پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   شناسایی عوامل بیماری‌زای حبوبات
26 آذر 1399 , ساعت 15:09

شناسایی عوامل بیماری‌زای حبوبات

رییس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور پایش و غربالگری بیماری‌های حبوبات دیم را از پروژه‌های تکمیل شده در این موسسه نام برد و اذعان داشت: با راه اندازی واحد پایش و ارزیابی بیماری‌های حبوبات دیم در سال گذشته، این واحد در مدت کوتاهی نسبت به نمونه‌برداری از عوامل بیماری‌زای از ۵۰ نقطه کشور اقدام کرده است.

صابر گلکاری خاطر نشان کرد: تاکنون جمع آوری، خالص سازی و شناسایی بیش از ۲۵ عامل بیماری‌زای قارچی از انواع محصولات لگوم تکمیل شده است و ۱۸ فقره از جدایه‌های قارچی بیماری‌زای شناسائی شده را برای اخذ کد دسترسی به مؤسسه گیاهپزشکی کشور (بانک ژن قارچ های زنده) ارسال کرده ایم.

به گفته گلکاری، این واحد علاوه بر پایش بیماری‌های حبوبات دیم در سطح کشور، غربالگری ارقام و لاین‌های پیشرفته نسبت به بیماری‌های مهم را نیز با دقت بسیار بالا عهده‌دار است و از این رو می‌توانیم مطمئن شویم هر رقم جدیدی که معرفی می‌شود از مقاومت مناسبی نسبت به عوامل بیماری‌زا برخوردار است.

وی گفت: در همین راستا غربالگری ۲۰۰ لاین نخود و ۱۷۰ لاین عدس نسبت به نژادهای مختلف عوامل بیماری‌زای از جمله بیماری پژمردگی فوزاریومی نخود و عدس و نیز بیماری کپک خاکستری نخود طی سال جاری در این واحد انجام شده است.

مطالب مرتبط

دســـتورالعمـل اجرایی مدیریت تلفیقی بیماری لکه شکلاتی باقلا توســـط دفتر پیش آگاهی سازمـان حفـظ نباتـات تهیه و تـدوین گردید. لکه شکلاتی باقلا مهم­ترین و مخرب­ترین بیماری باقلا می­ باشد که ...
۱۳ نوع قارچ بیماری زای گیاهی جدید در موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور در مراغه شناسایی و ثبت شده است. رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور گفت: قارچ‌های بیماری زای ...
No Thoughts on شناسایی عوامل بیماری‌زای حبوبات

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>