پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   مخالفت کمیسیون کشاورزی با کشت محصولات تراریخته در کشور
23 دی 1399 , ساعت 20:09

مخالفت کمیسیون کشاورزی با کشت محصولات تراریخته در کشور

سیدجواد ساداتی‌نژاد رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: اعضای این کمیسیون با رها سازی و کشت محصولات تراریخته در داخل کشور مخالف بوده و تا به امروز نیز محصولات تراریخته در داخل کشور کشت نشده است.

نشست کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی برای بررسی استفاده از محصولات تراریخته و مشکلات صادرات محصولات کشاورزی به ارمنستان با حضور مسئولان دستگاه‌های ذی‌ربط برگزار گردید.

سیدجواد ساداتی‌نژاد رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: اعضای این کمیسیون با رها سازی و کشت محصولات تراریخته در داخل کشور مخالف بوده و تا به امروز نیز محصولات تراریخته در داخل کشور کشت نشده است.

وی با اشاره به اینکه تلاش کردیم تا تمامی افراد صاحب نظر در نشست بررسی موضوع استفاده از محصولات تراریخته حضور داشته باشند و نظرات خود را ارئه کنند، ادامه داد: بر اساس گزارش‌های ارائه شده توسط مرکز پژوهش‌های مجلس، کمیته محیط زیست و کمیته ایمنی زیستی، کمیسیون کشاورزی برخی ابهامات در زمینه استفاده از محصولات تراریخته وجود دارد که باید مورد بازنگری قرار بگیرد.

وی گفت: ذرت، سویا و بخشی از پنبه وارداتی کشور عمدتا تراریخته هستند و بر اساس قانون ایمنی زیستی محصول نهایی از این کالاهای وارداتی تولید می‌شود باید برچسب گذاری شوند تا مصرف‌کنندگان از این موضوع آگاهی داشته باشند.
وی با بیان اینکه در زمینه برچسب‌گذاری محصولات تراریخته دچار ضعف هستیم، تصریح کرد: باید وزارت بهداشت و درمان نظارت جدی‌تری بر روی برچسب‌گذاری محصولات تراریخته داشته باشد.

عنوان کرد: ذرت و کنجاله سویای مورد استفاده در حوزه پرورش طیور تراریخته هستند، در حالی که بر اساس نشست‌های مشترک با وزارت جهاد کشاورزی توان کاهش میزان واردات نهاده‌های دامی تراریخته با استفاده از افزایش سطح زیرکشت این محصولات در داخل کشور، تغییر جیره غذایی دام و طیور و مدیریت مصرف وجود دارد.

وی افزود: سرانه مصرف هر ایرانی در سال ۲۱ کیلوگرم روغن نباتی است که بخشی از آن با استفاده از سویای تراریخته تولید می‌‎شود، در حالیکه میانگین استفاده روغن نباتی هر نفر در دنیا حدودا ۱۲ کیلوگرم است. اگر میزان مصرف را کاهش دهیم حجم واردات محصولات تراریخته کاهش پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه باید زیرساخت لازم برای تشخیص محصولات تراریخته ایجاد شود، افزود: امکان واردات محصولات تراریخته غیر قابل شناسایی وجود دارد، وزارتخانه‌های بهداشت، صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی باید امکانات لازم برای تشخیص اینگونه محصولات را فراهم کنند.

مطالب مرتبط

دکتر بهزاد قره یاضی بنیانگذار و عضو هیات علمی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران و رئیس انجمن ایمنی زیستی صبح امروز بر اثر ابتلا به بیماری کرونا درگذشت. دکتر قره یاضی ...
دروه تخصصی بیوتکنولوژی کشاورزی به عنوان یکی از دوره های عالی مدرسه ملی زیست فناوری ایران، در سطح پیشرفته و به صورت مجازی توسط انستیتو پاستور ایران (برگزارکننده علمی) برگزار می شود....
جلسه شورای ملی ایمنی زیستی پیش از ظهر امروز (دوشنبه) به ریاست معاون اول رییس جمهور برگزار شد. در جلسه شورای ملی ایمنی زیستی، معاون اول رئیس جمهور بر اهمیت ...
در واکنشی سریع به دنبال کشف و شناسایی ویروس ToBRFV (ویروس روگوز قهوه ای میوه گوجه فرنگی) در محموله بذر گوجه فرنگی وارد شده از اسرائیل، نیوزلند تمام بذرها و گیاهان حاصل از ...
No Thoughts on مخالفت کمیسیون کشاورزی با کشت محصولات تراریخته در کشور

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>