پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, علمی  »   تولید گوجه فرنگی های تراریخته حاوی داروی بیماری پارکینسون
18 دی 1399 , ساعت 11:23

تولید گوجه فرنگی های تراریخته حاوی داروی بیماری پارکینسون

دانشمندان در مرکز جان اینز بریتانیا گوجه فرنگی تغییر یافته ژنتیکی تولید کرده اند که غنی از داروی بیماری پارکینسون یعنی ماده L-DOPA است.

دانشمندان در مرکز جان اینز بریتانیا گوجه فرنگی تغییر یافته ژنتیکی تولید کرده اند که غنی از داروی بیماری پارکینسون یعنی ماده L-DOPA است.

داروی L-DOPA برای درمان بیماری پارکینسون از طریق جبران کمبود دوپامین در بیماران مبتلا بکار می رود. این ماده از اسید آمینه تیروزین که در بسیاری از غذاها یافت می شود ساخته می شود.

این دارو معمولا به روش شیمیایی تولید می شود که معمولا دارای عوارض جانبی زیادی برای بیماران است.

با اینکه این ماده در منابع طبیعی نیز وجود دارد، تعداد کمی از گیاهان حاوی مقادی بالایی از آن هستند و مصرف این گیاهان هم عوارض جانبی خود را به دنبال دارد.  برای مثال دانه های باقلا مخملی حاوی ۱۰ درصد L-DOPA هستند ولی این دانه ها حاوی تریپتامین هم هستند که موجب توهم می گردد.

این تیم تحقیقاتی ژن تولید ماده L-DOPA را از چغندر به میوه گوجه فرنگی انتقال داده اند. آنها در واقع ژن مسئول تولید تیروزیناز را که آنزیم تبدیل کننده تیروزین به L-DOPA است وارد گوجه فرنگی کرده اند. با این روش سطح بالایی از ماده در میوه گوجه فرنگی در مقایسه با دیگر بخش های گیاه تولید شده است. در گوجه فرنگی تراریخته L-DOPA به میزان ۱۵۰ میلی گرم در کیلوگرم تولید می شود.

استفاده از گوجه فرنگی های حاوی L-DOPA برای بیمارانی که با عوارض جانبی شدید مصرف داروی شیمیایی مواجه می شوند جایگزین بسیار مناسبی به شمار می آید. این روش همچنین منبع ارزان و مقرون به صرفه این دارو به ویژه در کشورهای در حال توسعه که با محدودیت در تامین دارو مواجه هستند می باشد.

اما هدف این دانشمندان ایجاد خط تولیدی برای استخراج L-DOPA از گوجه فرنگی های های تغییریافته ژنتیکی و تولید داروی پارکینسون از این منبع طبیعی است.

خانم پروفسور کیتی مارتین سرپرست محققین می گوید: می توان این گوجه فرنگی های تراریخته را در گلخانه با شرایط کاملا کنترل شده و پوشانده شده با توریهای ریز کشت کرد تا از انتشار گرده های آنها توسط حشرات جلوگیری شود.  با این روش تولید در حجم بالا با هزینه پایین امکان پذیر می شود و صنایع محلی با تکنولوژی نه چندان بالا می توانند نسبت به استخراج و تولید داروی خالص شده L-DOPA اقدام کنند.

مطالب مرتبط

No Thoughts on تولید گوجه فرنگی های تراریخته حاوی داروی بیماری پارکینسون

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>