پنجشنبه, ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, ایران  »   برگزاری جلسه مشترک سازمان حفظ نباتات و سازمان پدافند غیر عامل کشور
18 آذر 1399 , ساعت 15:31

برگزاری جلسه مشترک سازمان حفظ نباتات و سازمان پدافند غیر عامل کشور

مهندس چنگلوایی مشاور وزیر و رئیس سازمان حفظ نباتات كشور در راس یك هیات فنی از همكاران سازمان حفظ نباتات با سردار جلالی رئیس سازمان پدافند غیر عامل جلسه ای مشترك برگزار كردند.

مهندس چنگلوایی مشاور وزیر و رئیس سازمان حفظ نباتات کشور در راس یک هیات فنی از همکاران سازمان حفظ نباتات با سردار جلالی رئیس سازمان پدافند غیر عامل جلسه ای مشترک برگزار کردند.

در این جلسه که در دفتر سردار جلالی برگزار شد، دو طرف برانجام همکاری های فنی و تخصصی با توجه به حساسیت مسائل زیستی ،امنبت غذایی تاکید داشتند.

در ابتدای این جلسه مهندس چنگلوایی ضمن ارائه گزارشی از عملکرد سازمان حفظ نباتات مسائل مهم و تاثیر گذار در حوزه سلامت و امنیت غذایی و راه های مقابله با بیوتروریسم در حوزه کشاورزی را مطرح نمودند.

وی همچنین بر اجرای کامل آیین نامه مرزبان زیستی اشاره داشتند که حدود سه سال از تصویب آن میگذرد .

مهندس چنگلوایی در بخشی از سخنانش گفت : از وظایف مهم وزارت جهاد کشاورزی می توان به تامین امنیت غذایی و بهبود شرایط تولید غذای سالم از مزرعه تا سفره اشاره داشت که با توجه به اهمیت موضوع و همکاری ما و سازمان پدافند غیر عامل میتواند بسیار مهم باشد. چراکه ماموریت سازمان حفظ نباتات با امنیت غذایی پیوند دارد.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: در حوزه کشاورزی همیشه پتانسیل از بین رفتن محصولات کشاورزی وجود دارد و سازمان حفظ نباتات به منظور جلوگیری از خسارت ناشی از آفات و بیماری ها همیشه در حال فعالیت می باشد.

وی بیان داشتند : حدود یکصد مرکز قرنطینه داریم که به صورت شبانه روزی فعالیت میکنند.

همچنین شبکه های مراقبت کار رصد، پایش بیماری ها و آفات را انجام میدهند. و ضمن پیشگیری از شیوع آفات هر کجا آفتی شیوع پیدا کند سازمان حفظ نباتات در خط مقدم مبارزه وارد عمل میشود.

مثل حمله ملخ صحرایی که در دو سال قبل باعث شد این سازمان حدود ۱۱۶۵۰۰۰هکتار مبارزه کردند.

یعنی سال قبل به تنهایی حدود ۰۰۰/۵۷۰ هکتار مبارزه داشتیم.

ایشان در ادامه جلسه افزود: سازمان حفظ نباتات سالانه ۰۰۰/۰۰۰/۱۹ هکتار مبارزه میکند.

و این فعالیت همکاران من در سازمان حفظ نباتات تا کنون اجازه نداده است که خدشه ای به تولید محصولات کشاورزی وارد شود .

آقای چنگلوایی اشاره داشتند در بخش واردات هم با توجه به حساسیت موضوع و حجم وسیع واردات محصولات کشاورزی چیزی حدود ۰۰۰/۰۰۰/۲۵ تن در سال می باشد.

رئیس سازمان حفظ نباتات همچنین گفت: حدود ۹۸% سم مورد نیاز کشور از خارج وارد می شود و این زنگ خطری جدی برای ماست…

ایشان اضافه کردند: ۴۱۱ نوع سم در کشور ثبت شده است و ۱۴۰ نوع از این سموم از خارج کشور وارد می شود، که از این تعداد ۴۰ نوع آن پر مصرف است و ۱۰۰ نوع آن هم کم مصرف می باشد.

وی در ادامه گفت: امروز خوشبختانه سازمان به نقطه ای رسیده است که ما سموم پر خطر را حذف کرده ایم و حدود ۱۰ درصد از مزارع و باغات به صورت بیولوژیک و غیر شیمیایی و بدون استفاده از آفت کش ها انجام می شود و در حوزه آفتکشهای بیولوژیک و غیر شیمیایی بر خلاف آفتکشهای شیمیایی خیلی از اقلام بومی سازی شده است و ظرفیت تولید اسمی بیش از سه هزار تن در کشور ایجاد شده است.

در ادامه این جلسه سردار جلالی رئیس سازمان پدافند غیر عامل ضمن تشکر از مهندس چنگلوایی و مجموعه همکاران ایشان در سازمان حفظ نباتات بخاطر اهمیت و حساسیت بالایی که در حوزه امنیت غذایی انجام می دهند ، تشابه کاری بین هر دو سازمان را بسیار زیاد دانستند.

سردار جلالی افزود : از دیر باز خطرناک ترین جنگ ، جنگ غذایی بوده است.

امروزه ما نیز به خوبی میدانیم که جهاد کشاورزی در اولویت استراتژی جنگ اقتصادی است.

وی گفت : ایجاد بانک اطلاعاتی در حوزه کشاورزی و حفظ ذخایر ژنتیکی در این حوزه بسیار اهمیت دارد.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل گفتند : تجربه جنگ اقتصادی و تحریم ها به ما نشان داد که نگاه ملی بر سایر موارد ارجحیت دارد.

آقای سردار جلالی بیان داشتند : استفاده از ظرفیت آزمایشگاهی نیروهای مسلح می تواند تاثیر گذار باشد و سازمان پدافند غیر عامل آمادگی این همکاری را دارد.

در پایان این جلسه قرار شد تفاهم نامه همکاری بین دو سازمان منعقد گردد.

در این جلسه دکتر لطیفیان معاون کنترل آفات مهندس قائمیان معاون قرنطینه و بهداشت گیاهی ، دکتر فتح الهی مدیرکل حراست ، مهندس عوض پور رئیس حوزه ریاست سازمان حفظ نباتات و دکتر لطیفی معاون امور سلامت ،دانایی فرد مدیرکل کشاورزی و منابع طبیعی سازمان پدافند غیر عامل حضورداشتند.

مطالب مرتبط

No Thoughts on برگزاری جلسه مشترک سازمان حفظ نباتات و سازمان پدافند غیر عامل کشور

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>