از همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان در بکارگیری تکنولوژی و روش‌های جدید مبارزه با آفات استقبال می کنیم

گلخانه کارت زرد

چاپ

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: ما به دنبال تکنولوژی و روش‌های جدید مبارزه با آفات هستیم و قطعا استارتاپ ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند در این زمینه به ما کمک کنند.

چنگلوایی با اشاره به این که سالانه معادل ۳۵ هزار تن آفت‌کش در کشور مصرف می‌شود، خاطرنشان کرد: ۲۵ درصد از این آفت‌کش‌ها به صورت آماده از خارج وارد می‌شود و ۶۵ درصد مواد اولیه، مواد موثره و مواد تکنیکال و برخی مواد افزاینده می‌آید و در داخل کشور تولید (فرموله) می‌شود و ۱۰ درصد تولید داخل است که با سرمایه‌گذاری و استقبال بخش خصوصی، این معادله تغییر کرد و سال گذشته تولید داخل به ۳۵ درصد رسید و در سال جاری ۷۵ درصد آفت‌کش‌ها در داخل تولید می‌شود و ۲۵ درصد واردات صرف است.

وی در رابطه با نقش این سازمان در سلامت تولیدات گیاهی اذعان کرد: اولین نقشی که سازمان حفظ نباتات دارد، این است که تا جای ممکن از سموم شیمیایی استفاده نکنیم و به سمت استفاده از سموم با خطر کمتر یا با مواد بیولوژیکی یا آفت‌کش‌های گیاه‌پایه و سایر روش‌ها برویم، کما اینکه طی سال‌های گذشته اتفاقات بسیار خوبی در این زمینه افتاده است.

چنگلوایی گفت: در سال ۷۵، ۲۶ درصد از آفت‌کش‌هایی که در کشور مصرف می‌شد در زمره آفت‌کش‌های خطرناک بود، در سال ۱۳۹۲، این عدد به ۹ درصد رسید و در سال گذشته این عدد، پنج درصد شد که به معنی آن است، حدود ۱۰ هزار تن از آفت‌کش‌های خطرناک یا بسیار خطرناک از چرخه مصرف خارج و سموم با خطر کمتر جایگزین شده است.

وی در رابطه با مشارکت شرکت‌های دانش بنیان در بخش گیاهپزشکی گفت: ما همیشه از هر سرمایه‌گذاری که در حوزه وظایف سازمان حفظ نباتات سرمایه‌گذاری کند، به‌ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان استقبال کرده‌ایم.

چنگلوایی ادامه داد: به جای واردات سم آماده مصرف یا ماده تکنیکال که باعث خروج ارز از کشور و ایجاد اشتغال در کشور مبدأ می‌شود، به دنبال تولید آفت‌کش‌ها در کشور خودمان هستیم، بنابراین درخواست ما این است که شرکت‌های دانش ‌بنیان و ستارت ‌آپ‌ ها وارد کار شوند و حاضر هستیم هرگونه همکاری که مورد نیاز است، هم ستاد سازمان حفظ نباتات و هم همکاران ما در مجموعه سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌ها همکاری خواهند داشت.

وی در رابطه با ساختار قرنطینه‌ای سازمان حفظ نباتات تصریح کرد: بیش از ۱۰۰ واحد قرنطینه داریم که در مبادی ورودی هستند و با وجود تمام توجهات در سال‌های گذشته و همچنین اهمیتی که دارند اما به نظرم نیاز به توجه بیشتری به لحاظ تامین نیروی انسانی، ساختمان‌های اداری، لوازم و تجهیزات آزمایشگاهی احساس می‌شود تا بتوانند سریع‌تر، با دقت بیشتر و کمترین خطا کار را تسهیل کنند.