پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, یادداشت ها  »   حمله ملخ ها: پدیده ای طبیعی یا نشانه آخرالزمانی
3 دی 1399 , ساعت 14:54

حمله ملخ ها: پدیده ای طبیعی یا نشانه آخرالزمانی

از زمانی که بشر کشاورزی را شروع کرد و کشاورزی به شاخه ای مهم از اقتصاد تبدیل گردید ترس و هراس از دست دادن محصولات به دلایل مختلف که موجب از بین رفتن سرمایه و زندگی کشاورزان می شد و مهمتر از آن خطر بروز گرسنگی را به دنبال داشت به هراس های بشر اضافه شد.

بشر همواره در طول تاریخ با ترس های بزرگی دست به گریبان بوده و این ترس ها موجب ایجاد خرافات و تصورات و اعتقادات خرافی بی شمار در گوشه و کنار جهان شده و همواره دانشمندان و پژوهشگران بوده اند که با تحقیق در مورد پدیده ها و ریشه یابی دلایل و عوامل آنها پرده سیاه جهل و خرافات را از پیش چشم بشر کنار زده و بی ادعا راه حلی برای از بین بردن آن ترس ها ارایه داده اند.

از زمانی که بشر کشاورزی را شروع کرد و کشاورزی به شاخه ای مهم از اقتصاد تبدیل گردید ترس و هراس از دست دادن محصولات به دلایل مختلف که موجب از بین رفتن سرمایه و زندگی کشاورزان می شد و مهمتر از آن خطر بروز گرسنگی را به دنبال داشت به هراس های بشر اضافه شد.

عوامل آسیب زا یا خسارت زا در گیاهان اعم از انواع آفات و عوامل بیماریهای گیاهی و خسارتهای ناشی از آنها از نخستین روزهای آغاز کشاورزی موجب هراس و وحشت بشر بوده اند و به دلیل نبود دانش کافی و نداشتن شناخت از این عوامل، همواره موجب ساخته و پرداخته شدن خرافات در جوامع انسانی و ارتباط دادن این خسارت ها و بلایا به مسایل ماوراء طبیعی (از جمله ساخته شدن انواع خدایان در جوامع و نذر و قربانی ها در برابر خدایان مختلف) و یا تفسیر و تعبیر آنها به نشانه های آخرالزمانی بوده اند در حالیکه شاخه های مختلف علم زیست شناسی که در نهایت علم گیاهپزشکی از دل آنها زاده شد نقش مهمی در علت یابی این آسیب ها و خسارت ها در محصولات و پیدا کردن راه های غلبه بر آنها و از بین بردن ترس بشر از گرسنگی و بدبختی شده اند.

افزایش انفجاری جمعیت و مهاجرت ملخ ها (یا همان به اصطلاح هجوم ملخ ها) هم پدیده ای با دلایل کاملا طبیعی و زیست شناختی و اقلیمی است که در طول تاریخ همواره رخ داده و هنوز هم در گوشه و کنار جهان رخ می دهد. تمامی جنبه های طبیعی و زیست شناختی و اقلیمی هجوم ملخ ها مورد مطالعه دانشمندان قرار گرفته و شناخته شده اند و امروزه مراکز بین المللی (زیر نظر سازمان بین الملی #فائو) به دقت کار بررسی و رصد و پیش بینی زمان هجوم #ملخ ها (مهمترین آنها با نام ملخ صحرایی یا دریایی) را انجام می دهند تا به موقع هشدارهای لازم را در مناطق مورد هجوم ملخ ها صادر کنند تا با اقدام به موقع جلوی خسارت های ویران گر این موجودات را بگیرند.

البته در کشورهایی که این هشدارها جدی گرفته نمی شوند یا اقدامات قاطع و به موقع انجام نمی شود و یا امکانات و منابع مالی کافی برای انجام این اقدامات را ندارند ممکن است این آفات موجب خسارت های جدی شوند.

ولی اینکه با ظاهر شدن ابر سیاهی از ملخ ها در آسمان برخی مناطق جهان هنوز عده ای دچار همان هراس های اجداد باستانی خود می شوند و همانند آنها این پدیده های طبیعی را به نشانه های آخرالزمانی تعبیر می کنند نشان می دهد که هنوز جهل و خرافات از نیروی زیادی در جهان برخوردار هست و به این زودی قرار نیست پرده های جهل و خرافات از پیش چشمان تعداد بی شماری از انسان ها در گوشه و کنار جهان حتی در جوامع متمدن غربی کنار زده شود.

.

تهیه شده در تحریریه پایگاه خبری گیاه پزشکی ایران

مطالب مرتبط

در دیدار مشترک خیام‌نکویی معاون وزیر جهاد کشاورزی با نماینده منطقه‌ای فائو، بر معرفی نماینده دائم فائو در تهران برای پیشبرد اهداف کشاورزی تاکید شد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت ...
این روزها شاهد اخبار زیادی در خصوص هجوم ملخ‌ها به مزارع و صدمه زدن آن‌ها به محصولات کشاورزی هستیم. با توجه به فرارسیدن فصل گرم ( که فصل برداشت محصول است) این ماجرای ...
مدیر تدوین ضوابط، استانداردها و برنامه‌های کنترل معاونت قرنطینه سازمان حفظ نباتات گفت: فائو امسال در خصوص سوسک حنایی خرما هشدار داده و نیاز است باغداران مراقب این آفت و همچنین مگس میوه ...
مدیر کل دفتر پیش آگاهی و کنترل عوامل خسارت‌زای سازمان حفظ نباتات گفت: روش‌های نوینی در پیش‌آگاهی عوامل خسارت‌زا در کشور در حال توسعه است. این سازمان به دنبال هوشمندسازی پیش‌آگاهی آفات است....
No Thoughts on حمله ملخ ها: پدیده ای طبیعی یا نشانه آخرالزمانی

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>