پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, همدان  »   شناسایی بیماری پوسیدگی میوه‌های گوجه‌فرنگی در گلخانه‌ها
30 دی 1399 , ساعت 10:37

شناسایی بیماری پوسیدگی میوه‌های گوجه‌فرنگی در گلخانه‌ها

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی هرمزگان گفت: بیماری پوسیدگی میوه‌های گوجه‌فرنگی در برخی از گلخانه ‌های استان هرمزگان شناسایی شد.

آزاده گودرزی در این باره بیان کرد: طی دو سال گذشته، بیماری پوسیدگی میوه ‌های گوجه‌فرنگی در برخی از گلخانه‌ های استان هرمزگان مشاهده شده است.

به گفته وی علائم این بیماری روی میوه‌های گوجه‌فرنگی به‌صورت لکه‌های بافت مرده متحدالمرکز به رنگ قهوه‌ای روشن مشاهده می‌شود که در صورت وجود شرایط محیطی مساعد، این لکه‌ها به سرعت روی سطح میوه گسترش می‌یابند.

گودرزی گفت: بر اساس بررسی‌های آزمایشگاهی مقدماتی انجام‌شده ، عامل این بیماری گونه‌ای از جنس قارچی Cladosporium تشخیص داده شده است.

وی خاطرنشان کرد: این بیماری به‌ویژه در گلخانه‌هایی که از تهویه مناسبی برخوردار نیستند، از گسترش قابل توجهی برخوردار است.

گودرزی عنوان کرد: به منظور مدیریت این بیماری، ایجاد تهویه مناسب در فضای گلخانه و محلول‌پاشی گیاهان با قارچ‌کش ‌های معالجه‌کننده ضروری است. در حال حاضر، جداسازی عامل بیماری روی محیط کشت مصنوعی و شناسایی آن در سطح گونه از طریق انجام آزمون‌های مولکولی در حال انجام است.

.

مطالب مرتبط

مدیر حفظ نباتات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان با اشاره به مشاهده بیماری بادزدگی در مزارع سیب زمینی استان به کشاورزان برای از بین بردن و پیشگیری از این بیماری توصیه‌هایی کرد....
اولين جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری ویروسی روگوز قهوه ای میوه گوجه فرنگی به رياست دکتر رنجبر اقدم رئیس سازمان حفظ نباتات کشور در سالن میلاد سازمان برگزارشد. اين نشست ...
جمهوری آذربایجان اعلام کرد محموله‌های فلفل آلوده به بیماری ویروس چروکیدگی قهوه ای (ویروس روگوز قهوه ای میوه گوجه فرنگی) که از ایران وارد این کشور شده بود را کاملا از بین برده ...
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در جلسه بررسی صادرات محصولات گلخانه‌ای گفت: اصفهان در زمینه تولیدات گلخانه‌ای فعالیت خوبی دارد. رئیس زاده ادامه داد: امروز محصول فلفل ...
No Thoughts on شناسایی بیماری پوسیدگی میوه‌های گوجه‌فرنگی در گلخانه‌ها

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>