جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, کرمان  »   سه طرح پیش آگاهی در جنوب کرمان اجرا شد
21 دی 1399 , ساعت 11:39

سه طرح پیش آگاهی در جنوب کرمان اجرا شد

مدیرحفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی جنوب کرمان از اجرای سه طرح پیش آگاهی کرم سیب، کرم خراط و چوب خوارهای خرما در این منطقه خبر داد.

مدیرحفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی جنوب کرمان از اجرای سه طرح پیش آگاهی کرم سیب، کرم خراط و چوب خوارهای خرما در این منطقه خبر داد.

مجید فرخی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران هدف از اجرای این سه طرح را کاهش مصرف سموم، اعلام زمان به موقع مبارزه با آفات و ارائه راهکارهای موثر کنترلی عنوان کرد و گفت: با توجه به وضعیت عوامل خسارت زا در منطقه جنوب کرمان اجرای طرح های پیش آگاهی الزامی است.

وی از اجرای طرح های پیش آگاهی کرم سیب و کرم خراط در بخش ساردوئیه شهرستان جیرفت طی سال زراعی ۹۹-۹۸ خبر داد.

وی تصریح کرد: در این طرح ها با نصب دیتالاگر و تله های فرمونی و برداشت داده های مربوطه و ارسال به دفتر پیش آگاهی سازمان حفظ نباتات اطلاعات لازم جهت ارائه مدل پیش آگاهی برای تعیین بهترین زمان مبارزه با نسل های کرم سیب جمع آوری می شود.

مدیرحفظ نباتات ادامه داد: با ادامه اجرای این طرح در سال آینده سبب ارائه مدل مبارزه می شود.

وی به اجرای دستورالعمل های کنترلی آفات کرم خراط، چوبخوار خرما و انجام روش های مدیریتی و کنترلی طبق دستورالعمل ابلاغی سازمان حفظ نباتات اشاره کرد و از اجرای تله های فرمونی، اخلال در جفت گیری، تقویت و تغذیه و آبیاری مناسب در ارتباط با طرح کرم خراط در موقعیت شهرستان جیرفت خبر داد.

وی همچنین از اجرای برنامه های تقویت، هرس و تکریب، مبارزه شیمیایی، نصب تله نوری و آبیاری مطلوب در ارتباط با طرح چوبخوار نخیلات در شهرستان قلعه گنج خبر داد و افزود: گزارش های مربوطه جهت جمع بندی و نتیجه گیری به سازمان حفظ نباتات کشور ارسال شده است.

فرخی تصریح کرد: طبق برنامه ابلاغی سازمان حفظ نباتات این مدیریت اقدام به انتخاب کلینیک های توانمند به منظور ادامه اجرای طرح ها نموده تا نتایج مفید و قابل قبولی، جهت کاهش خسارت این عوامل به کشاورزان منطقه ارائه شود.

سالانه بیش از پنج تن انواع محصولات کشاورزی در منطقه جنوب کرمان تولید می شود.

مطالب مرتبط

مدیر کل دفتر پیش آگاهی و کنترل عوامل خسارت‌زای سازمان حفظ نباتات گفت: مبارزه با کرم خراط گردو تلفیقی است و چندین راهکار دارد و به ظاهر سخت ولی به سادگی امکان‌پذیر است....
محققان جهاد دانشگاهی استان تهران موفق به سنتز و تولید فرمون جنسی دو آفت مهم کرم خراط و کرم ساقه خوار برنج شدند. فرمون کرم خراط که حاصل تلاش محققان ...
فرومون های جنسی گروهی از کیمیاپیام ها (پیامهای شیمیایی) هستند که بطور طبیعی توسط حشرات تولید می شوند و در جستجوی جنس مخالف و در نتیجه جفت گیری حشرات  نقش اساسی ایفا می ...
No Thoughts on سه طرح پیش آگاهی در جنوب کرمان اجرا شد

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>