پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   دستور وزیر کشاورزی برای کنترل گیاه مهاجم خارجی پالونیا
8 بهمن 1399 , ساعت 14:25

دستور وزیر کشاورزی برای کنترل گیاه مهاجم خارجی پالونیا

وزیر جهاد کشاورزی دستور ایجاد محدودیت های قانونی برای توسعه گیاه مهاجم پالونیا داد و خواستار پیگیری این موضوع و کنترل و پایش نهالستان های این گیاه وارداتی شود.

وزیر جهاد کشاورزی دستور ایجاد محدودیت های قانونی برای توسعه گیاه مهاجم پالونیا داد و خواستار پیگیری این موضوع و کنترل و پایش نهالستان های این گیاه وارداتی شود.

به گزارش تسنیم، خاوازی وزیر جهاد کشاورزی با ارسال نامه ای به منصور رئیس سازمان جنگل ها دستور ایجاد محدودیت های قانونی برای توسعه گیاه مهاجم پالونیا را داد و خواستار پیگیری این موضوع و کنترل و پایش نهالستان های این گیاه وارداتی شود.

شرح نامه نگاری های انجام شده در این ارتباط میان دستگاه هی مختلف به شرح زیر است.

.

مرجع ملی کنوانسیون تنوع زیستی: هیچ یک دستگاه‌های حاضر به مقابه این گیاه نیست

زند مسئول مرجع ملی کنوانسیون تنوع زیستی در این ارتباط نامه ای به وزیر جهاد کشاورزی نوشته و ضمن برشمردن خطرات این گیاه مهاجم اعلام کرده است که هیچ دستگاهی حاضر به مقابله با این گیاه نیست.

.

جناب آقای دکتر خاوازی
وزیر محترم جهاد کشاورزی
با سلام و احترام
به دنبال درخواست رئیس محترم اتحادیه انجمن های علمی علوم زیستی از وزارت جهاد کشاورزی و مرجع ملی کنوانسیون تنوع زیستی در خصوص برخی گونه‌های مهاجم گیاهی و جانوری مرجعیت ملی کنوانسیون تنوع زیستی جلسه‌ای را با هدف بررسی ابعاد مختلف گونه‌های گیاهی مهاجم غیربومی کشور با تاکید بر گیاه پالونیا در تاریخ ۱۳۹۹/۹/۱۰ و با مشارکت دستگاه‌های تخصصی وزارت جهاد کشاورزی (سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری، سازمان حفظ نباتات و موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع) اتحادیه انجمن های علوم زیستی کشور و متخصصین دانشگاهی برگزار کرد. جمع بندی جلسه برای اقدام مقتضی به شرح ذیل به استحضار می رسد:

حاضرین در جلسه به اتفاق آرا مخالفت خود را با کشت این گیاه را تحت هر عنوانی در کشور اعلام نمودند از آنجایی که کشت این گیاه فعلاً نیز توسط سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری کشور ممنوع تلقی شده است، بنابراین لازم است مولفه‌های اقدام قانونی برای ممانعت از کشت این گیاه که در حال حاضر به صورت پراکنده در کشور در حال انجام است، تبیین و در این ارتباط اقدام لازم و نظارت بعدی بر حسن اجرای آن صورت پذیرد.

ضمناً با توجه به اینکه هیچ یک از دستگاه‌های حاضر در جلسه مستقیماً مسئولیت جلوگیری از توسعه این گیاه مهاجم را عهده‌دار نشدند، خواهشمند است ترتیبی اتخاذ فرمایید تا دستگاهی که باید از کشت و توسعه این گونه مهاجم جلوگیری کند مشخص و اقدامات لازم برای برخورد با فعالیت‌های غیرقانونی انجام شده صورت پذیرد.

پیشاپیش از حسن توجه جنابعالی قدردانی می شود.

اسکندر زند

مشاور وزیر و مرجع ملی کنوانسیون تنوع زیستی

.

هامش وزیر به رئیس جنگلها

پیرو این نامه نگارهای خاوازی وزیر جهاد کشاورزی نیز به توجه به اهیمت موضوع بر روی نامه مجمه ملی تنوع زیستی را هامش کرده و خطاب به منصور رئیس سازمان جنگل ها اعلام کرد که محدودیت های قانونی توسعه این گیاه(مهاجم) به طور جدی پیگیری و نهالستان های این گیاه تحت کنترل و پایش باشد و برای این موضوع مهم برنامه ریزی داشته باشید.

.

دفتر وزارتی: حسب دستور مقام عالی وزارت اقدام کنید

جناب آقای دکتر منصور
معاون محترم وزیر و رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور
سلام علیکم
با احترام به پیوست نامه شماره ۲۵۲۰۵/۲۰۰/۴ مورخ ۹۹/۹/۳۰ مرجع ملی کنوانسیون تنوع زیستی در خصوص بررسی برخی گونه‌های مهاجم گیاهی و جانوری با تاکید بر گیاه پالونیا ارسال می گردد. خواهشمند است دستور فرمایید حسب دستور مقام عالی وزارت به شرح زیر اقدام لازم معمول و از نتیجه حاصله این دفتر را مطلع نمایند.

با سلام موضوع محدودیت‌های قانونی توسعه این گیاه به طور جدی پیگیری شود. نهالستانهای این گیاه تحت پایش و کنترل باشد و برایه این موضوع مهم برنامه داشته باشید.

سعید سعادت

مشاور وزیر و مدیرکل دفتر وزارتی

مطالب مرتبط

وزیر جهادکشاورزی به‌دنبال درخواست اتحادیه انجمن‌های علمی علوم زیستی و مرجع ملی کنوانسیون تنوع زیستی، دستور پیگیری موضوع جلوگیری و محدودیت کاشت پالونیا در کشور را صادر کرد. کاشت این گیاه به‌دلیل بازدهی ...
No Thoughts on دستور وزیر کشاورزی برای کنترل گیاه مهاجم خارجی پالونیا

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>