پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, جهان  »   اعلام شرایط اضطراری در نیجریه به علت آفت مینوز برگ گوجه فرنگی
6 خرداد 1395 , ساعت 15:56

بحران گوجه فرنگی در نیجریه:

اعلام شرایط اضطراری در نیجریه به علت آفت مینوز برگ گوجه فرنگی

در ماه های گذشته در نیجریه قیمت گوجه فرنگی روند افزایشی داشته و در روزهای اخیر به بالاترین حد خود رسیده است.

به گزارش گیاهپزشکی ایران (ippn.ir) و به نقل از سی ان ان، در روزهای گذشته گوجه فرنگی در بازارهای نیجریه کمیاب شده و قیمت آن نیز به شدت افزایش پیدا کرده و به دو دلار برای هر عدد گوجه فرنگی رسیده است.

عامل اصلی این بحران، شب پره Tuta absoluta یا همان مینوز برگ گوجه فرنگی است که موجب نابودی ۸۰ درصد محصول گوجه فرنگی در ایالت کادونای شمالی شده و در نتیجه آن این منطقه که از قطب های اصلی تولید محصول در نیجریه است با میلیون ها دلار زیان اقتصادی مواجه شده است.

بسیاری از مردم منطقه به کاشت گوجه فرنگی برای ادامه زندگی وابسته اند و گوجه فرنگی ماده اصلی و غیرقابل جایگزینی غذاهای محلی آنان محسوب می شود. کارخانه جدیدالتاسیس ۲۰ میلیون دلاری رب گوجه فرنگی نیز تعطیل شده است. در پی این بحران دولت محلی شرایط اضطراری اعلام کرده و از آنجایی که آفت قادر است به سیب زمینی و فلفل نیز حمله کند وزیر کشاورزی درباره خطر از بین رفتن امنیت غذایی کشور توسط آفت هشدار جدی داده است. مردم محلی به آفت “ابولای گوجه فرنگی”نام داده اند.

la tomatina

چگونه بحران گوجه فرنگی نیجریه با اسپانیا ارتباط پیدا کرد:

همه ساله در اسپانیا فستیوال پرتاب گوجه فرنگی برگزار می شود که در آن بیش از ۲۰۰۰۰ نفر از سراسر دنیا شرکت می کنند و حدود ۱۰۰ تن گوجه فرنگی را به سمت هم پرتاب می کنند. در روزهای گذشته رسانه های محلی نیجریه شروع به انتشار تصاویر این فستیوال کرده اند.

بسیاری از نیجریه ای ها در توییت های خود از اینکه در فستیوال گوجه فرنگی اسپانیا، گوجه فرنگی های بسیاری صرفا برای تفریح حیف و میل خواهند شد، در حالی که مردم نیجریه شدیدا به گوجه فرنگی نیاز دارند و قیمت آن برایشان به شدت بالا رفته است، اظهار تاسف و ابراز خشم کرده اند. فستیوال در ماه آگوست برگزار خواهد شد و نیجریه ای ها امیدوارند تا آن زمان شرایط لااقل به حالت عادی برگردد.

لینک کوتاه خبر: http://goo.gl/eoLGyi

 

مطالب مرتبط

No Thoughts on اعلام شرایط اضطراری در نیجریه به علت آفت مینوز برگ گوجه فرنگی

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>