پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   مركز رشد و نوآوری فن آوری های گياهپزشكی: مرکزی برای تجاری سازی یافته های علمی پژوهشگران
8 دی 1399 , ساعت 14:53

مرکز رشد و نوآوری فن آوری های گیاهپزشکی: مرکزی برای تجاری سازی یافته های علمی پژوهشگران

رئیس موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور در مراسم افتتاح مرکز رشد و نوآوری فن آوری های گیاهپزشکی گفت: تعدادی از شرکت های مستقر در این مرکز رشد مربوط به اعضای هیات علمی و پژوهشگران موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور است که با هدف تجاری سازی یافته های خود در این مرکز فعالیت می کنند. وی ادامه داد: بخش دیگر نیز مربوط به شرکت های دانش بنیانی است که در زمینه گیاهپزشکی فعالیت دارند.

به گزارش روابط عمومی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، جعفری با بیان این که دانش ما در زمینه آفات، بیماری ها و علف های هرز بسیار زیاد است گفت که اما اغلب آنها به مرحله تجاری سازی نرسیده است. وی هدف این مرکز را تشویق محققین و اعضای هیات علمی برای تجاری سازی دانش و یافته های خود و بکارگیری آن در توسعه بخش کشاورزی کشور عنوان کرد و تصریح کرد: پس از ابلاغ موافقت اولیه تاسیس مرکز نوآوری واحدهای فناور موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور در تاریخ ۱۶ مهرماه ۱۳۹۸ از طرف مدیرکل دفتر امور فناوری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مراحل ساخت و تکمیل ساختمان این مرکز واقع در موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور با جدیت پیگیری شد.

رییس موسسه در خصوص افتتاح مرکز نوآوری گیاه‌پزشکی کشور گفت: این ساختمان با سطح زیربنای حدود ۷۰۰ مترمربع در دو طبقه ظرفیت پذیرش حداقل ۱۵ واحد فناور را داشته و در مجاورت ساختمان های اصلی پژوهشی موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور واقع شده است. وی یادآور شد: شرکت‌ها و واحدهای مستقر در این مرکز علاوه بر دسترسی به امکانات و تجهیزات پژوهشی مستقر در آزمایشگاه‌های پیشرفته این موسسه، قادر خواهند بود از تجارب متخصصان، دانش­ها و فناوری‌های مجموعه بخش­های تحقیقاتی این موسسه نیز بهره مند شوند.

وی افزود: دفاتر کاری این مرکز دسترسی بسیار نزدیکی به سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، سازمان حفظ نباتات کشور، دانشگاه شهید بهشتی و مجموعه­ های تحقیقاتی مستقر در آن، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و مراکز تحقیقاتی مجاور آن داشته و بعلاوه، مجموعه امکانات رفاهی بلوط شامل رستورانها، هتل اقامتگاه و سایر خدمات رفاهی می­تواند برطرف کننده نیازهای شرکتها و واحدهای مستقر در این مرکز باشد. اطلاعات بیشتر در خصوص این مرکز در لینک تحت عنوان «مرکز رشد» در وبگاه موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور به آدرس www.iripp.ir قابل دسترسی است.

جعفری درباره زمینه های فعالیت حوزه‌های اصلی واحدهای فناور، گفت: در این مرکز نوآوری دستیابی به دانش فنی سنتز مواد سمیوکمیکال (فرمون‌ها و سایر جلب کننده‌ها)، آفتکش‌های با منشاء گیاهی، نهاده‌های غیرشیمیایی و بیولوژیک، روش‌های نوین پیش‌آگاهی و کنترل آفات، بیماری‌های گیاهی و علف‌های هرز، کنترل بیولوژیک محصولات کشاورزی به خصوص گلخانه‌های تولیدی، ارتقا کیفی آفت‌کش‌ها با مواد افزودنی مجاز، استفاده از فن‌آوری­های نوین در استخراج، شناسایی و سنجش باقیمانده آفت‌کش‌ها و مایکوتوکسین‌ها، فرمولاسیون‌های نوین آفت‌کش‌ها در جهت سلامت و بهداشت محیط، شناسایی و کنترل آفات نوظهور و روش‌های نوین کنترل آفات شهری، تولید بذر و نهال عاری از عوامل بیماری‌زای گیاهی از جمله ویروس­ها، دانش فنی تولید انواع سیستم­ها و کیت­های تشخیص بیمارگرهای گیاهی، ارایه خدمات فناورانه گیاه‌پزشکی به بخش‌های دولتی و غیردولتی، فناوری‌های مربوط به حشرات صنعتی مانند زنبور عسل، کرم ابریشم و حشرات گرده افشان است.

مطالب مرتبط

No Thoughts on مرکز رشد و نوآوری فن آوری های گیاهپزشکی: مرکزی برای تجاری سازی یافته های علمی پژوهشگران

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>