هشدار درمورد مصرف بیش از حد سموم کشاورزی

سمپاشی

چاپ

معاون حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان اصفهان گفت: استفاده بیش ازحد سموم شیمیایی در استان اصفهان، سلامت محصولات کشاورزی را تهدید می‌کند.

تقی شیخ علی در این باره گفت: مصرف زیاد کود‌های شیمیایی، آلی وسموم دفع آفات نباتی باعث میشود میزان آلودگی دربرخی از محصولات به حدی افزایش یابد که موجب بازگشت بخش عظیمی از محصولات صادراتی شود.

او با تاکید براینکه حدود ۵ درصد از سموم شیمیایی کشاورزی به صورت قاچاق وارد استان می‌شودافزود: راه حل این است که وزارت جهاد کشاورزی به کشاورزان آموزش دهد که سموم شیمیایی را به موقع و بجا مصرف کنند و از سموم غیر مجاز استفاده نکند و یکسری از اصول بهینه کشاورزی را رعایت کنند.

معاون حفظ نباتات جهاد کشاورزی در استان اصفهان گفت: بر اساس آمار سالانه دربخش کشاورزی و باغداری اصفهان حدود ۸۰۰ تا هزار و ۱۰۰ تن انواع سموم شیمیایی استفاده می‌شود که دستگاه‌های مربوط با تدابیر لازم برای جلوگیری از مصرف غیر منطقی سموم در بخش کشاورزی از روش جایگزین شدن حشرات مفید برای دفع کرم آفات در باغ‌ها و گلخانه ها استفاده می کنند.

شیخ علی ادامه داد: با مدیریت تلفیقی روش‌های خاص می‌توان از گسترش علف‌های هرز و آفات جلوگیری کردو از سرطان در کلیه محصولات کشاورزی جلوگیری شود.

اوافزود: امروزه آنچه در صنعت کشاورزی و استاندارد جهانی سلامت غذایی مهم است کیفیت محصولات تولیدی است نه کمیت آنها.

شیخ علی ادامه داد: فعالیت شروع تولید حشره مفید برای مبارزه بیولوژیک باآفات از سال ۱۳۷۴ در استان اصفهان به اوج خود رسید که باافزایش استقبال کشاورزان در سال‌های اخیر همراه بوده و استقبال همچنان ادامه دارد.

در همین رابطه سال جاری معاون حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی با تاکید برتقویت مدیریت بیولوژیک در تولید محصولات کشاورزی اعلام کرد. مبارزه بیولوژیک با آفات در ۸۰۰ هکتار ازباغات استان و ۶۰ هکتار از گلخانه‌های استان اجرا و به کار گرفته شده است.

اوافزود: آفت زدایی گلخانه‌ها و مزارع با استفاده از رهاسازی حشرات مفید می‌تواند مصرف سموم در محصولات کشاورزی را تا ۱۰۰ درصد کاهش دهد و در ۳ مرحله در گلخانه‌های انجام می‌شودکه در این روش حدود ۱۰۰ میلیون تومان اعتبار برای مبارزه بیولوژیک اختصاص داده می‌شود.

او در ادامه بیان کرد: سطح زیر کشت زمین‌های کشاورزی و باغی استان اصفهان ۳۰۰ هکتار است که سالانه حدود ۴ میلیون تن محصولات باغی و زراعی تولید می‌شود.

معاون حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی همچنین با اشاره به مزایای کنترل بیولوژیک آفات شامل کاهش مصرف سموم، عدم وابستگی به واردات سموم و تولید محصولات سالم ودر نتیجه ارتقای سلامت جامعه ادامه داد: امیدواریم با حمایت از این طرح‌ها و تخصیص اعتبارات مورد نیاز، زمینه توسعه این روش‌ها و کاهش بیماری مرتبط باسموم را در سطح جامعه فراهم آوریم.