جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, یادداشت ها  »   ایران یا پارس: یک بام و دو هوای نامگذاری با بدعت در نامگذاری مجلات و کنگره های گیاه پزشکی
13 دی 1399 , ساعت 10:47

ایران یا پارس: یک بام و دو هوای نامگذاری با بدعت در نامگذاری مجلات و کنگره های گیاه پزشکی

در طول چند دهه ای که از عمر برگزاری همایش ها و کنگره های تخصصی علمی و انتشار مجلات علمی-پژوهشی در رشته های علمی مختلف در ایران می گذرد همواره در عنوان انگلیسی همایش ها و نشریات از دو واژه Iran و Iranian استفاده شده است. امری که در همه جای دنیا مرسوم است و معمولا نام رسمی کشورها و یا عنوان ملیت که برای نسبت دادن به آن کشور استفاده می شود در عنوان همایش ها و مجلات بکار می رود.

با جستجوی کوچک در موتور جستجوی قدرتمند گوگل تنها به دو نامگذاری در بین مجلات علمی-پژوهشی و عنوان کنگره ها می توان رسید که به جای کلمه Iran و Iranian از عنوان Persian استفاده شده است:

Persian Journal of Acarology و International Persian Congress of Acarology

و اخیرا مجله جدیدی هم، باز از جامعه گیاه پزشکی به این جرگه پیوسته است: Persian Journal of Nematology

جالب آنکه در هر ۳ مورد با آنکه در نامگذاری انگلیسی از واژه Persia استفاده شده اما بطور متناقضی در عنوان فارسی به جای اینکه معادل آن یعنی “پارسی” قرار داده شود از کلمه “ایران” استفاده شده است: مجله کنه شناسی ایران، کنگره بین المللی کنه شناسی ایران و مجله نماتدشناسی ایران.
این مثل آن است که عنوان انگلیسی “خلیج فارس یا پارس” یعنی Persian Gulf را هم بتوانیم به “خلیج ایران” ترجمه کنیم

اگر این نامگذاری ها به دلایل محکم و سنجیده ای توسط انجمن های کنه شناسی و نماتدشناسی ایران انجام شده آیا بهتر نیست نام این انجمن ها هم به Acarology Society of Persia و Persian Society of Nematology تغییر یابد؟
ناگفته نماند قرار دادن دو واژه International Persian در کنار هم نیز بدعتی است که خود جای بحث دارد و در این مجال نمی گنجد

در روز ۶ دی ۱۳۱۳ شمسی دولت ایران با انتشار اعلامیه‌ای از دیگر کشورها خواست در مکاتبات رسمی به جای واژه‌های پرشیا، پرس و پرسه، نام “ایران” را به کار ببرند و روز اول فروردین ۱۳۱۴ شمسی مطابق بخشنامه وزارت امور خارجه ، نام پارس یا پرشیا، رسما به ایران تغییر یافت.

سعید نفیسی از مشاوران نزدیک رضاشاه که به او پیشنهاد داد نام کشور رسما به “ایران” تغییر یابد با نوشتن مقاله ای در روزنامه اطلاعات با عنوان «از این پس همه باید کشور ما را بنام ایران بشناسند»  بعد از رسمی شدن عنوان ایران، دلایل و توجیه تاریخی و فرهنگی این انتخاب را با عموم مردم در میان گذاشت. ‌ در بخشی از این مقاله او آورد:

“پس از این که اروپائیان مملکت ما را در عرف زبان خود پرس یا نظایر آن می‌نامیدند و این عادت مورخین یونانی و رومی را‌‌ رها نمی‌کردند چه از نظر علمی و چه از نظر اصطلاحی به هیچ وجه منطق نداشت زیرا که هرگز اسم این مملکت در هیچ زمان پراس یا کلمه‌ای نظیر آن نبوده و همواره پارس یا پرس نام یکی از ایالات آن بوده است که ما اینک فارس تلفظ می‌کنیم.”

حال که در پایان قرن ۱۴ شمسی و بعد از نزدیک به ۹۰ سال که کشورهای جهان به استفاده از عناوین رسمی Iran و Iranian عادت کرده اند و این عناوین به نماد وحدت ملی در بین مردم کشورمان از اقوام مختلف تبدیل گشته اند ضرورت بازگشت به عنوان Persia و Persian در نامگذاری های رسمی (و غیرتجاری) چیست؟

.

ایران یا پارس

لینک کوتاه مطلب: https://b2n.ir/811863

مطالب مرتبط

چهارمین کنگره بین المللی کنه شناسی ایران صبح امروز پنجشنبه ششم مرداد ماه 1401 آغاز به کار کرد. چهارمین کنگره بین المللی کنه شناسی ایران توسط انجمن کنه شناسی ایران ...
دکتر حمیدرضا حاجی قنبر دانشیار گروه حشره شناسی کشاورزی دانشگاه روز 22 مهرماه بر اثر سانحه تصادف و واژگونی خودرو در جاده تهران مشهد به دیار باقی شتافت. دکتر حمیدرضا ...
در حکمی از سوی دکتر علیرضا صبوری، رئیس هیأت مدیره انجمن کنه شناسی ایران، دکتر پرویز شیشه‌بر به عنوان رئیس چهارمین کنگره بین‌المللی کنه ‌شناسی ایران منصوب شد. در این ...
No Thoughts on ایران یا پارس: یک بام و دو هوای نامگذاری با بدعت در نامگذاری مجلات و کنگره های گیاه پزشکی

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>