جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, خراسان رضوی  »   کشاورزان از فرصت یخ‌آب زمستانه برای مبارزه با آفات بهره ببرند
29 دی 1399 , ساعت 10:35

کشاورزان از فرصت یخ‌آب زمستانه برای مبارزه با آفات بهره ببرند

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: کشاورزان از فرصت موجود برای استفاده از ظرفیت یخ‌آب زمستانه برای مبارزه با آفات درختان باغات بهره ببرند.

هاشم نقیبی ر افزود: با توجه به این که هنوز تا پایان فصل سرما زمان باقی است باغداران می‌توانند از این فرصت برای آبیاری باغات به منظور تشکیل یخ‌آب زمستانی و کنترل آفات و بیماری‌های باغی استفاده کنند.

وی ادامه داد: نظر به زمان باقی مانده از زمستان و احتمال بارش برف و وقوع سرما به طور قطع دمای مناسب برای استفاده از یخ‌آب در باغات وجود دارد.

مدیرامور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: باغداران توجه داشته باشند که آبیاری زمستانی را برای این منظور به صورت غرقابی انجام دهند تا در سرمای طول شب و یخبندان ناشی از آن جمعیت آفات و بیماریها کاهش یابد و در نتیجه موجب کاهش استفاده از سموم کشاورزی در باغات و در نهایت تولید محصول سالم‌تر و با کیفیت‌تر شود.

یخ آب زمستانه یکی از روش‌های فیزیکی برای کنترل آفات و بیماری‌هاست. بسیاری از آفات برای زمستان گذرانی به خاک و یا پوشش‌های گیاهی سطح خاک پناه می‌برند و در این زمان می‌توان با استفاده از روش‌های مختلف فیزیکی و زراعی با آنها مبارزه کرد و یخ آب زمستانه یکی از روشهای بسیار مؤثر و کم هزینه برای کنترل این آفات است.

برای این کار معمولاً زمین را شخم زده و سپس آن را کرت بندی و در نهایت کرت‌ها را آبیاری می کنند که این کار علاوه بر دفن و از بین بردن بسیاری از آفات می‌تواند پناهگاه های زمستانی بسیاری از آفات مثل پسیل، زنجره (خصوصا زنجره مو)، سرخرطومی، مینوز و پروانه های برگ‌خوار را نیز از بین ببرد.

با غرقاب کردن خاک اطراف ریشه و پس از یخ زدن آب در بخش‌های بالای خاک، میزان هوای درون خاک به شدت کاهش یافته و بخشی از آفات و کرمهای خاکزی نیز بر اثر کمبود هوا از بین می‌روند همچنین بخشی از آفات که در بین باقیمانده‌های گیاهی زمستان را می‌گذرانند نیز ممکن است بر اثر ایجاد کریستالهای یخ و آسیب به جلد بدن آنها از بین بروند و مجموعه این اقدامات اگر در زمان مناسب و به درستی انجام شود می‌تواند نقش زیادی در کاهش آفات و بیماری‌ها داشته باشد.

هم اکنون سطح باغات بارور و غیربارور خراسان رضوی با احتساب سطح زیرکشت محصول زعفران معادل ۳۶۲ هزار هکتار با تولید سالانه یک میلیون و ۸۳ هزار و ۸۰۰ تن محصول است.

مطالب مرتبط

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: شفیره آفت مگس مدیترانه‌ای در عمق چند سانتی متری خاک به سر می‌برد لذا توصیه می‌شود کشاورزان مبارزه را از طریق شخم و ...
No Thoughts on کشاورزان از فرصت یخ‌آب زمستانه برای مبارزه با آفات بهره ببرند

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>