پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, گزارش های ویدئویی, مازندران  »   رونمایی از برنج هسته‌ای “شهریار” در مازندران + فیلم
13 دی 1399 , ساعت 19:12

رونمایی از برنج هسته‌ای “شهریار” در مازندران + فیلم

رقم جدید برنج ” شهریار” که مهر ماه سال ۹۵ از سوی پژوهشکده ژنتیک و زیست فناوری مازندران واقع در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری معرفی شده بود، به صورت رسمی رونمایی شد.

رییس پژوهشکده ژنتیک و زیست فن آوری کشاورزی مازندران در مراسم رونمایی از برنج هسته‌ای شهریار گفت: بعد از ۱۲ سال تلاش محققان پژوهشکده و همکاری سازمان انرژی اتمی ایران، برنج هریار با روش پرتوتابی گاما به بار نشست.

دکتر قربانعلی نعمت زاده، این نوع برنج را زودرس و از نظر کیفیت و پخت مانند رقم محلی اعلام کرد و افزود: عملکرد شلتوک رقم هسته‌ای شهریار ۱۰ تُن در هکتار است.

دکتر نعمت زاده گفت: رقم شهریار با پرتو دهی اشعه گاما روی رقم پر محصول با هدف دستیابی به خط برتر موتانت زودرس، پاکوتاه و همچنین عملکرد بالا و کیفیت مطلوب به دست آمده است که بیش از هشت تن در هر هکتار محصول می دهد و زودرس بودن و رسیدگی همزمان با طارم هاشمی از نشا کاری تا برداشت به مدت حدود ۹۰ روز از ویژگی‌های این رقم است.

وی همچنین نداشتن ریزش دانه و خوابیدگی و نیز مقاوم بودن نسبت به بلاست برنج و کرم ساقه خوار برنج را از دیگر مزایای برنج هسته‌ای شهریار برشمرد.

کارهای پژوهشی میدانی برای به دست آوردن ارقام برنج شهریار و روشن از سال ۸۸ با همکاری سازمان انرژی اتمی و پرتودهی اشعه گاما از چشمه کبالت ۶۰ با دز ۲۰۰ گری روی ۲۰ رقم محلی کیفی و رقم های پرمحصول شمال کشور با هدف دستیابی به لاین های برتر موتانت زودرس و پاکوتاه و همچنین با عملکرد بالا و کیفیت مطلوب آغاز شد. برنج شهریار به صورت مشخص از پرتودهی رقم آمل ۳ به دست آمده است.

.

.

برنج هسته ای شهریار

مطالب مرتبط

برداشت برنج هسته‌ای رقم شهریار در شالیزار‌های استان‌های مازندران و گلستان آغاز شد. محقق پژوهشکده ژنتیک و زیست فناوری دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری گفت: پژوهشگران مازندرانی از ...
بذر هسته اي روشن به علت افزايش بهره وري و نياز کم به سموم مختلف باعث خوشحالي کشاورزان منطقه شده است. اين بذر محصول فعاليت هاي تحقيقاتي و اصلاح بذر شرکت هاي داخلي ...
مدیر جهاد کشاورزی آمل از معرفی رقم برنج پر محصول تیسا برای کشت در زمین‌های شالیزاری مازندران خبر داد. سید حسین اسلامی مدیر جهاد کشاورزی آمل از معرفی رقم ...
رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی از موفقیت محققان در اصلاح بذرهای برنج با رویکرد کاهش 25 درصدی مصرف آب خبر داد. معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در ...
No Thoughts on رونمایی از برنج هسته‌ای “شهریار” در مازندران + فیلم

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>