پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, استان ها, دسته‌بندی نشده, گلستان  »   اجرای عملیات کنترل بیولوژیک و غیرشیمیایی در استان گلستان
5 بهمن 1399 , ساعت 13:19

اجرای عملیات کنترل بیولوژیک و غیرشیمیایی در استان گلستان

مدیر حفط نباتات استان گلستان از انجام عملیات كنترل بیولوژیک و غیر شیمیایی در این استان خبر داد.

مدیر حفط نباتات استان گلستان از انجام عملیات کنترل بیولوژیک و غیر شیمیایی در این استان خبر داد.

کیانوش حق نما گفت: در سال جاری جهت ردیابی، شناسایی و پیش آگاهی آفات مهم محصولات زراعی و باغی، انواع مختلف فرمون های جنسی جلب کننده حشرات، کارت زرد و تله (دلتا و سراتراپ) در اختیار کشاورزان و باغـداران قرار گرفت.

وی افزود: در خصوص عامل میکروبی حشـره کش BT نیز در مجموع سطحی معادل  693 هکتار در سطح مزارع گوجه فرنگی، پنبه و سویا مصـرف شده است .

وی گفت: نتایـج بـدست آمده حاکی از آن است که این عملیات در کاهش جمعیت آفات و در کاهش تعداد دفعات سمپاشی تاثیر بسزایی داشته است.

حـق نمـا در خصوص تـاریخچه تولیـد حشـرات مفیـد در اسـتان گلسـتان اظهـار داشت: آغاز تحقیقات اولیه دراین زمینه به اوایل سال ۱۳۶۰ توسـط مرکز تحقیقـات کشاورزی اسـتان باز می گردد که با ایجاد یک مرکز تحت عنوان انسـکتاریوم از سال ۱۳۷۳ و جذب نیرو و حمایت مسؤلین وقت سازمان جهاد کشاورزی شـروع گردید و شـروع واگذاری کار تولید به بخش خصوصی از سال ۱۳۷۶ضمن آموزش و انتقال تجربیات بصورت تجاری به تولیدکنندگان واگذار گردید.

وی گفت: در حال حاضر ۱۰ واحد تولید کننده عوامل بیولوژیک در استان وجود دارد که طبق فراخوان عمومی انجام شده قرارداد تولید بنام یک واحد می باشد که تولید عوامل بیولوژیک را بر عهده دارد. طبق هماهنگی های بعمل آمده با تولید کننده اصـلی از توان سایر تولید کنندگان اسـتان هم بهره برداری می گردد.

وی درباره تعرفه خرید عوامل مفید بیولوژیک گفت: بر اساس مصوبه ستاد ملی راهبری و نظارت بر برنامه یارانه ای، مقـدار تعرفه در نظر گرفته شده برای خریـد عوامل مفید بیولوژیک از تولید کنندگان توسط کشاروز ۴۵ درصد برای رهاسازی در مزارع و باغات (بجز گلخانه ها) می باشد.

وی افزود: در صورت اسـتقبال و آمادگی کشاورزان جهت اجرای کنترل بیولوژیک بیشتر از سطح ابلاغی تعیین شده محصولات زراعی و باغی، با احتساب هزینه های انتقال، رهاسازی و نظارت بر عملیات اجرایی تعرفه خریـد مواد بیولوژیک بصورت آزاد دریافت می گردد.

مطالب مرتبط

شمشاد، درختی همیشه سرسبز و بومی جنگل‌های هیرکانی شمال ایران است که نامش در فهرست گونه‌های در معرض خطر انقراض قرار دارد. تنها ذخیره گاه شمشاد در استان گلستان به ...
معاون جنگل سازمان منابع طبیعی ­گفت: ­عمده آفات ­در جنگل‌های زاگرس،­­ جوانه خوار و برگ خوار بلوط است که با محلول پاشی غیرشیمیایی مبارزه با آن‌ها را شروع کردیم. ­به ...
معاون مدیریت حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به لزوم مدیریت و کنترل آفت جوانه خوار مرکبات، توصیه‌های فنی مدیریت و جلوگیری از خسارت این آفت را اعلام کرد....
عملیات مبارزه با پروانه برگ خوار سفید بلوط در سطح هفت هزارو ۲۲۴ هکتار در شهرستان های کهگیلویه، لنده، باشت، بهمئی، بویراحمد و دنا با استفاده با محلول BT آغاز شده است . ...
No Thoughts on اجرای عملیات کنترل بیولوژیک و غیرشیمیایی در استان گلستان

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>