پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, خراسان جنوبی, دسته‌بندی نشده  »   پای ملخ‌های صحرایی به خراسان جنوبی باز می شود؟
21 بهمن 1399 , ساعت 12:44

پای ملخ‌های صحرایی به خراسان جنوبی باز می شود؟

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: حمله ملخ‌ها از سوی کشور عربستان و یمن صورت می‌گیرد و قبل از اینکه به استان ما برسند باید استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان را رد کنند که در این استان‌ها نیز رصد و پایش در حال انجام است.

مهدی یوسفی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: احتمال کمی وجود دارد که در فرصت باقی مانده زمستان ملخ های صحرایی به خراسان جنوبی حمله کنند، اما از آنجا که رفتار این حشره غیرقابل پیش بینی است، همیشه آمادگی داریم.

وی با بیان اینکه معمولا اگر ریزش جدید داشته باشیم در اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت ماه است، یادآور شد: رفتار این حشره قابل پیش بینی نیست و به همین علت همواره آمادگی کامل را داریم.

یوسفی تصریح کرد: سال گذشته حدودا در اردیبهشت ماه بود که اولین آلودگی از ملخ‌های صحرایی را در شهرستان نهبندان مشاهده کردیم. به دلیل اینکه از قبل مناطق را رصد و پایش می‌کردیم آمادگی لازم را داشتیم؛ با توجه به هشدارهای سازمان حفظ نباتات و فائو، همواره این آمادگی وجود دارد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: در اردیبهشت ماه امسال حدود ۶۸ هزار هکتار آلوده شد که سطح مبارزه بالغ بر ۳۰ هزار هکتار انجام شد.

یوسفی با بیان اینکه شش شهرستان نهبندان، سربیشه، درمیان، زیرکوه، فردوس و خوسف درگیر ملخ شدند که با اولویت نهبندان به علت سطح آلودگی بیشتر کار رصد و مبارزه را آغاز کردیم، تصریح کرد: بلافاصله ستاد گیاه پزشکی استان با حضور معاونت عمرانی استاندار تشکیل شد و با هماهنگی با فرمانداران قول مساعد از طرف دستگاه‌ها برای تامین خودرو و نیروی انسانی و همچنین کمک‌های دیگر انجام شد و بدین ترتیب جلوی گسترش آلودگی را گرفتیم.

وی با بیان اینکه پایان مبارزه ۱۵ مردادماه بود، افزود: فائو اعلام کرد که در پاییز احتمال ریزش داشته باشیم که در خراسان جنوبی این امر وجود نداشت.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه حدود ۲۵۰ هزار هکتار سطح ردیابی آفت را داشتیم، بیان کرد: شبکه‌های مراقبت و پیش آگاهی در حال رصد هستند و از طریق نرم افزار، اطلاعات پایش به فائو ارسال می‌شود، نقشه‌های جهانی تهیه می‌شود تا مسیر ملخ‌ها مشخص شود.

یوسفی با بیان اینکه خوشبختانه در حال حاضر مشکلی نداریم، افزود: در مبارزه سال گذشته مشکل اعتباری برای خرید سموم و سم پاش‌ها داشتیم که با مساعدت سازمان، سم پاش‌های مورد نیاز خریداری شد. از سال گذشته مقداری بدهی در رابطه با خرید سموم داشتیم که سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قول مساعد داده که از محل اعتبارات استانی به ما کمک کند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه قیمت سموم چندین برابر سال گذشته شده که اعتبار زیادی نیاز دارد، اظهار کرد: این امر می‌طلبد تا سازمان‌هایی که در استان هستند، نهایت تعامل را داشته باشند.

یوسفی با بیان اینکه وقتی آفت به حالت طغیانی درمی آید بحرانی به وجود می‌آید که نیاز به هم افزایی تمام نهادها دارد، افزود: سال گذشته تمام ادارات به ما کمک کردند و علاوه بر آن جلسات و کلاس‌های متعددی را برای کشاورزان و بهره برداران، محیط بانان محیط زیست و کارشناسان منابع طبیعی برگزار کردیم.

وی با تاکید بر رصد هرچه بیشتر کانون‌ها، تصریح کرد: خوشبختانه از مردادماه ریزش جدیدی نداشته‌ایم، اما حتی اگر ریزش جدیدی نداشته باشیم ممکن است ملخ‌ها در ماه‌های گذشته در مکان‌های صعب العبور تخم ریزی کرده باشند که این امر باید رصد و برطرف شود.

یوسفی با بیان اینکه بیشتر مشکل مربوط به بحث‌های اعتباری است، افزود: حمله ملخ‌ها از سوی کشور عربستان و یمن صورت می‌گیرد و قبل از اینکه به استان ما برسند باید استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان را رد کنند که در این استان‌ها نیز رصد و پایش در حال انجام است.

مطالب مرتبط

سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور، شکل‌گیری نهضت مردمی و ممنوعیت انتقال پاجوش‌ را راهکار اصلی مبارزه با آفت خطرناک سوسک سرخرطومی درختان نخل دانست و گفت: برخی مواقع اعتبار برای مبارزه نیاز نیست ...
اولین نشست همکاری های کشاورزی ایران و هند با حضور مریم جلیلی مقدم سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور، خانی نوذری معاون توسعه بازرگانی وزارت جهادکشاورزی و زهرا جلیلی مقدم مدیر کل دفتر امور ...
مدیرکل دفتر پیش‌آگاهی و کنترل عوامل خسارتزای سازمان حفظ نباتات کشور گفت: با همکاری مشترک سازمان حفظ نباتات و سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، صدور نسخه گیاهپزشکی الکترونیکی از طریق سامانه ...
دهمین نمایشگاه تخصصی نهاده های کشاورزی تهران روز دوشنبه یازدهم دی ماه 1402 در محل نمایشگاه های بین المللی ایران مال در تهران آغاز به کار کرد. در مراسم افتتاح ...
No Thoughts on پای ملخ‌های صحرایی به خراسان جنوبی باز می شود؟

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>