پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, ایران, گفتگو  »   استقبال کشاورزان از آفت‌کش‌های غیرشیمیایی تولید داخل/ افزایش ۵ قلم آفت‌کش زیستی و طبیعی جدید به سبد آفت‌کش‌ها
10 بهمن 1399 , ساعت 11:36

استقبال کشاورزان از آفت‌کش‌های غیرشیمیایی تولید داخل/ افزایش ۵ قلم آفت‌کش زیستی و طبیعی جدید به سبد آفت‌کش‌ها

معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات با اشاره به سود ۵۶ برابری استفاده از آفت‌کش‌های زیستی نسبت به انواع شیمیایی آن، از اضافه شدن پنج قلم آفت‌کش زیستی جدید به سبد آفت‌کش‌های کشور خبر داد.

حوزه کشاورزی به عنوان بخش اصلی در تأمین اقلام اساسی سبد مصرفی خانوار‌ها اهمیت ویژه‌ای در اقتصاد هر کشوری دارد؛ یکی از برنامه‌های مهم اقتصادی کشورها، سرمایه‌گذاری در این حوزه است به گونه‌ای که برای پیروزی در رقابت بین‌المللی، سیاست‌های زیادی در راستای تولید بهینه (افزایش کیفیت محصولات و کاهش هزینه تولید) محصولات اتخاذ می‌کنند؛ سیاست‌هایی که بنا به قوانین بین المللی و همینطور ذائقه و سلیقه بازار مصرف تعیین می‌شوند.

در کشور ما نیز در راستای تقویت حوزه کشاورزی و تولید محصولاتی با استاندارد جهانی، توجه به تولید کالا‌هایی مطابق با استاندرد‌های بازار‌های جهانی، چند سالی است که مورد توجه متولیان این حوزه قرار گرفته است؛ اقدامات و برنامه‌های زیادی در قالب تهیه نهاده‌های سالم و توجه به مراحل مختلف کشت، داشت و برداشت، جایگزین‌کردن روش‌های غیرشیمیایی در حفظ نباتات انجام و طراحی شده است؛ یکی از این سیاست‌ها استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش بنیان و توان بنگاه‌های علمی کشور است.

مسعود لطیفیان در گفت‌وگو با میزان در خصوص استفاده از ظرفیت‌های علمی کشور در حفظ محصولات کشاورزی گفت: یکی از سیاست‌های سازمان حفظ نباتات، استفاده از فن‌آوری‌های نوین و دانش‌بنیان است به همین دلیل ما در معاونت کنترل آفات به دنبال این هستیم تا از ظرفیت این شرکت‌ها نهایت استفاده را در راستای اهداف سازمان داشته باشیم.

معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات با تاکید بر اینکه سازمان در حوزه‌های متعدد مانند تکنولوژی و روش‌هایی پیش‌آگاهی و ردیابی آفات نیاز به فنآوری‌های جدید دارد، تصریح کرد: یکی از سیاست‌های ما در سازمان فراهم کردن مدل‌های مختلف و مطابق با دانش روز دنیا در حوزه‌های مختلف تکنولوژی است و در همین راستا از انواع یافته‌های تحقیقاتی که تولید شده در واحد‌های دانشگاهی و سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی استقبال می‌کنیم.

وی استفاده از تکنولوژی‌هایی مانند سیستم‌های اطلاعات جغرافیایی را از جمله نیاز‌های حوزه پیش‌آگاهی و آفات دانست و افزود: سازمان به دنبال استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌ها و مراکز فعال در این حوزه‌هاست؛ سیاست‌های سازمان در استفاده از فناوری‌های نوین در بخش کنترل بیولوژیک آفات کشاورزی و در راستای کاهش کنترل شیمیایی و جایگزین کردن تکنولوژی‌های جدید است؛ در این زمینه سازمان از همکاری با شرکت‌های دانش بنیان و استارت‌اپ‌هایی که می‌توانند در این بخش کمک کننده باشند استقبال می‌کند.

لطیفیان در ادامه به گردهمایی توسعه و تجاری سازی فناوری‌های کنترل غیرشیمیایی که روز یکشنبه (۵ بهمن ماه) با حضور معاون فناوری ریاست جمهوری و شرکت‌های دانش‌بنیان برگزار شد، اشاره کرد و افزود: اولین گردهمایی کریدور توسعه علم و فناوری کنترل بیولوژیک و غیرشیمیایی در واقع استارتاپی در حوزه توسعه فناوری آفت‌کش‌های غیرشیمیایی بود؛ از ابتدای سال حدود ۴۰ طرح در زمینه آفت‌کش‌ها به دست ما رسیده است که ۱۱ طرح آن مصوب شده است و از این تعداد ۹ طرح متعلق به فناوری‌های کنترل غیرشیمایی بودند؛ و مقرر شده است تسهیلاتی برای توسعه دانش و فناوری در اختیار این شرکت‌ها قرار بگیرد.

معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات سطح مبارزات غیرشیمیایی در کشور، با استناد به آمار مربوط به سال زراعی ۱۳۹۹ – ۱۴۰۰، تصریح کرد: برنامه ریزی سازمان برای مبارزه با عوامل خسارت‌زای محصولات در حوزه زراعی، سه میلیون و ۲۵۰ هزار هکتار و در حوزه باغی ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار هکتار است.

وی با توضیح اینکه عوامل بیولوژیکی به دو دسته ماکرو ارگانیسم و میکرو ارگانیسم تقسیم می‌شوند گفت: سازمان در سال جاری ۲۴۳ کیلوگرم زنبور تریکوگراما، ۱۱۱ میلیون عدد زنبور براکون، ۳۵ میایون عدد زنبور تلنموس، ۸۰۰ هزار کفشدوزک، ۶ هزار و ۳۰ کیلوگرم عوامل میکروبی، ۲۱ میلیون عدد کنه سویرسکی، ۱۰۰ هزار عدد کنه کالیفورنیکوس و ۵۰ هزار عدد سِن اوریوس و ۱۰۵ هزار عدد سن ماکرولوفوس، به مبارزه با آفات تدارک دید.

لطیفیان در ادامه افزود: خوشبختانه در شرایط فعلی کشور، کشاورزان استقبال خوبی از روش‌های کنترل شیمیایی نوین دارند، اما در این زمینه نیاز به آموزش و ترویج بیشتر است که سازمان حفظ نباتات با همکاری سازمان آموزش و ترویج کشاورزی در این خصوص، برنامه‌های جدی را دنبال می‌کند. در این راستا در یک ماهه گذشته هشت برنامه ملی آموزش و ترویج را برای محصولات اصلی کارشناسان و کشاورزان برگزار شده است و این برنامه‌های آموزشی همچنان ادامه خواهد داشت.

وی در خصوص هزینه‌های مبارزه غیرشیمیایی و مقایسه آن با روش‌های شیمیایی با تاکید بر اینکه نباید صرفاً به هزینه تهیه و مصرف سم توجه کرد، گفت: لازم است در کنار هزینه‌های اقتصادی، دیگر هزینه‌های بهداشتی و محیط زیستی را هم در نظر گرفت. اگر این هزینه‌ها را لحاظ کنیم، به طور قطع هزینه‌های مربوط به کنترل آفات با روش شیمیایی قابل قیاس با روش‌هایی غیرشیمیایی نیست و بسیار بالاتر است.

معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات با یادآوری اینکه ۹۹ درصد آفت‌کش‌های مصرفی وارداتی هستند، تصریح کرد: اگر بخواهیم در شرایط فعلی یک مقایسه معمولی داشته باشیم، با توجه به اینکه تامین سموم شیمیایی به مقدار زیادی وابسته به واردات است در حالی که ۹۰ درصد آفت‌کش‌های غیرشیمیایی تولید داخل هستند بنابراین هزینه تامین این نوع آفت‌کش بسیار کمتر از انواع شیمیایی است؛ این امر موجب استقبال روزافزون کشاورزان برای استفاده از روش‌های بیولوژیکی و غیرشیمیایی در مبارزه با آفات شده است.

به گفته لطیفیان در دنیا در مقابل هر یک واحد سرمایه‌گذاری در آفت‌کش‌های غیر شیمیایی، ۲۸۰ واحد سود بدست می‌آید و برای انواع شیمیایی آن به ازای هر یک واحد سرمایه‌گذاری حداکثر ۵ واحد سود حاصل می‌شود بنابراین هزینه استفاده از آن‌ها هم برای جامعه و هم کشاورز به صرفه است. محصول تولید شده در این روش، سالم‌تر و بازار بهتری برای فروش دارد که سود بیشتری را برای کشاورز به ارمغان می‌آورد.

معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات، مهمترین اقدامات سازمان در حوزه مبارزه غیرشیمیایی با آفات، از ابتدای سال جاری را در چند حوزه عنوان کرد و افزود: توسعه سطح کاربر آفت‌کش‌های زیستی و طبیعی و تجهیزات کنترل غیرشیمیایی در ۹ ماهه گذشته به یک میلیون هکتار رسیده است، پنج قلم آفت‌کش‌های زیستی و طبیعی جدید در سبد آفت‌کش‌های کشور اضافه شده و افزایش ظرفیت تولید آفت‌کش‌های میکروبی به حدود سه هزار تُن رسیده است، افزایش ظرفیت تولید تله‌های رنگی به ۱۱ میلیون عدد، افزایش ظرفیت تولید پروتئین هیدرولیزات (از مهم‌ترین روش‌هایی مقابله با مگس‌های میوه) به ۱۵۰ تُن، امکان تولید ۱۲ قلم از عوامل کنترل بیولوژیک ماکرو (شامل شکارگر‌ها و پارازیتوئیدها) و همینطور تولید ۱۲ قلم فرومون‌ها کنترل کننده آفات و پنج قلم جدید آفت‌کش‌های گیاه‌پایه و طبیعی جدید به سبد آفت‌کش‌های کشور اضافه شده است که بخشی از نتایج اقدامات و تلاش‌های همکاران ما در سازمان است.

لطیفیان در پایان چشم‌انداز فعالیت و تحقیق در حوزه آفت‌کش‌های غیرشیمیایی را روشن و امیدوارکننده توصیف کرد و بیان داشت: خوشبختانه با برنامه‌ریزی‌ها و حمایت‌هایی که در حوزه تولید آفت‌کش‌های بیولوژیک در کشور انجام شده است، این ظرفیت در داخل کشور وجود دارد که تولید کنندگان ما وارد حوزه صادرات هم بشوند.

مطالب مرتبط

No Thoughts on استقبال کشاورزان از آفت‌کش‌های غیرشیمیایی تولید داخل/ افزایش ۵ قلم آفت‌کش زیستی و طبیعی جدید به سبد آفت‌کش‌ها

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>