ارزیابی سلامت گیاهان با دستگاه تولیدی با چاپگر سه بعدی

ارزیابی سلامت گیاهان با دستگاه تولیدی با چاپگر سه بعدی

چاپ

محققان سنگاپوری موفق به تولید نمونه اولیه یک دستگاه با استفاده از چاپگرهای سه بعدی شده‌اند که با بررسی برگ گیاهان از میزان سلامت آنها مطلع می‌شود.

اگر گیاهان مختلف مواد مغذی کافی دریافت نکنند، سطح نیتروژن آنها از حد عادی کمتر خواهد بود و لذا کشاورزان باید به طور مرتب این موضوع را کنترل کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، برای غلبه بر این چالش دستگاهی تولید شده که حسگر فشرده طیف سنج رامان نام گرفته است. این حسگر که ظاهری شبیه به بدنه مسلسل دارد با تاباندن نور لیزر تک رنگ بر روی برگ گیاه سطح نیتروژن آن را بررسی می‌کند. این فرایند تابش باعث لرزش مولکول‌های برگ شده و نور را به شیوه‌ای خاص در سطح برگ پراکنده می‌کند.

با تحلیل شیوه ایجاد این پراکندگی، می‌توان مواد شیمیایی موجود در برگ و از جمله نیتروژن را تشخیص داد. این وسیله کوچک را می‌توان به راحتی به مزارع برد و برگ گیاهان مختلف را با استفاده از آن بررسی کرد.

حسگر یادشده علاوه بر اطلاع از سوءتغذیه احتمالی گیاهان، برای شناسایی مشکلات دیگر آنها نیز قابل استفاده است. زیرا قادر به برآورد تعداد و تنوع رنگدانه های مختلف در برگ هر گیاه است. به عنوان مثال این حسگر می‌تواند کمبود رنگدانه هایی که به کاروتنوئید معروف هستند را در هر گیاه تشخیص دهد. این کمبود ممکن است منجر به قدکشیدن غیرعادی گیاهان برای دریافت نور بیشتر خورشید شود.