جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, ایران  »   لزوم استاندارد سازی حد مجاز آلاینده‌ها در محصولات کشاورزی
8 خرداد 1395 , ساعت 18:47

مدیرکل سلامت غذا وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد

لزوم استاندارد سازی حد مجاز آلاینده‌ها در محصولات کشاورزی

مدیر‌کل دفتر محیط زیست و سلامت غذا وزارت جهاد با بیان اینکه یکی از موارد لزوم مصرف کود براساس آزمون خاک، نسخه نویسی و تعیین مقدار نوع و زمان مصرف کود است، گفت: کاربرد کود باید بر اساس مدیریت حاصلخیزی خاک و نیاز محصول باشد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی، محمد شجاع الدینی در مورد وضعیت مصرف کود‌های شیمیایی در کشور، گفت: باتوجه به شرایط  اقلیمی کشور به دلیل محدودیت منابع آب و محدودیت‌های اقلیمی و خاکی مانند؛ خشکی و شوری برای تأمین غذا نیازمند ارتقای میزان تولید در واحد سطح در بخش کشاورزی هستیم از این رو جایگاه تغذیه گیاهی و استفاده از کودها بیش از پیش حائز اهمیت است.

مدیر کل دفتر محیط زیست و سلامت غذا وزارت جهاد کشاورزی افزود: متوسط جهانی مصرف کود ۱۳۴ کیلوگرم در هکتار است در حالی که این رقم برای ایران ۸۳ کیلو گرم در هکتار است.

شجاع الدینی با اشاره به اینکه با افزایش میزان کود مصرفی می توان سلامت مواد غذایی تولید شده را در کشور تضمین کرد، تصریح کرد: تضمین سلامت محصول کشاورزی تولید شده از لحاظ کود و تغذیه نیازمند، مواد اولیه تولید کود داخلی یا وارداتی سالم وعاری از ناخالصی و فلزات سنگین و مضر است، همچنین کاربرد کود در مزرعه باید بر اساس مدیریت حاصلخیزی خاک و نیاز هر محصول باشد.

وی افزود: بنابراین در صورت تأمین کود مورد نیاز و با کیفیت همراه با مواد اولیه کودی خالص باید متناسب با نیاز مناطق مختلف توزیع و مصرف شود.

مدیر‌کل دفتر محیط زیست و سلامت غذا با بیان اینکه، کود توزیع شده در مزارع باید بر مبنای نیاز گیاه از طریق “آزمون خاک و گیاه” مصرف شود، عنوان کرد: این روشی علمی در جهت تعیین مقدار عنصر غذایی قابل استفاده در خاک و توصیه کود مصرفی است.

وی همچنین افزود: یکی از موارد لزوم مصرف کود بر اساس آزمون خاک، نسخه نویسی و تعیین مقدار نوع و زمان مصرف کود صورت می‌گیرد.

شجاع الدینی، ضمن اشاره به اینکه امکان افزایش کود همراه با تولید محصول سالم بیشتر در کشور وجود دارد، بیان داشت: در این راستا آزمایشگاه‌های تجزیه خاک، آب و گیاه (آزمایشگاه‌های خاکشناسی) که در نقاط مختلف کشور پراکنده هستند، از جمله ابزارهای لازم برای انجام این مهم است، همچنین توزیع، مصرف نامناسب و بدون توجه به توصیه علمی از مهم‌ترین دلایل کارایی پایین مصرف کود حتی بد مصرفی آن در کشور است.

مدیر کل دفتر محیط زیست و سلامت غذا، عامل سرطان‌ زایی برخی محصولات کشاورزی را نتیجه بدمصرف کردن “سم و کود” دانست و بیان داشت: کاربرد سموم خطرناک و کودهای نامناسب که در برخی موارد عاری از ماده غذایی برای گیاه و محتوای اجزای ناسالمی همچون فلزات سنگین است.

وی در مورد مصرف بهینه کودهای شیمیایی که می‌تواند عملکرد محصول را ۳۰ تا ۵۰ درصد افزایش دهد، اظهار اشت: بر اساس تبصره ۵ ماده ششم قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی، مصرف کود باید بر اساس نسخه تجویزی بر مبنای نتایج تجزیه خاک و گیاه باشد.

وی با اشاره به اینکه، “آزمایشگاه‌ها” به عنوان یکی از ارکان مهم مصرف بهینه کود هنوز نتوانسته‌اند نقش خود را ایفا کنند، عنوان کرد: با وجود بیش از ۱۵۰ آزمایشگاه خصوصی و وجود الزامات قانونی بنا به دلایل مختلف این آزمایشگاه‌ها جایگاه خود را پیدا نکرد‌ه‌اند.

شجاع الدینی، تاکید کرد: در این زمینه نیاز است بخش‌های خصوصی از جمله سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و همچنین تعاونی‌های تولیدی، اتحادیه‌ها و تشکل‌های تولیدکنندگان همچنین بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی حساسیت بیشتری به این مسائل نشان دهند.

وی افزود: به تولیدکنندگان بخش کشاورزی توصیه می‌شود از کودهای ثبت و تایید شده توسط وزارت جهاد کشاورزی استفاده کنند همچنین تغذیه و استفاده از کود را بر مبنای اطلاع اولیه از وضعیت حاصلخیزی خاک مزرعه و توصیه‌های کودی کارشناس تغذیه انجام دهند.

مدیر کل دفتر محیط زیست و سلامت غذا، گفت: بزودی استاندارد حد مجاز آلاینده‌ها در محصولات کشاورزی با همکاری سازمان ملی استاندارد در کشور اجرایی می‌کنیم و هموطنان می‌توانند، با اطمینان بیشتری از تولیدات کشاورزی استفاده کنند.

منبع: خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط

بیش از ۹۰ فروشندگی عرضه نهاده‌های کشاورزی در قائم شهر پایش شد. مدیر جهاد کشاورزی قائم شهر با اشاره به پایش ۹۶ فروشگاه سموم نباتی کشاورزی در این شهرستان، گفت: ...
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: در زمان حاضر ۱۰ درصد آفت کش‌های نباتی تولیدی کشور در این استان فرموله می‌شود که با بهره برداری از یک مگا پروژه جدید ...
کشاورزان گلستانی از عملکرد نامناسب سموم در مزارع گلایه دارند . به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز گلستان کشاورزان گلستانی از عملکرد نامناسب سموم در مزارع گلایه دارند و خواستار توجه ...
داروخانه‌های گیاهپزشکی در فارس مجاز به فروش سموم بدون نسخه به بهره برداران نخواهند بود. رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان گفت: با دستور استاندار فارس و ...
No Thoughts on لزوم استاندارد سازی حد مجاز آلاینده‌ها در محصولات کشاورزی

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>