حرکت دسته های میلیونی ملخ از آفریقا / آماده باش کامل استان های جنوبی

ملخ صحرایی آفریقا

چاپ

ملخ های مهاجم تا اوایل اسفندماه باز هم میهمان ناخوانده کشورمان می شوند. البته پیش بینی های فائو نشان می دهد تعداد دسته های میلیونی ملخ در سال جاری به مراتب بیش از پارسال خواهد بود. بارش های مناسب شبه جزیره عربستان موجب فراهم شدن خوراک مناسب و زاد و ولد بیشتر این ملخ های مهاجم شده و حالا ما باید تدارک بیشتری برای مبارزه با آنها ببینیم.

مدیر مبارزه با آفات همگانی و عمومی سازمان حفظ نباتات می گوید: پایش های ملخ های مهاجم دریایی نشان می دهد دسته های ۸۰ تا ۱۰۰ میلیونی ملخ صحرایی از حدود ۱۸ بهمن ماه جاری از سمت شرق آفریقا، سومالی و اتیوپی به سمت یمن و جنوب عربستان حرکت کرده اند و انتظار می رود این دسته ها اواخر بهمن ماه یا دهه اول اسفند به کشور ما برسد. البته با این تفاوت که امسال تعداد ملخ ها از سال گذشته بیشتر خواهد بود.

به گفته سعید معین بارش های مناسب در شبه جزیره عربستان رطوبت و علف مناسب را برای تغذیه و زاد و ولد آنها فراهم کرده است و انتظار می رود با جمعیت بالاتری به کشور ما لشکرکشی کنند. البته این مسئول سازمان حفظ نباتات تاکید می کند که ما هم با تجربه ای که از سال های قبل داریم خود را برای مبارزه با ملخ ها آماده تر کرده ایم.

معین با اشاره به اینکه در سال گذشته در سطح ۴۰۰ هزارهکتار و در ۹ استان با ملخ های مهاجم مبارزه شده بود، تصریح می کند: همه استان ها بویژه استان های جنوبی بوشهر و هرمزگان در آماده باش کامل هستند.

وی خاطرنشان می کند: هرچند اولویت ما مبارزه زمینی با این آفت است ولی قراردادهای لازم برای استفاده از هواپیماهای سمپاش نیز منعقد شده است. تهیه ماشین مورد نیاز و مجهز و هزینه بالای سم از چالش های پیش روی مبارزه با آفت ملخ در کشور است.

مهندس معین می گوید: برآوردها حاکی است که معادل ۲۰۰ میلیارد تومان باید برای سم مورد نیاز مبارزه با ملخ ها هزینه شود که با توجه به اینکه ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی از قیمت سم برداشته شده، باید با ارز نیمایی آن را تهیه کنیم. امیدواریم شرایط لازم برای تخصیص آن فراهم شود. البته بر اساس مصوبه دولت تا هفته آینده ۲۵ میلیارد تومان به دستمان خواهد رسید.