پیش‌بینی سیل و آتش‌سوزی یک هفته قبل از وقوع

پیش‌بینی سیل و آتش‌سوزی یک هفته قبل از وقوع

چاپ

محققان یک شرکت دانش‌بنیان با فناوری فضایی و تصاویر ماهواره‌ای ریسک آتش‌سوزی در جنگل‌ها، سیلاب، تشخیص آلودگی‌های نفتی و…را از قبل پیش‌بینی می‌کنند.

یاسر عشورزاده مدیر شرکت دانش بنیان در حوزه هوافضا به خبرنگار مهر اظهار داشت: ما یک استارت آپ فضا پایه هستیم که در حوزه فناوری فضایی با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای و پردازش آنها از طریق الگوریتم‌های علم سنجش از دور و ژئوماتیک پدیده‌های روی زمین را شناسایی می‌کنیم.

وی با بیان اینکه پایش محدوده‌های آب و سیلاب، نقاط آتش سوزی، کشاورزی دقیق و… از جمله مواردی هستند که با این فناوری قابل شناسایی هستند گفت: در این راستا توانستیم سامانه‌ای تحت عنوان سیستم هوشمند مانیتورینگ ماهواره‌ای را طراحی کنیم.

مدیر این شرکت دانش بنیان با بیان اینکه تابستان امسال مطابق با ارزیابی معاونت علمی و فناوری، این سامانه به عنوان یک سامانه دانش بنیان ثبت شد، افزود: ما توانستیم برای اولین بار در جهان الگوریتم‌ها و شاخص‌های منحصر به فردی را در حوزه پایش ماهواره‌ای پوشش گیاهی و آبی، تشخیص نقاط آتش و تشخیص آلودگی‌های نفتی و پدیده کشند سرخ در مخزن داده‌ها و مشاهدات زمین آژانس فضایی اروپا ثبت کنیم که این موضوع افتخار بزرگی برای ما و کشور محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اقدامات شرکت با استفاده از این سامانه گفت: از جمله فعالیت‌هایی که به صورت جدی در این شرکت پیگیری می‌شود ریسک سیلاب، پهنه بندی و برآورد خسارت سیلاب، شناسایی نقاط آتش سوزی، مراتع، جنگل‌ها و پیش بینی ریسک آتش سوزی هستند؛ با استفاده از این سامانه می‌توانیم ریسک آتش سوزی منطقه را نیز پیش بینی کنیم.

به گفته عشورزاده، تغییرات رطوبت خاک، تغییرات پوشش گیاهی، دما و… عواملی هستند که با این سامانه می‌توان ریسک آتش سوزی را پیش بینی کرد. در اوایل خرداد امسال ما چندین منطقه با ریسک بالای آتش سوزی را پیش بینی کردیم که دقیقاً هم اتفاقاً افتاد.

وی با بیان اینکه این سامانه علاوه‌بر بخش آتش سوزی در بخش سیلاب نیز به کار می‌رود، گفت: به همین ترتیب می‌توان ریسک سیلاب را برای هفت روز آینده مدیریت و پیش بینی کنیم؛ این پیش بینی‌ها با استفاده از پارامترهای تولید شده از تصاویر ماهواره‌ای و مدل‌های بارش هواشناسی در قالب سیستم اطلاعات جغرافیایی قابل حصول است. برای مثال از مورخه ۱۰ آبان هشدارهای لازم را جهت آبگرفتگی مناطق جنوبی غرب کشور در این سامانه به سازمان‌ها و مردم استان‌های مربوطه ارسال کردیم که دقیقاً در همان مناطق شناسایی شده بخش جنوبی خوزستان و بوشهر دچار آبگرفتگی و سیلاب شد.

وی با تاکید بر اینکه می‌توانیم با دقت بالا مسیرهای با ریسک آبگرفتگی را پیش بینی کنیم گفت: این سامانه حتی برای مردم هم قابل استفاده است؛ به عنوان مثال یک کشاورز می‌تواند با استفاده از این سامانه، پیش بینی سیلاب داشته باشد و اقدامات مربوط به جلوگیری از سیل در زمین زراعی خود را در پیش بگیرد.

عشورزاده خاطرنشان کرد: همچنین با استفاده از این محصول پهنه سیلاب را نیز می‌توانیم مشخص کنیم، در این زمینه با استانداری‌ها، هلال احمر و بنیاد مسکن و سازمانهای مربوط جهت امداد رسانی و اولویت بندی اعزام نیروها و کمک‌های معیشتی همکاری داریم.

به گفته مدیرعامل شرکت دانش بنیان، یکی دیگر از خدمات این سامانه در کشاورزی دقیق است؛ از طریق این سامانه و پردازش تصاویر ماهواره‌ای، کشاورزان کشور با ثبت موقعیت زمین کشاورزی خود با توجه به نوع محصولات کشاورزی، به صورت هوشمند راهکارهای مصرف بهینه کود و آب و همچنین پایش سلامت و کیفیت محصولات کشاورزی را به صورت مکان محور دریافت کنند. اکنون بالای ۸۰۰ نفر از کشاورزان کشور به صورت رایگان از این خدمات ما استفاده می‌کنند و افزایش ۳۰ الی ۶۰ درصدی محصولات کشاورزی را تجربه کرده‌اند. چرا که این توصیه‌ها کاهش هزینه‌های کشاورز و افزایش کیفیت و تولید محصولات و همچنین کاهش پرتی را در برداشت به موقع در پی دارد.

وی گفت: تاکنون سازمان نقشه برداری و سازمان فضایی کشور به عنوان نهادهای حاکمیتی این خدمات را انجام می‌دادند که با ورود استارت آپ های فضا پایه بخش خصوصی وارد عرصه جدیدی از خدمات دانش بنیان شده است.

عشورزاده با تاکید بر اینکه در کشور پنل مدیریتی جامع اطلاعات مکانی چه به صورت آمایش سرزمینی و چه به جهت مدیریت بحران نداریم گفت: بایستی دولت و حاکمیت اجازه ورود بخش خصوصی و شرکت‌های خلاق و دانش بنیان در این حوزه را بدهد و به جوانان کشور اعتماد کند، مطمئناً در مسیر درستی جهت توسعه پایدار قرار خواهیم گرفت.

وی گفت: این شرکت به صورت رسمی عضو نظام صنفی رایانه‌ای و گواهی معرفی فعالیت سنجش از دور سازمان فضایی کشور را به عنوان یک استارت آپ فضا پایه دارد.