پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   آذربایجان شرقی, اخبار, استان ها, علمی, گزارش های ویدئویی  »   شناسایی ۱۳ نوع قارچ بیماری زای گیاهی جدید + فیلم
27 دی 1399 , ساعت 14:21

شناسایی ۱۳ نوع قارچ بیماری زای گیاهی جدید + فیلم

۱۳ نوع قارچ بیماری زای گیاهی جدید در موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور در مراغه شناسایی و ثبت شده است.

رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور گفت: قارچ‌های بیماری زای گیاهی حبوبات، گیاهان علوفه‌ای و دانه‌های روغنی پس از شناسایی، در کلکسیون ملی قارچ‌های زنده کشور ثبت شده است.

دکتر گلکاری افزود: قارچ‌ های شناسایی شده عامل خسارت در حبوبات، گیاهان علوفه‌ای و دانه‌های روغنی هستند که به صورت پژمردگی، زردی، برگ سوزی و از پا افتادگی گیاه موجب خسارت در #محصولات_زراعی می‌شود، به طوری که در مواردی به صورت اپیدمی‌های خطرناک در آمده و کل محصول را از بین می‌برند، اما به طور معمول خسارت ۵ تا ۳۰ درصدی آن‌ها به این محصولات در برخی سال‌ها وجود دارد.

وی اضافه کرد: پس از شناسایی این عوامل بیماری زا، از آن‌ها در فرآیند غربال گری ارقام جدید و لاین‌های امید بخش استفاده می شود تا ارقام جدید معرفی شده ضمن پرمحصولی، از مقاومت مطلوب در برابر بیماری‌های مهم برخوردار باشند.

به گفته وی هم اکنون ارزیابی مقاومت ارقام جدید حبوبات، گیاهان علوفه‌ای و دانه‌های روغنی در برابر ۱۷ گونه و نژاد بیماریزای قارچی در واحد تحقیقات پایش بیماری‌ها و تنش‌های زیستی در قالب پروژه‌های تحقیقاتی در حال اجرا است.

وی افزود: شناسایی، اثبات بیماری زایی و ثبت عوامل جدید قارچ‌های بیماری‌زای گیاهی جدید نیاز به حدود ۳ سال کار تحقیقاتی و پژوهشی مستمر دارد.

دکتر گلکاری اضافه کرد:  تحقیقات پایش بیماری‌ها و تنش‌های زیستی حبوبات، گیاهان علوفه‌ای و دانه‌های روغنی دیم کشور توسط این موسسه، در سال گذشته و با هدف رصد عوامل بیماری زا بر روی این محصولات در مناطق دیم کشور و ارزیابی مقاومت این محصولات در برابر بیماری‌های مهم و خسارت زا راه اندازی شده است.

.

مطالب مرتبط

دســـتورالعمـل اجرایی مدیریت تلفیقی بیماری لکه شکلاتی باقلا توســـط دفتر پیش آگاهی سازمـان حفـظ نباتـات تهیه و تـدوین گردید. لکه شکلاتی باقلا مهم­ترین و مخرب­ترین بیماری باقلا می­ باشد که ...
رییس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور پایش و غربالگری بیماری‌های حبوبات دیم را از پروژه‌های تکمیل شده در این موسسه نام برد و اذعان داشت: با راه اندازی واحد پایش و ارزیابی بیماری‌های ...
No Thoughts on شناسایی ۱۳ نوع قارچ بیماری زای گیاهی جدید + فیلم

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>