پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, گلستان  »   راهکار جلوگیری از سرمازدگی درختان مرکبات چیست؟
17 دی 1399 , ساعت 18:04

راهکار جلوگیری از سرمازدگی درختان مرکبات چیست؟

کارشناس باغبانی جهاد کشاورزی گلستان گفت: بهترین راهکار برای جلوگیری از خسارت سرمازدگی به درختان خصوصاً باغات مرکبات، استفاده از کودهای سولوپتاس است.

به گزارش ایسنا، مریم قجر با اشاره به اینکه سرمازدگی با یخ‌زدگی متفاوت است، اظهار کرد: در استان گلستان بیشتر شاهد سرمازدگی بودیم و موارد یخ‌زدگی بسیار کم اتفاق افتاده است.

وی با اشاره به نقش کودهای پتاسه در مقاومت به تنش‌ در درختان، افزود: این کودها کودهای آنتی استرس هستند که بروز تنش و یا پس از ایجاد تنش، از خطرات احتمالی تنش جلوگیری می‌کنند. کودهای سولوپتاس بهترین نوع این کودها هستند که کشاورزان می‌توانند برای جلوگیری از خسارات سرمازدگی از آنها استفاده کنند.

کارشناس باغبانی جهاد کشاورزی گلستان با بیان اینکه میزان مصرف این کود با توجه به سن و نوع درخت متفاوت است، تصریح کرد: بعد از بروز تنش، هر دو هفته یکبار باید از این کود در باغات استفاده شود. استفاده از این کود هم برای درختان دارای میوه و هم درختانی که میوه آنها برداشت شده، توصیه می‌شود.

قجر در ادامه گفت: یکی دیگر از اقدامات برای جلوگیری از سرمازدگی درختان، پابیل کردن و غرقاب باغات است. با این کار از یخ‌زدگی ناگهانی خاک و به تبع آن ریشه و محیط اطراف درخت جلوگیری می‌شود.

وی تصریح کرد: استفاده از بخاری‌های باغی نیز می‌تواند راهکاری مناسب برای جلوگیری از سرمازدگی باشد که این کار در برخی از باغات بزرگ در حال انجام است.

کارشناس باغبانی جهاد کشاورزی گلستان خاطرنشان کرد: ایجاد پوشش در تنه نهال‌ها، تأثیر بسزایی در جلوگیری از سرمازدگی دارد.

وی با اشاره به اینکه در برخی موارد شاهد یخ‌زدگی در درختان هستیم، گفت: برگ یا شاخه‌ای که بافت سلولی آن بر اثر یخ‌زدگی پلاسمولیز شده، دیگر قابل احیا نیست و باید از مجموعه درخت حذف شود تا مجددا در سال‌های آتی رشد شاخه و برگ و میوه دهی انجام گیرد.

قجر در پایان گفت: باغاتی که تغذیه و مدیریت آنها به‌درستی انجام شده باشد، کاملاً می‌توانند خودشان را در مقابل تنش‌های محیطی از جمله سرمازدگی محافظت کنند.

مطالب مرتبط

No Thoughts on راهکار جلوگیری از سرمازدگی درختان مرکبات چیست؟

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>