پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, چهارمحال و بختیاری  »   چرا کشاورزان از کلینیک‌های گیاهپزشکی استقبال نمی‌کنند؟
6 دی 1399 , ساعت 14:38

چرا کشاورزان از کلینیک‌های گیاهپزشکی استقبال نمی‌کنند؟

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه تعامل کشاورزان با مراکز گیاهپزشکی مناسب نیست، گفت: این مطلب به اشتباه به اذهان خطور کرده که دریافت اطلاعات علمی در زمینه کشاورزی باید رایگان باشد.

علی شبانی با بیان اینکه در حال حاضر شش مرکز فعال گیاهپزشکی در استان وجود دارد، اظهار کرد: این مراکز در شهرکرد، چالشتر، سامان، فارسان، لردگان و بروجن فعالیت دارند.

وی درخصوص ماموریت کلینیک‌های گیاهپزشکی توضیح داد: این مراکز در راستای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی تشکیل شده و وظیفه اصلی آن‌ها کمک به مراکز دولتی در امر نسخه‌نویسی و ارائه مشاوره به زارعان و باغداران است.

شبانی ادامه داد: کلینیک گیاهپزشکی هر عاملی را که سبب خسارت به گیاه می‌شود، بررسی می‌کنند، این خسارت ممکن است فیزیولوژیکی و مربوط به کمبود عناصری بوده که به تغذیه مربوط است، تشخیص بیماری‌های گیاهی مانند قارچ، باکتری، ویروس و در کل نوع آفت توسط این کلینیک‌ها انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: مجوز مراکز گیاهپزشکی توسط سازمان نظام مهندسی کشاورزی صادر شده و این مراکز تحت نظر سازمان جهاد کشاورزی هستند، افراد دوره‌های مربوطه را طی کرده، مسئولان فنی در این کلینیک‌ها مشاوره می‌دهند و تعرفه‌ها همه‌ساله توسط وزیر جهاد کشاورزی ابلاغ می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تعامل کشاورزان با مراکز گیاهپزشکی مناسب نیست، افزود: این مطلب به اشتباه به اذهان خطور کرده که دریافت اطلاعات علمی در زمینه کشاورزی باید رایگان باشد، به‌عنوان مثال می‌توان گفت که یک هکتار باغ بادام یک میلیارد تومان درآمد داشته اما کشاورز حاضر نیست ۱۵ هزار تومان برای دریافت مشاوره گیاهپزشکی هزینه کند.

شبانی علت دیگر استقبال کم از کلینیک‌های گیاهپزشکی را مربوط به سم‌فروشان عنوان و بیان کرد: تاکنون نتوانسته‌ایم سم‌فروشان را سامان‌دهی کنیم و این افراد بدون نسخه در حال تجویز سم هستند، درصورتی که این امر در حوزه تخصص مراکز گیاهپزشکی بوده و قرار بر این است که سازمان حفظ نباتات کشور این مسئله را پیگیری کند.

شبانی خاطرنشان کرد: تمامی سم‌فروشان موظف هستند که تمام خرید و فروش خود را در سامانه مربوطه ثبت کنند.

مطالب مرتبط

No Thoughts on چرا کشاورزان از کلینیک‌های گیاهپزشکی استقبال نمی‌کنند؟

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>