چگونه می‌توان بستر گیاهان خانگی را ضدعفونی کرد؟

خاک گلدان

چاپ

عضو مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی، راه‌هایی برای ضدعفونی بستر گیاهان خانگی و محتویات گلدان را تشریح کرد.

محسن پورسلطان در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که بستر گیاهان خانگی باید شامل ترکیبات متفاوتی از خاک، خاکبرگ و کود دامی باشد، گفت: مهمترین مشکل در نگه داری گیاهان آپارتمانی این است که اغلب پس از تهیه محتویات بستر گیاه و خود گلدان، اقدام به ضدعفونی آن نمی‌شود و این امر در طول مدت نگه داری، گیاه را مستعد انواع بیماری‌های ریشه خواهد کرد.

وی افزود: برای بستر گیاه، حتما باید از مواد ترکیبی پوک و سبک استفاده کرد و تنها خاک کافی نخواهد بود؛ خاک باید حاصلخیزی خوبی نیز داشته باشد تا گیاه بتواند به خوبی رشد کند.

وی ادامه داد: اگر فقط از خاک برای نگه داری گیاه استفاده شود، بستر، ترکیب سنگینی داشته و با فشردگی بیش از حد منجر به پر شدن سوراخ‌های هوا و مانع از جریان هوا و آب در اطراف ریشه خواهد شد، در حالی که برای رشد گیاه، باید از طریق ریشه، آب و هوا به داخل گیاه وارد شود.

پور سلطان در خصوص راه‌های ضدعفونی بستر گیاهان خانگی، تشریح کرد: با روش‌های مختلفی می‌توان محتویات داخل گلدان را ضدعفونی کرد که بهترین روش استفاده از نور خورشید است؛ در این حالت ابتدا ترکیب را داخل یک کیسه نایلون ریخته و سپس سر این کیسه گره زده می‌شود و ۴۵ روز در مقابل نور مستقیم خورشید قرار می‌دهند.

وی افزود: این روش که در فصل تابستان انجام می‌گیرد با تولید گرما در داخل کیسه نایلون، دمای محتویات بستر تقریبا به درجه حرارات ۵۵ الی ۶۰ درجه سانتی گراد می‌رسد که در طول زمان باعث نابودی میکروارگانیسم‌ها و آفات خواهد شد.

وی در خصوص روش دیگر ضدعفونی بستر گیاه، گفت: می‌توان بستر را در داخل مایکروویو با درجه حرارت ۶۵ درجه سانتی گراد به مدت نیم ساعت قرار داد؛ پس از نیم ساعت، محتویات کاملا پاستوریزه شده و اکثر آفات از بین خواهد رفت.

این محقق بخش کشاورزی، ادامه داد: روش دیگر استفاده از سموم شیمیایی است که البته توصیه نمی‌شود، اما اگر کسی مایل به پاکسازی بستر از این طریق بود، بهتر است که حتما با کارشناسان گیاهپزشکی مشاوره‌ای داشته باشد تا با این روش بتواند بستر خود را پاکسازی کند.

وی با بیان این‌که محتویات آلوده برای گیاه، منجر به سرایت آلودگی به گیاه خواهد شد، گفت: متاسفانه ضدعفونی بستر چندان هم جدی گرفته نمی‌شود و بعد از مدتی شاهد نابودی گیاه خواهد بود.