رونمایی از برنج هسته‌ای “شهریار” در مازندران + فیلم

برنج هسته ای شهریار

چاپ

رقم جدید برنج ” شهریار” که مهر ماه سال ۹۵ از سوی پژوهشکده ژنتیک و زیست فناوری مازندران واقع در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری معرفی شده بود، به صورت رسمی رونمایی شد.

رییس پژوهشکده ژنتیک و زیست فن آوری کشاورزی مازندران در مراسم رونمایی از برنج هسته‌ای شهریار گفت: بعد از ۱۲ سال تلاش محققان پژوهشکده و همکاری سازمان انرژی اتمی ایران، برنج هریار با روش پرتوتابی گاما به بار نشست.

دکتر قربانعلی نعمت زاده، این نوع برنج را زودرس و از نظر کیفیت و پخت مانند رقم محلی اعلام کرد و افزود: عملکرد شلتوک رقم هسته‌ای شهریار ۱۰ تُن در هکتار است.

دکتر نعمت زاده گفت: رقم شهریار با پرتو دهی اشعه گاما روی رقم پر محصول با هدف دستیابی به خط برتر موتانت زودرس، پاکوتاه و همچنین عملکرد بالا و کیفیت مطلوب به دست آمده است که بیش از هشت تن در هر هکتار محصول می دهد و زودرس بودن و رسیدگی همزمان با طارم هاشمی از نشا کاری تا برداشت به مدت حدود ۹۰ روز از ویژگی‌های این رقم است.

وی همچنین نداشتن ریزش دانه و خوابیدگی و نیز مقاوم بودن نسبت به بلاست برنج و کرم ساقه خوار برنج را از دیگر مزایای برنج هسته‌ای شهریار برشمرد.

کارهای پژوهشی میدانی برای به دست آوردن ارقام برنج شهریار و روشن از سال ۸۸ با همکاری سازمان انرژی اتمی و پرتودهی اشعه گاما از چشمه کبالت ۶۰ با دز ۲۰۰ گری روی ۲۰ رقم محلی کیفی و رقم های پرمحصول شمال کشور با هدف دستیابی به لاین های برتر موتانت زودرس و پاکوتاه و همچنین با عملکرد بالا و کیفیت مطلوب آغاز شد. برنج شهریار به صورت مشخص از پرتودهی رقم آمل ۳ به دست آمده است.

.

.

برنج هسته ای شهریار