پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   پیش بینی مبارزه با ملخ صحرایی در سطح یک میلیون هکتار
29 دی 1399 , ساعت 13:14

پیش بینی مبارزه با ملخ صحرایی در سطح یک میلیون هکتار

مدیرکل دفتر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات سطح مبارزه با ملخ صحرایی در سال زراعی جاری را یک میلیون هکتار پیش بینی کرد و گفت: از آبان ماه امسال تا کنون با ورود نخستین دستجات ملخ صحرایی به کشور در سطح ۲۲۹ هکتار با این آفت مبارزه شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، سعید معین افزود: ۴۴ هکتار از سطح مبارزه در استان هرمزگان با ورود ملخ صحرایی از سمت پاکستان در آبان ماه و ۱۸۵ هکتار مبارزه در استان بوشهر در آذر ماه انجام شد.

وی با بیان این که در حال حاضر از هجوم ملخ ها خبری نیست، اظهار داشت: انتظار داریم هجوم اصلی ملخ های صحرایی از شبه جزیره عربستان از بهمن ماه آغاز شود.

معین ادامه داد: در پاییز امسال با توجه به شرایط آب و هوایی در شبه جزیره عربستان به ویژه در عربستان که در ۳۰ تا ۴۰ ساله گذشته که بی سابقه بوده است، بستر برای تغذیه و تخم ریزی این آفت فراهم شده و بنابراین، بر خلاف دو سال قبل که ملخ صحرایی از سمت شرق شبه جزیره عربستان، بین سومالی و یمن و قسمت های داخلی اش به سمت ایران می آمد، امسال در کل این شبه جزیره پر از ملخ خواهد شد.

وی پیش بینی کرد: مبارزه با این آفت در ایران از نیمه یا اواخر بهمن آغاز و تا آخر تیرماه به طول انجامد و این مبارزه در استان های بوشهر، خوزستان، فارس، هرمزگان، جنوب کرمان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، ایلام و کهگیلویه و بویراحمد انجام شود.

مدیرکل دفتر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور افزود: امکانات این سازمان از جمله سم در حدی است که مبارزه با این آفات را تنها در ماه های بهمن و اسفند پوشش دهد.

وی گفت: تا کنون برای مبارزه با ملخ صحرایی در سال جاری ۲۰ میلیارد تومان تخصیص یافته در حالی که برای مبارزه کامل با این آفت ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

معین در پاسخ به پرسشی در زمینه استفاده از پهپاد برای مبارزه با ملخ صحرایی اذعان داشت: در دو سال اخیر برای سمپاشی از پهپاد استفاده کردیم، اما نتیجه آن قابل قبول نبود و از این رو، برای سمپاشی هوایی روی هواپیما حساب می کنیم.

وی گفت: در سال زراعی جاری برای عملیات سمپاشی هوایی علیه ملخ صحرایی، یک میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

معین با اشاره به گران بودن هزینه پرواز هواپیما، اظهار داشت: برای هر هکتار سمپاشی با هواپیما ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار تومان اعتبار نیاز داریم و این مقدار، فقط هزینه ساعتی پرواز است.

مطالب مرتبط

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اعلام کرد: ۵۰ هزار هکتار از مزارع گندم و جو آلوده به آفت شته روسی در شمال استان نیاز به سمپاشی دارد که ۴۰ ...
مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی شرایط را برای افزایش جمعیت جوندگان مضر، مساعد دانست و از کشاورزان خواست تا اقدامات لازم را مطابق با توصیه کارشناسان انجام دهند....
مدیریت حفظ نباتات استان اردبیل، شرایط را برای افزایش جمعیت جوندگان مضر، مساعد دانسته و از کشاورزان خواست تا اقدامات لازم را مطابق با توصیه کارشناسان، انجام دهند. مدیریت حفظ ...
معاون وزیر و رئیس سازمان حفظ نباتات كشور در بر راه اندازی آمادگاه مبارزه با آفات و بیماری‌های گیاهی در استان اردبیل تاکید کرد. حسین رنجبر اقدم در سفر به ...
No Thoughts on پیش بینی مبارزه با ملخ صحرایی در سطح یک میلیون هکتار

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>