پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, فارس  »   آلودگی نخلستان های 4 شهرستان فارس به سرخرطومی با جابجایی پاجوش های خرما
23 بهمن 1399 , ساعت 11:35

آلودگی نخلستان های ۴ شهرستان فارس به سرخرطومی با جابجایی پاجوش های خرما

سوسک سرخرطومی، آفتی که به گزارش سازمان حفظ نباتات کشور به تهدیدی جدی برای نخلستان‌های کشور تبدیل شده برخی از نخلستان‌های جنوبی فارس را آلوده کرده و موجب نگرانی باغداران شده است.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی فارس گفت: نخلستان‌های شهرستان‌ اوز، گراش، خنج و قیروکارزین به سوسک سرخرطومی حنایی آلوده هستند.

حمیدرضا دبیری با بیان اینکه یکی از آفات مهم نخیلات آفت قرنطینه‌ای سوسک سرخرطومی حنایی است و از حدود ۳۰ سال پیش در کشور است، اظهار داشت: استان فارس از اوایل سال ۹۶ درگیر این آفت است و تاکنون ۱۸۰۰ درخت را آلوده کرده که ۱۶۵۰ درخت تیمار و درمان و ۱۵۰ درخت امحا شده است.

وی با تاکید بر اینکه اگر این آفت دیر تشخیص داده شود و درخت آلودگی زیادی داشته باشد باید امحا شود، افزود: مهم‌ترین موضوع برای مبارزه با آفات قرنطینه‌ای پیشگیری است که متاسفانه این روزها به دلیل بالا رفتن قیمت پاجوش خرما و سود خوبی که دارد بدون رعایت شرایط قرنطینه‌ای و بدون اجازه از استان‌های دیگر به ویژه جنوب کرمان و جیرفت که آلوده هست به فارس می‌آورند و همین سبب پخش این آفت شده است.

مدیر حفظ نباتات فارس با بیان اینکه در حال حاضر نخلستان‌های شهرستان‌های اوز، گراش، خنج و قیروکارزین آلوده است، عنوان کرد: برای مبارزه با این آفت اعتباراتی به شهرستان‌ها داده شده، کلاس آموزشی برگزار شده و امکاناتی مثل اره موتوری، سرنگ تزریق، قرص ضدعفونی به شهرستان‌ها داده شده است.

وی افزود: باغداران هرگونه علائم مشکوک مانند فضولات خاک اره‌ای این حشره و بوی نامطبوع از درخت و… را به جهادکشاورزی اطلاع دهند. تا کارشناسان با استفاده از سم، قرص با ادوات مخصوص با این آفت مبارزه کنند.

وی خاطرنشان کرد: برای مبارزه با این آفت قرنطینه‌ای مهم‌ترین موضوع همراهی و همکاری مردم است بنابراین درخواست می‌کنیم که پاجوش خرما را بدون مشورت و اجازه کارشناسان جهاد کشاورزی به شهرستان‌های دیگر جابه‌جا نکنند.

دبیری با بیان اینکه نخلستان‌های کشورهای حاشیه خلیج فارس همه آلوده هستند و پاجوش‌هایی که به صورت قاچاق از آنجا به استان منتقل می‌شود باغ‌ها را آلوده می‌کند، گفت: اگر مردم در جابه‌جایی پاجوش به هشدارها و اطلاعیه‌های ما عمل کنند این آفت کنترل می‌شود.

مطالب مرتبط

اولین نشست همکاری های کشاورزی ایران و هند با حضور مریم جلیلی مقدم سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور، خانی نوذری معاون توسعه بازرگانی وزارت جهادکشاورزی و زهرا جلیلی مقدم مدیر کل دفتر امور ...
آفت سرخرطومی حنایی خرما بعنوان یکی از مخرب ترین آفات و ازعوامل مهم تهدید کننده امنیت غذایی در سطح جهان می باشد ودر حال حاضر یکی از آفات قرنطینه ای در ایران به ...
پاجوش‌های نخل آلوده به آفت سوسک سرخرطومی حنایی در شهرستان گراش به مقصد نرسید. مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گراش از توقف و امحای ۳۸ اصله پاجوش نخل آلوده به آفت ...
رئیس جهاد کشاورزی فارس گفت: اولین گزارش مشاهده آفت برگ خوار پاییزه در استان از شهرستان داراب دریافت شده است. مجتبی دهقان پور در نشست شورای کشاورزی استان با اشاره ...
No Thoughts on آلودگی نخلستان های ۴ شهرستان فارس به سرخرطومی با جابجایی پاجوش های خرما

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>