جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, علمی  »   تکنولوژی اولتراسونیک: تکنولوژی جدید برای از بین بردن ویروس های گیاهی
29 آذر 1399 , ساعت 17:16

تکنولوژی اولتراسونیک: تکنولوژی جدید برای از بین بردن ویروس های گیاهی

اخیرا شرکتی در هلند با ساختن دستگاه اولتراسونیک با قدرت خروجی به مراتب بالاتر این تکنولوژی را در خدمت مبارزه با ویروس ها به کار گرفته و کارآیی بالای آن را در ضدعفونی آب مخازن و آبهای زهکشی بر علیه توبامویروس ToBRFV نشان داده است.

ویروس های گیاهی همواره از عوامل محدود کننده و خسارت بار در محصولات مختلف به ویژه در محیط گلخانه ها هستند. توباموویروس ها همچون TMV (موزائیک توتون)، ToMV (موزائیک گوجه فرنگی) و ToBRFV (چین خوردگی قهوه ای میوه گوجه فرنگی) گروهی مهم از ویروس های گیاهی هستند که باعث خسارت های فراوان در محصولات سبزی و صیفی می گردند.

توباموویروس ها به آسانی به روش های مختلف در محیط منتشر می شوند و یکی از روش های کنترل آنها ضدعفونی محیط برای جلوگیری از انتشار آنهاست.
تا کنون روش های گوناگونی برای ضدعفونی کردن محیط گلخانه ها بر علیه توباموویروس ها به کار گرفته و امتحان شده اند که می توان به استفاده از بخار آب، گرمادهی، اسید استیک، اسید هیدروکلریک، پراکسید هیدروژن و همچنین ضدعفونی با اشعه UV یا ماوراء بنفش اشاره کرد.

این ویروس ها از طریق آب آبیاری و آبهای زهکشی شده هم منتشر می شوند و آبهای زهکشی حاوی مقدار زیادی ویروس هستند که در صورت استفاده مجدد برای آبیاری گیاهان موجب آلودگی گسترده تر محصول می شوند.

در تحقیقی که در ۱۹۵۱ منتشر گردید توانایی امواج اولتراسونیک یا مافوق صوت در از بین بردن پارتیکل ها یا ذرات ویروسی (توباموویروس) نشان داده شد. بر این اساس این امواج پوسته پروتئینی ویروس را در هم شکسته به این ترتیب قدرت بیماریزایی آن را از بین می برند. با این حال این تکنیک به صورت عملی تاکنون در محیط های واقعی به کار نگرفته شده بود.

اخیرا شرکتی در هلند با ساختن دستگاه اولتراسونیک با قدرت خروجی به مراتب بالاتر این تکنولوژی را در خدمت مبارزه با ویروس ها به کار گرفته و کارآیی بالای آن را در ضدعفونی آب مخازن و آبهای زهکشی بر علیه توبامویروس ToBRFV نشان داده است.

این تکنولوژی خارق العاده نویدی برای کشاورزان و گلخانه داران است که رهایی از شر آلودگی ویروس ها همواره دغدغه ای جدی برایشان است هرچند که باید در نظر داشت که امواج اولتراسونیک قابلیت از بین بردن قارچ ها و باکتری ها را هم دارند.

مطالب مرتبط

No Thoughts on تکنولوژی اولتراسونیک: تکنولوژی جدید برای از بین بردن ویروس های گیاهی

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>