پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   کلینیک گیاهپزشکی  »   آشنایی با بیماری گرینینگ مركبات و چگونگی مدیریت آن
30 دی 1399 , ساعت 13:23

آشنایی با بیماری گرینینگ مرکبات و چگونگی مدیریت آن

بیماری میوه سبز مرکبات برای اولین بار در اواخر قرن نوزدهم (۱۸۹۰) توسط کشاورزان جنوب چین، استان گوانگدونگ، بعنوان یک بیماری ناشناخته معروف به بیماری شاخه زرد (yellow shoot disease) مشاهده شد. در سال ۱۹۹۵ نام هوانگ لونگ بینگ (HLB;huang long bing) را به عنوان نام عمومی و رسمی این بیماری انتخاب کردند.

در سال ۱۹۶۷ مشخص شد که این بیماری از طریق پیوند و نیز حشره پسیل از درخت آلوده به درختان سالم منتقل می‌شود. در ابتدا عامل بیماری را ویروسی تلقی می­ کردند. مدتی نیز پس از سال ۱۹۶۷ عامل HLB را شبه مایکوپلاسمایی می پنداشتند تا اینکه عامل HLB اولین بار در سال ۱۹۷۰ با استفاده از میکروسکوپ الکترونی مشاهده شد. در نهایت در سال ۱۹۸۴ ماهیت باکتریایی بودن آن به اثبات رسید.

گونه های عامل این بیماری در نقاط مختلف دنیا عبارتند از:
Candidatus Liberibacter africanus, Candidatus Liberibacter asiaticus, Candidatus Liberibacter americanus

پسیل آسیایی مرکبات (Diaphorina citri) ناقل باکتری Candidatus Liberibacter asiaticus و Candidatus Liberibacter americanus و پسیل آفریقایی مرکبات (Trioza erytreae) ناقل باکتری Candidatus Liberibacter africanus است.

تا کنون بیش از ۴۰ گونه از گیاهان خانواده روتاسه و برخی تیره های دیگر به عنوان میزبان سه گونه Liberibacter عامل بیماری میوه سبز مرکبات گزارش شده است. اکثر گونه های جنس Citrus یا مرکبات مهمترین میزبانان این باکتری هستند.

اگر آلودگی بلافاصله پس از کاشت نهال رخ دهد، پس از مدتی تاج درخت زرد شده و درختان آلوده با شاخ و برگی تنک و متفرق، و سرشاخه‌هایی خشکیده ظاهر می‌شوند. اما اگر آلودگی در درختان مسن ­تر رخ دهد، علایم بیماری محدود به ­همان شاخه­­ ای می ­شود که آلوده شده ­است و بقیه­ قسمت­ های درخت دارای رشد طبیعی با میوه هایی سالم خواهند بود.

مهم­ترین و شاخص­ ترین علایم این بیماری، بر روی میوه‌های آلوده ظاهر می‌شود. میوه‌های آلوده کوچک، نامتقارن با محوری خمیده و بذوری چروکیده و عقیم هستند. مزه­ میوه‌های آلوده، شور و تلخ است. رنگ بخش‌هایی از سطح میوه‌های آلوده بخصوص سطوح مجاور گلگاه، تغییر نکرده و سبز باقی می‌ماند. به­ همین دلیل نام “citrus greening disease” یا میوه سبز مرکبات به این بیماری داده شده است.

سایه روشن­هایی از زرد، سبز روشن و سبز تیره در طیف ­های مختلف بر روی یک برگ بدون حاشیه یا مرز مشخص بین آن­ها باعث می ­شود که برگ حالت ابلقی یا blotchy mottle به ­خود بگیرد.

در کشورهایی که بیماری میوه سبز مرکبات (گرینینگ) شیوع دارد، تنها راه کاشت و داشت علمی و صحیح مرکبات با تولید و عملکرد بالا، مدیریت جامع این بیماری است.

مدیریت این بیماری با استفاده از راه­برد­های مدیریت تلفیقی و با اعمال موارد زیر در برخی از نقاط دنیا مانند آفریقای جنوبی توصیه و اجرا شده است:

۱- تهیه‌ نهال سالم از نهالستان‌های عاری از آلودگی

۲- تمرکز بر روی کاهش منابع آلودگی اولیه با حذف درختان و یا شاخه­ های آلوده

۳- کنترل حشرات ناقل با استفاده از روش‌های مختلف و نگه­داری جمعیت پسیل در پایین­ ترین سطح ممکن

بدیهی است بدون این عملیات، بیماری میوه سبز مرکبات در یک منطقه­ آلوده به ­سرعت گسترش خواهد یافت.

.

سخنرانی علمی-ترویجی طرح یاوران تولید با موضوع «آشنایی با بیماری گرینینگ مرکبات و چگونگی مدیریت آن» توسط دکتر علی علیزاده علی‌آبادی عضو هیات علمی بخش تحقیقات بیماری‌های گیاهی موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور، روز دو‌شنبه ۲۹ دی‌ماه

مطالب مرتبط

محقق مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی هرمزگان در خصوص امکان طغیان مجدد پسیل آسیایی مرکبات در استان هشدار داد. عبدالنبی باقری در تشریح پسیل آسیایی مرکبات بیان ...
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: کشاورزان از فرصت موجود برای استفاده از ظرفیت یخ‌آب زمستانه برای مبارزه با آفات درختان باغات بهره ببرند. هاشم نقیبی ر ...
به تازگی آژانس حفاظت محیط زیست آمریکا (EPA) مجوزی صادر کرده تا بر اساس آن آفت کش آلدیکارب برای مبارزه بر علیه پسیل ناقل بیماری گرینینگ مرکبات (هوانگ لونگ بین) در باغات مرکبات ...
بیماری میوه سبز یا گرینینگ باغ های مرکبات در هرمزگان کنترل شده است. سید حسن حسینی زیارتی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان گفت: قرنطینه کردن باغ های آلوده و جلوگیری از پیوند زدن ...
No Thoughts on آشنایی با بیماری گرینینگ مرکبات و چگونگی مدیریت آن

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>