پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, علمی  »   صنعت بذر بودجه 5 میلیون دلاری تحقیقات بر روی سفیدک داخلی کاهو را تامین می کند
19 دی 1399 , ساعت 10:32

صنعت بذر بودجه ۵ میلیون دلاری تحقیقات بر روی سفیدک داخلی کاهو را تامین می کند

موسسه تحقیقات غذا و کشاورزی در آمریکا (FFAR) به همراهی مجموعه ای از موسسات تحقیقاتی دیگر و شرکتهای معتبر تولید کننده بذر مبلغ ۵ میلیون دلار در اختیار دانشمندان دانشگاه دیویس کالیفرنیا قرار می دهند تا به مطالعه بیماری سفیدک داخلی کاهو بپردازند.

بیماری سفیدک داخلی همه ساله خسارت های هنگفتی بر صنعت ۳ میلیارد دلاری تولید کاهو وارد می کند و مهمترین عامل بیماری و خسارت در این محصول است. عامل بیماری هم در مزرعه و هم بعد از برداشت موجب خسارت در این محصول می گردد.

بیماری در هر جا که کاهو کشت می شود حضور دارد و کنترل شیمیایی آن با قارچ کش ها مستلزم صرف هزینه بالا بوده و از کیفیت محصول برای مصرف کننده ها می کاهد. 

دانشمندان دانشگاه دیویس به رهبری پروفسور ریچارد میچلمور که ریاست مرکز ژنومیک دانشگاه را بعهده دارد با استفاده از این بودجه به مطالعه ژنومیک کاهو با هدف یافتن روشهای ژنتیکی برای کنترل این بیماری خواهند پرداخت.

هدف از این پروژه بزرگ تحقیقاتی پیدا کردن ژنهای مقاومت و تولید رقام مقاوم بادوام است که کاهش نیاز به کنترل شیمیایی ر ا به دنبال داشته باشد. این پژوهش در کاهش هزینه های کشاورزان و تولید محصولات ارگانیک و سالم مفید واقع شده، همچنین تلفات و ضایعات غذایی را کاهش خواهد داد.

این بودجه تحقیقاتی مشترک به وسیله کنسرسیوم چندملیتی متشکل از ۱۴ شرکت بزرگ و کوچک فعال در زمینه اصلاح گیاهی و بیوتکنولوژی و تولید بذر تامین شده است.

مطالب مرتبط

دانشمندان با اعمال تغییرات ژنتیکی در میکروبیوم گیاه برنج موفق به ایجاد مقاومت این گیاه در برابر عوامل‌ بیماری‌زا شده‌اند. به گزارش ایسنا، میکروبیوم به جمعیت منحصر به فرد میکروارگانیسم‌هایی ...
رئیس پژوهشکده مرکبات و میوه ‌های نیمه گرمسیری گفت: بیماری جاروک لیمو ترش از بیماری ‌های مهم خطرناک است که تنها روش موثر در کنترل این بیماری استفاده از ارقام متحمل است. در ...
رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر چغندرقند گفت: سه رقم جدید چغندر مقاوم به ریزومانیا، پوسیدگی ریشه و نماتد معرفی و به‌زودی وارد بازار می‌شود. داریوش طالقانی رئیس موسسه ...
در سال زراعی جاری در سطح بیش از ۵۳۴ هزار هکتار با بیماری های گندم و جو مبارزه شده است. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، مدیرکل دفتر ...
No Thoughts on صنعت بذر بودجه ۵ میلیون دلاری تحقیقات بر روی سفیدک داخلی کاهو را تامین می کند

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>