پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, علمی  »   دانشمندان به دنبال عامل عارضه پوسیدگی گلگاه
25 آذر 1399 , ساعت 14:03

دانشمندان به دنبال عامل عارضه پوسیدگی گلگاه

محققین دانشگاه جورجیا با دریافت بودجه پژوهشی 457 هزار دلاری از وزارت کشاورزی آمریکا در حال مطالعه برای یافتن فاکتورهای رشدی و ژنتیکی دخیل در این عارضه و بررسی مکانیسم های ایجاد کننده عارضه و نیز روش های کاهش یا پیشگیری از عارضه هستند.

عارضه فیزیولوژیکی پوسیدگی گلگاه از بیماریهای مهم محصول گوجه فرنگی و دیگر سبزیجات و صیفی جات همچون هندوانه، کدو، بادمجان و فلفل است. در موارد شدید این عارضه می تواند تا ۵۰ درصد موجب خسارت محصول گوجه فرنگی گردد و باعث زیان اقتصادی قابل توجه شده و کام کشاورزان و تولیدکنندگان را تلخ کند.

محققین دانشگاه جورجیا با دریافت بودجه پژوهشی ۴۵۷ هزار دلاری از وزارت کشاورزی آمریکا در حال مطالعه برای یافتن فاکتورهای رشدی و ژنتیکی دخیل در این عارضه و بررسی مکانیسم های ایجاد کننده عارضه و نیز روش های کاهش یا پیشگیری از عارضه هستند.

گروهی از پژوهشگران به سرپرستی خانم ساویتری نامبیسان که متخصص فیزیولوژی پس از برداشت و رسیدگی میوه هاست در بخش باغبانی دانشگاه جورجیا ویژگیهای ژنتیکی ارقام حساس و مقاوم گوجه فرنگی به عارضه را از طریق نقشه برداری ژنتیکی (genetic mapping) مطالعه خواهند کرد.

به گفته خانم نامبیسان این عارضه که در چند هفته بعد از گرده افشانی و تشکیل میوه شروع به ظاهر شدن می کند تحت تاثیر عوامل متعدد محیطی، رشد و نموی و ژنتیکی قرار دارد و در این مطالعه ترکیبی از عوامل محیطی و ژنتیکی یا مولکولی را مورد بررسی قرار خواهند داد تا عامل این عارضه شناسایی شود.

وی می گوید: در حال حاضر بروز این عارضه را به کمبود کلسیم نسبت می دهند ولی تغذیه و آبیاری با کودهای کلسیم توفیق محدودی در کنترل عارضه دنبال دارد. ما تلاش خواهیم کرد مشخص کنیم آیا عارضه در میوه های که دارای رشد نسبتا سریعی هستند و نیاز بالایی به کلسیم دارند رخ می دهد. میوه ها کلسیم مورد نیاز خود را از آوندهای چوبی دریافت می کنند و بررسی رشد و توسعه این آوندها در مرحله رشد میوه در درک انتقال کلسیم به میوه ها اهمیت حیاتی خواهد داشت.

وی ادامه می دهد: اگر ما بتوانیم ارتباط بین نرخ رشد میوه و توسعه آوندها با جابجایی کلسیم را پیدا کنیم می توانیم عوامل ایجاد کننده عارضه را شناسایی کنیم و مساله را موثرتر واکاوی کنیم.
وی می گوید: تولید اطلاعات پایه درباره این عارضه برای تولید کولتیوارهای مقاوم به عارضه و یافتن روش های کاهش خسارت مفید خواهد بود. روش تحقیق بکار رفته هم می تواند در بررسی عارضه در محصولات دیگر به کار گرفته شود.

مطالب مرتبط

No Thoughts on دانشمندان به دنبال عامل عارضه پوسیدگی گلگاه

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>