پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, جهان, علمی  »   ریشه کنی کامل کرم سرخ پنبه از ایالات متحده و شمال مکزیک
2 بهمن 1399 , ساعت 10:31

ریشه کنی کامل کرم سرخ پنبه از ایالات متحده و شمال مکزیک

همکاری مشترک دانشگاه آریزونا، کشاورزان پنبه کار، دولت و صنایع مرتبط به همراه به کارگیری یک استراتژی کنترلی چندگانه منجر به ریشه کنی کامل آفت کرم سرخ پنبه در آمریکا و شمال مکزیک شده است.

بر طبق نتایج یک تحقیق که به تازگی منتشر شده است، استفاده از پنبه های تراریخته حامل ژن باکتری Bacillus thuringiensis (Bt)   به همراه رهاسازی میلیاردها حشره عقیم سازی شده در کنار هم اثر سینرژیستی یا تشدیدکنندگی داشته و باعث ریشه کنی کامل آفت از آمریکای شمالی و شمال مکزیک گردیده است.

کرم سرخ پنبه (Pectinophora gossypiella) که از مهاجم ترین و خسارت زاترین آفات کشاورزی است، اوایل قرن ۲۰  در مناطق پنبه کاری آمریکا ظاهر گردید و به مدت چندین دهه خسارتهای سنگینی در این مناطق بر جای گذاشت.

از سال ۱۹۹۶ کشت پنبه های تغییر یافته ژنتیکی حامل ژن باکتری Bacillus thuringiensis (Bt)  در این مناطق آغاز شد که تا ۹۰ درصد منجر به کاهش جمعیت آفت و کاهش سمپاشی با آفت کش ها و در نتیجه کاهش هزینه های کشاورزان شد. در پنبه های تراریخته با ژن باکتری Bt مولکول پروتئینی تولید می شود که برای بیشتر لاروهای حشرات از جمله آفت کرم پنبه کشنده است و به محض تغذیه از گیاه باعث از بین رفتن آنها می شود.

هرچند که استفاده از پنبه های تراریخته در کنترل آفت بسیار موفقیت آمیز بود اما به تدریج این حشرات شروع به بروز مقاومت در برابر پروتئین Bt کردند. این موضوع باعث شد تا دانشمندان به دنبال راه حل هایی برای جلوگیری از بی اثر شدن ژن  Bt علیه آفت باشند. رهاسازی میلیاردها حشره عقیم سازی شده در این مناطق با استفاده از هواپیما یکی از این روش ها بود.

بر اساس این تحقیق با بکارگیری این دو روش جمعیت آفت در ایالت آریزونا از ۲ میلیارد حشره در سال ۲۰۰۵ به  صفر مورد در سال  2013 رسید و با اجرای این برنامه در دیگر مناطق پنبه کاری ایالات متحده و شمال مکزیک، در تمامی این مناطق آفت ریشه کن شده است.

حذف این آفت موجب شده تا در فاصله سالهای ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹ در هزینه های کشاورزان ۱۹۲ میلیون دلار صرفه جویی شود و همچنین از آسیب های زیست محیطی همراه با مصرف آفت کش ها جلوگیری شود.

مطالب مرتبط

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشوردر دومین جلسه هم‌اندیشی کنترل زراعی زمستانه کرم خاردار پنبه در بخش انابد شهرستان بردسکن با بیان اینکه گیاه پنبه مورد حمله تعداد زیادی از عوامل ...
رئیس جهاد کشاورزی فارس گفت: اولین گزارش مشاهده آفت برگ خوار پاییزه در استان از شهرستان داراب دریافت شده است. مجتبی دهقان پور در نشست شورای کشاورزی استان با اشاره ...
مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان از کشاورزان خواست برای حفظ مزارع سویا، پنبه و آفتابگردان از آسیب کرم برگ خوار مزارع خود را سم پاشی کنند. به گزارش خبرگزاری ...
آفت کرم خاردار و کرم قوزه پنبه به برخی از مزارع پنبه شهرستان فسا خسارت زده است. انصاری مدیر جهاد کشاورزی فسا در همایش روز مزرعه پنبه که در سایت ...
No Thoughts on ریشه کنی کامل کرم سرخ پنبه از ایالات متحده و شمال مکزیک

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>