پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, جهان  »   شکایت از مونسانتو به علت تامین عامل نارنجی در جنگ ویتنام
7 بهمن 1399 , ساعت 7:11

شکایت از مونسانتو به علت تامین عامل نارنجی در جنگ ویتنام

یک زن فرانسوی -ویتنامی از شرکت مونسانتو برای تامین عامل نارنجی ارتش آمریکا در جنگ ویتنام شکایت کرد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، یک زن فرانسوی – ویتنامی ۱۴ شرکت از جمله شرکت مونسانتو-بایر را به کمک به آمریکا برای استفاده از عامل نارنجی در جنگ ویتنام و آسیب به محیط زیست متهم کرد. عامل نارنجی در آن زمان بخش عمده ویتنام را آلوده کرد و گفته می‌شود موجب افزایش سرطان در این کشور شده است.

در برخی مناطق زمین‌های کشاورزی همانند زمین‌های سوخته است. در این مناطق از ۵۰ سال پیش زمانی که ارتش آمریکا عامل نارنجی را در جریان جنگ ویتنام در سال‌های ۱۹۶۱ تا ۱۹۷۱ منتشر کرد هیچ گیاهی رشد نکرده است. هدف این کار از بین بردن جنگل‌های پناهگاه جبهه رهایی بخش ملی بود.

تران تونگا شاکی این پرونده در آن زمان یک کودک بود. وی ‌گفت هواپیمایی از نزدیکی ما عبور کرد و ماده‌ای را به زمین ریخت. من خیلی زود یک ماده چسبنده را احساس کردم که بر روی بدن من نشسته بود. پس از آن من به شدت به سرفه افتادم.
این زن که هم اکنون ۷۸ ساله است امیدوار است شرکت‌های کشاورزی-شیمیایی از جمله مونسانتو را که عامل نارنجی را برای ارتش آمریکا تامین کردند محکوم کند. این شرکت‌ها به نابودی محیط زیست متهم هستند.
علاوه بر این عامل نارنجی بر سلامت تونگا هم تاثیرگذار بود. وی دو بار به سل و همچنین به سرطان مبتلا شده است و هم اکنون نیز دیابت دارد.

طبق برآورد سازمان‌های غیر دولتی ۴ میلیون نفر به همین ترتیب در معرض عامل نارنجی قرار گرفتند که موجب ابتلا به سرطان و ایجاد اختلالات مادرزادی در نسل‌های بعدی شده است.
دینه کوانگ توان رئیس بخش اطفال بیمارستان هوئه گفت همه کودکانی که بیماری‌های مادرزادی دارند از مرکز ویتنام می‌آیند. این منطقه بیش از همه مناطق دیگر در زمان جنگ در معرض عامل نارنجی قرار گرفته است. والدین این کودکان همگی در همان منطقه زندگی می‌کردند.

شرکت بایر که شرکت مونسانتو را خریداری کرده است تلاش می‌کند این اتهام را رد کند و تاکید می‌کند عامل نارنجی انحصارا با اهداف نظامی تولید نشده است.
شرکت بایر اعلام کرد با توجه به شرایط ساخت عامل نارنجی و چگونگی و زمان استفاده از آن دولت آمریکا مسئول است و این ارتباطی به تامین کنندگان زمان جنگ ندارد.
اما از دیدگاه تونگا این شرکت‌های تامین کننده هستند که مسئولیت مستقیم را برعهده دارند. وی این شرکت‌ها را متهم می‌کند که دولت آمریکا را در مورد خطر عامل نارنجی فریب دادند.

.

مطالب مرتبط

رئیس انجمن تولید کنندگان سموم کشاورزی گفت: سه سال پیش شرکت بایر آلمان از ایران رفت اما امروز سموم کشاورزی با کیفیت تری نسبت به آنها تولید می کنیم. به ...
بایر، شرکت عظیم سازنده آفت کش ها و علف کش ها اعلام کرد که محصولات بر اساس گلایفوسیت را از بازار مصارف خانگی (چمن و باغچه) حذف خواهد کرد. این شرکت وعده داده ...
درخواست فرجام خواهی شرکت بزرگ آفت کش سازی بایر در رابطه با قانون ممنوعیت حشره کش های تولیدی این شرکت توسط اتحادیه اروپا که متهم به از بین بردن و کاهش جمعیت زنبورهای ...
سهامداران آلمانی شرکت بایر از این شرکت به علت خرید 63 میلیارد دلاری شرکت آمریکایی مونسانتو در سال 2018 شکایت کردند. دو شرکت حقوقی از طرف سهامداران آلمانی این شکایت را به دادگاهی ...
No Thoughts on شکایت از مونسانتو به علت تامین عامل نارنجی در جنگ ویتنام

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>