جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, خراسان رضوی  »   هشدار احتمال گسترش آفت چوبخوار پسته + توصیه ها
27 دی 1399 , ساعت 18:31

هشدار احتمال گسترش آفت چوبخوار پسته + توصیه ها

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر در مورد احتمال گسترش آفت چوبخوار پسته هشدار داد.

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر در مورد احتمال گسترش آفت چوبخوار پسته هشدار داد.

محمد شجعی گفت: پروانه چوبخوار یکی از آفات مهم درختان پسته محسوب می‌شود که طی سالیان اخیر به دلیل رعایت نکردن اصول باغبانی در بسیاری از باغات استان به عنوان معضل جدی مطرح شده و هر ساله خسارت زیادی به باغات پسته وارد می‌کند.

وی اظهار کرد: خوشبختانه تراکم این آفت در بیشتر باغات شهرستان کاشمر هنوز به آستانه خسارت اقتصادی نرسیده است اما با توجه به اینکه در سال جاری خطر گسترش این آفت در باغات منطقه وجود دارد، ستاد شبکه مراقبت و پیش ‌آگاهی مدیریت جهاد کشاورزی کاشمر در خصوص احتمال طغیان آفت خطرناک پروانه چوبخوار در باغات پسته شهرستان به کشاورزان هشدار داده است.

شجعی با اشاره به اینکه بهترین روش مبارزه با این آفت، هرس سرشاخه‌های آلوده در زمستان و همچنین مبارزه غیرشیمیایی از طریق نصب تله فرمونی در اواخر اسفندماه است توضیح داد: زمستان‌گذرانی پروانه چوبخوار پسته یا کرمانیا به صورت لارو کامل داخل مغز شاخه‌های جوان درختان انجام می‌شود.

وی افزود: باغ‌های جوان آلودگی کمتری دارند ولی هرچه سن درختان بیشتر می‌شود میزان آلودگی افزایش می‌یابد و باغ‌هایی که در اوایل سال زودتر جوانه می‌زنند و نیز باغ‌هایی که عملیات زراعی و مبارزه با آفات در آن‌ها به خوبی انجام نمی‌گیرد آلودگی بیشتری دارند، بنابراین جمع آوری شاخه‌های خشک و نیمه‌خشک و شاخه‌های ضعیف یا آلوده به این آفت، از سطح باغ‌ها و سوزاندن آنها تا اوایل اسفند، در کنترل این آفت بسیار موثر است.

شجعی از کلیه کارشناسان شبکه مراقبت خواست در رابطه با این آفت جدی و خطرناک به پسته‌کاران هشدار دهند و همچنین باغات آلوده را شناسایی و در رابطه با نحوه مبارزه آموزش‌های لازم را به کشاورزان بدهند.

گفتنی است؛ بالغ بر ۳۵۰ هکتار باغات پسته در شهرستان کاشمر وجود دارد که پیش‌بینی می‌شود این سطح در سال آینده افزایش یابد.

.

پروانه چوبخوار پسته
خبرگزاری ایسنا

مطالب مرتبط

معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات گفت: با تلاش همکاران سازمان حفظ نباتات و مـدیریت حفظ نباتات اســتان ها و بهره گیری از توان کلینیک های گیاهپزشـکی، سال اول اعتبارسـنجی مدل پیش آگاهی ...
No Thoughts on هشدار احتمال گسترش آفت چوبخوار پسته + توصیه ها

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>