شود....
جلسه شورای ملی ایمنی زیستی پیش از ظهر امروز (دوشنبه) به ریاست معاون اول رییس جمهور برگزار شد. در جلسه شورای ملی ایمنی زیستی، معاون اول رئیس جمهور بر اهمیت ...
No Thoughts on مردم در جریان محصولات دستکاری ‌شده ژنتیکی باشند

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>