پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   بازدید مسئولین سازمان حفظ نباتات از موزستان های سیستان و بلوچستان
1 بهمن 1399 , ساعت 11:29

بازدید مسئولین سازمان حفظ نباتات از موزستان های سیستان و بلوچستان

مسعود لطیفیان معاون کنترل فات سازمان حفظ نباتات از موزستان های منطقه زرآباد استان سیستان و بلوچستان بازدید کرد.

در این بازدید که اکبر آهنگران، مدیر کل دفتر پیش آگاهی سازمان به اتفاق معاون بهبود تولیدات گیاهی، مدیر حفظ نباتات و مدیر باغبانی استان سیستان و بلوچستان و جمعی از مدیران و کارشناسان محلی حضور داشتند از وضعیت کشت شهرستان های #زرآباد و وضعیت کنترل عوامل خسارتزای گیاهی بازدید به عمل آمد.

در دی ماه سرمای کم سابقه که نیمه شمالی استان سیستان و بلوچستان را فرا گرفته بود به مناطق مرکزی و جنوب استان نفوذ کرده و سبب شد بیش از ۱۰۰۰ هکتار از باغات موز زرآباد در جنوب این استان به طور کامل نابود شود.

در پی این سرما روستاهای بخش زرآباد بیشترین خسارت را دیده اند به طوری که تا کنون خسارتی که به بخش کشاورزی این مناطق وارد شده حدود ۷۵۰ میلیارد تومان برآورد شده است.
همچنین ۳۰ هکتار از باغات گوآوا به صورت ۱۰۰ درصد آسیب دیده بودند.

طبق مشاهدات، مناطق میانه کاری شده با نخیلات و موز رقم والری کمتر آسیب دیده و همچنین پایلوت های سایبان موز از سرمازدگی جلوگیری کرده بود.

قبل از سرما زدگی، علائم خشکیدگی درختان موز در برخی باغات وجود داشت که علت آن آلودگی به نماتدهای بیماری زای گیاه از جمله نماتد زخم ریشه و نیز عوامل قارچی به ویژه فوزاریوم تشخیص داده شده و علت شیوع آنها، وقوع سیلاب شدید در دی ماه سال گذشته و غرقاب چند روزه باغات موز بوده است.

در ادامه از پایلوت های تحقیقاتی در نظر گرفته شده برای کنترل نماتد و قارچ های آلوده کننده موز بازدید بعمل آمد .

با توجه به اثر سرما بر پایلوت ها مقرر شد مجددا ً عملیات در پایلوت ها تکرار شود و کارآیی هر تیمار مورد ارزیابی قرار گیرد.

مطالب مرتبط

سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور، شکل‌گیری نهضت مردمی و ممنوعیت انتقال پاجوش‌ را راهکار اصلی مبارزه با آفت خطرناک سوسک سرخرطومی درختان نخل دانست و گفت: برخی مواقع اعتبار برای مبارزه نیاز نیست ...
اولین نشست همکاری های کشاورزی ایران و هند با حضور مریم جلیلی مقدم سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور، خانی نوذری معاون توسعه بازرگانی وزارت جهادکشاورزی و زهرا جلیلی مقدم مدیر کل دفتر امور ...
مدیرکل دفتر پیش‌آگاهی و کنترل عوامل خسارتزای سازمان حفظ نباتات کشور گفت: با همکاری مشترک سازمان حفظ نباتات و سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، صدور نسخه گیاهپزشکی الکترونیکی از طریق سامانه ...
دهمین نمایشگاه تخصصی نهاده های کشاورزی تهران روز دوشنبه یازدهم دی ماه 1402 در محل نمایشگاه های بین المللی ایران مال در تهران آغاز به کار کرد. در مراسم افتتاح ...
No Thoughts on بازدید مسئولین سازمان حفظ نباتات از موزستان های سیستان و بلوچستان

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>